Toelichting
Er werd gekozen voor het verhaal van Noach. De ervaringen van Noach lijken immers heel sterk op onze ervaringen vandaag: de dreiging die er hangt, het zoeken naar veiligheid, het vastzitten 'in je kot', het uitkijken naar een nieuwe wereld ...
We splitsten dit verhaal op in 5 delen die elk een andere ervaring thematiseren:
Hoe kun je nu met dit materiaal aan de slag? Hieronder reiken we verschillende mogelijkheden aan. Je kan dan kiezen in functie van jouw context.
• Ofwel reik je iedere week één deel aan. Wanneer de lockdown wordt opgeheven, kun je dan gezamenlijk verder gaan met het deel waar jullie gekomen zijn. Zo kunnen jullie iets rond deze 'corona-ervaringen' gezamenlijk afwerken waar ieder al individueel mee startte.
• Ofwel selecteer je zelf een of meerdere delen die je aan jouw klas wil aanreiken. Zo kun je rekening houden met de context van je klas. In sommige klassen zal het bijvoorbeeld urgent zijn om te werken rond rouwen. In andere zal deze noodzaak zich minder voordoen. Wanneer je impulsen selecteert, is het wel goed dat de kinderen het verhaal bij het eerste en het laatste deel ook horen of lezen om een kader te hebben, maar ze hoeven niet noodzakelijk de daarbij behorende opdrachten te maken.
• Je kunt de kinderen ook zelf impulsen laten kiezen. Ook hier geldt dat het goed is om het verhaal bij het eerste en het laatste deel te beluisteren/lezen om een kader te hebben.
• Wie dit aanbod liever reserveert om na de lockdown gezamenlijk met de kinderen te doen, als een soort mogelijkheid om alles een plaats te geven, kan dit eveneens doen.
• Uiteraard staat het ook je vrij om geen van deze impulsen aan te bieden en zelf materialen aan te reiken aan de kinderen.
• Daarnaast informeren we je even dat dit aanbod sterk de link legt met de huidige actualiteit. Toch is het mogelijk om elementen uit dit aanbod bijvoorbeeld volgend jaar met de hele school aan te reiken als een soort van gezamenlijk thema voor de hele school, los van de corona-crises. Sommige elementen kunnen ook later nog inspiratie bieden.
Verder informeren we je hier nog even over:
• Het verhaal werd ingesproken. Ook de opdrachten werden ingesproken, net als de meditaties. Zo komen we hopelijk tegemoet aan kinderen voor wie het lezen (nog) een groeipunt is. In het hele document staan links naar de ingesproken teksten.
• We bezorgen je alles als een Word-document. Dat geeft je de kans om nog wijzigingen aan te brengen indien je dat wenst. Mogelijks verspringen hierdoor wat elementen en het kan goed zijn om dit nog even te verifiëren voor je het materiaal aanreikt.
• Bij iedere opdracht staat een leeftijdsaanduiding. 'K' staat voor de oudere kleuters. '1-2' staat voor het eerste en tweede leerjaar. '3-4' voor het derde en vierde leerjaar. '5-6' voor het vijfde en zesde leerjaar. Die leeftijdsmarge namen we ruim. Het is mogelijk dat een bepaalde opdracht toch niet meer of nog niet geschikt is voor jouw klas. Iedere klas is anders en jij kent je kinderen natuurlijk het best. Voel je dus vrij om zelf (andere) selecties te maken.
• Wanneer er rond een bepaald deel van het verhaal gewerkt wordt, is het goed om een opdracht te kiezen uit het verkennen én uit het verdiepen én uit het verwerken om de nodige diepgang te bekomen. Er staan echter telkens meerdere keuze-opdrachten waar je kinderen of jijzelf uit kunnen kiezen.
• Bij iedere lesimpuls staat het Zill-doel vermeld.