Samenvatting van de tekst
Vooraleer de samenvatting te lezen, bekijk eerst eventjes de prachtige foto's van Mia Verbanck over 'De man met het kruis'
* Het meer dan levensgroot beeld van Jan Fabre, De man die het kruis draagt is Jan Fabre zelf die een groot houten kruis balanceert op de palm van zijn hand. Het werd in 2015 daar geplaatst.
* Tussen Rubens en Van Dyck, op een door de kunstenaar zorgvuldig gekozen plek, lijkt het alsof het kruis van Christus aan ieder van ons wordt overgedragen. Je kan helemaal rond het beeld wandelen. Het is kunst die uitnodigt om eenzelfde balancerende houding aan te nemen.
* De kunstenaar wil de bezoeker uitnodigen
om een balans te vinden tussen wat ons naar beneden trekt (het aardse, het materiële) en wat ons naar boven trekt (het spirituele of transcendente).
Het beeld en de sterke concentratie van de gelaatsuitdrukking kunnen een weerspiegeling zijn van de verschillende mensen die aan het beeld voorbijkomen.
* Het beeldt nodigt uit om ‘in zijn schoenen te gaan staan’. Het draagt geen boodschap in zichzelf, maar nodigt uit om in dialoog te gaan met elke bezoeker en vanuit de christelijke identiteit de dialoog aan te gaan met de maatschappij.
Hoe verhoud jij je tot het kruis? Hoe draagt een mens zijn kruis?
Mogelijks slaag je erin om het rechtop te houden. Maar je kan het ook laten vallen.
* Geloven is een evenwichtsoefening. Als kerkganger kan je ‘gebetonneerd’ zijn in je geloof en geen onzekerheid nog toelaten. Maar in elk gelovig-zijn (ook bij grote heiligen) kan vaste overtuiging afgewisseld zijn met vragend zoeken en onzekerheid. Toeristen mogen ontdekken waar het bij christenen om gaat. In een samenleving met grote diversiteit is dit niet-sacrale werk in een kathedraal een beeld van respect voor elke levensovertuiging.
* Om te weten wat het beeld bij je los maakt, is het eigenlijk noodzakelijk het ter plaatse te komen bekijken.
Guido Debonnet
_____________________
Zie ook notities A4 en katern A5
Heel interessant is ook de bijlage over het laatste boek van Thomas Halik, over het beeld van Fabre door Ilse Van Halst en over een kunstwerk van Joost Gevaert in de kerk van Assebroek-Brugge