Leeftocht is een maandelijkse publicatie van Katholiek Onderwijs Vlaanderen.
Leeftocht richt zich tot onderwijsmensen die vandaag leven in een groot netwerk van relaties in een pluriforme samenleving. Leeftocht spreekt hen aan op de spirit van hun bewogen bezig zijn, in hun persoonlijk leven en in hun professionele engagementen.
Leeftocht laat zich inspireren door Bijbelse verhalen, in het bijzonder door Jezus van Nazaret en mensen die in zijn voetspoor gaan. Leeftocht denkt na over de eigen christelijke identiteit en gaat ook de verbindende dialoog aan met andere levensovertuigingen.
Op een kritisch-creatieve en beeldrijke manier zoekt Leeftocht naar een open en eigentijdse benadering, een verkennende en dynamische taal, herkenbare voorbeelden, meeslepende ervaringen, sprekende (Bijbel)verhalen, sporen van God en het onzegbare Mysterie.
Leeftocht wil onderwijsmensen wakker schudden en confronteren met zichzelf, anderen, de samenleving en God. Leeftocht nodigt hen in alle vrijheid uit tot bezinning, verdieping, reflectie, uitwisseling én gesprek. In een wereld van verscheidenheid geeft Leeftocht op die manieren impulsen aan de katholieke dialoogschool.
Nadat Leeftocht in het voorbije schooljaar focuste op ‘handen vol hoop’ wordt in het komende schooljaar gezocht naar vindplaatsen van vreugde, als proviand voor onderweg.
Verrassend-vreugdevol-naar-2020-2021-uitwerking-van-het-jaarthema
‘Stel dat een vrouw tien zilveren munten heeft,
maar er één kwijtraakt.
Dan gaat ze die toch zoeken?
Ze doet een lamp aan en veegt haar huis totdat ze de munt vindt.
En als ze hem gevonden heeft,
dan roept ze haar vriendinnen en de buren.
En ze zegt: ‘Laten we feestvieren!
Want ik was mijn zilveren munt kwijt,
maar ik heb hem gevonden.’
(Lc 15,8-9)