Omdat de leidinggevenden het telkens als een zinvol en inhoudelijk sterk netwerkmoment ervaren kon de Commissie Identiteit van de SG Edugo & co op vrijdag 17 mei jl. voor de derde maal een boeiende visiedag organiseren. De ‘place to be’ was opnieuw de Oude Abdij in Drongen en naast bestuursleden en directies werd de doelgroep nu ook uitgebreid tot beleidsmedewerkers, opvoedend personeel en pastorale medewerkers. Dit bood heel wat kansen tot ontmoeting en verbinding over de scholen heen.
Keynote-spreker van de dag was deze keer de provinciaal van de Salesianen Bart Decancq, die zelf een lange staat van dienst in onderwijs heeft als leerkracht, directeur en bestuurder. Hoe kunnen we identiteit, missie en visie concreet en eigentijds vertalen naar de dagelijkse schoolcontext? Met heel wat voorbeelden uit de diverse Don Boscoscholen illustreerde hij hoe dit daadwerkelijk kan gebeuren en welke cruciale rol leidinggevenden daarin hebben. Over al deze good practice en suggesties was er nadien ook een reflectiemoment in kleine en geanimeerde groepsgesprekken. Het was de gelegenheid om ervaringen uit te wisselen over de wijze waarop die inzichten in de verschillende Edugo-scholen ook geïmplementeerd kunnen worden.
Na een gezellig en lekker middagmaal konden de deelnemers vervolgens kiezen tussen drie verschillende workshops die ieder een sterk praktijkvoorbeeld brachten over dergelijke implementatie. Zo bracht leerkracht Bieke Vercamer uit Oudenaarde een beklijvend getuigenis over een pastoraal van presentie en verbinding op de speelplaats vanuit de schoolvisie en Bernardusinspiratie. Directeur Ann Van de Steen uit de Vrije basisschool in Sint-Maria-Oudenhove belichtte hoe een groene speelplaatsinrichting tot stand kwam met aandacht voor de noden van kinderen en voor rust.
Oud-directeur Paul Schaubroeck uit Leiepoort Sint-Hendrik in Deinze inspireerde ten slotte de aanwezigen met een uniek voorbeeld over pastoraal en architectuur, en hoe keuzes over bestemming van gebouwen ook vanuit spiritualiteit en het schooleigen opvoedingsproject kunnen vertrekken met een prachtig resultaat van herbestemming van de schoolkapel. Om dit met eigen ogen te kunnen zien waren in maart trouwens enkele leden van de commissie identiteit samen met de pedagogische begeleiding voor schoolpastoraal ter plaatse geweest om deze sessie voor te bereiden. Op het einde van de inspiratiedag in Drongen werden de leden van de commissie dan ook nog eens expliciet bedankt en gefeliciteerd omdat ze er opnieuw in geslaagd waren om er een onvergetelijke dag van te maken!