De Broodvermenigvuldiging (Joh. 6, 1-15) Sylvester Lamberights
Samenvatting van de tekst
Niet de vraag ‘Wat is er echt gebeurd?’ maar de vraag ‘Is Jezus Brood voor mij? is het juiste perspectief waarin we dit wonderverhaal dienen te lezen. In heel wat elementen uit dit verhaal trillen Bijbelse symbolen en thema’s mee. De auteur laat ze ons aanvoelen. - De ‘berg’ waar Jezus opgaat, doet denken aan Mozes aan wie God op de Horeb zijn Naam bekend maakte. - Dat het ‘kort voor het Joodse Paasfeest was’ roept op dat de huisvader zijn tafelgenoten op het Paasfeest ongezuurd brood aanreikte. Dat deed Jezus ook op het laatste avondmaal. - De vraag ‘Waar kunnen we brood kopen om allen te eten te geven?’ roept de woestijnvraag op ‘Waar haal ik vlees vandaan voor zoveel volk.’ In kan weet de ceremoniemeester niet waar de goede wijn vandaan komt. Evenmin weet de Samaritaanse vrouw waar Jezus het levend water zal halen? En Pilatus weet niet waar Jezus vandaan komt. Jezus draagt een geheim met zich mee. Pas geleidelijk aan zullen ze beseffen dat Hij de wijn is, het levend water, de Messias van de Vader. - ‘Vijf broden en twee vissen’ herinnert aan de hongersnood onder Elisa waar er 20 gerstebroden voorradig waren om het volk te voeden. En er blijft nog over! Jezus is als een tweede Elisa. Dus de Thora (Mozes, de wetgever) en de Profeten Elisa vinden in Jezus hun vervulling. En weet dat de Messiaanse tijd een tijd is van overvloed: de 12 manden na het broodwonder en de overvloed aan wijn in Kana: de twaalf stammen van het Godsvolk zullen zich kunnen verzadigen. Heel de wereld kan eten van het levensbrood dat Jezus is.
Het Broodwonder in het licht van de eucharistie Het broodwonder oorspronkelijk in Marcus, wordt door Johannes op originele wijze overgenomen. Op het verhaal volgt een uitvoerige ‘broodrede’ waarin de diepte van dit gebeuren verklaard wordt. 1. Het levende Brood is Jezus zelf. Het Brood van Jezus en de wijn van zijn Bloed zal eeuwig leven schenken. Zo zullen wij leven door hem, zoals Hij leeft door de Vader. 2. Het laatste avondmaal en de eucharistie. Door gelovig de eucharistie te vieren blijven de leerlingen verbonden met Jezus. Het eigenlijke leven voor Johannes is het leven in Christus. Dat eeuwig leven is tegengesteld aan het leven in zonde. Het eten van het Brood van Jezus is symbool voor het verbonden zijn met Hem die tijdens zijn leven, maar vooral door zijn dood op het kruis, zichzelf heeft weggeschonken. 3. Eeuwig leven. Wie in Jezus gelooft en zijn Brood eet, zal in eeuwigheid niet sterven. Hij heeft het uiteindelijk leven dat uit God is. Leven en sterven zijn voor Johannes relatief, want we zijn nu reeds verrezen en bezitten reeds het eeuwig leven. 4. Messiaans visioen. Wij mogen verhopen dat de eeuwige voor de zijnen de grote Maaltijd zal bereiden (het Messiaanse Maal) waarvan de eucharistie de voorafbeelding is. Het ‘groene gras’ verwijst ernaar. 5. Jezus is het middelpunt. Dat Jezus zelf het Brood is dat eeuwig leven geeft, wordt voorbereid in alle details uit het verhaal die telkens op Hem zijn gericht. Hij is het actieve middelpunt van het hele gebeuren.