Abortus uit strafrecht beslissing met zware symbolische betekenis | Kerknet
Overslaan en naar de inhoud gaan

Recent bezocht

Bekijk je recent bezochte microsites, auteurs en thema's
kerknet
  • Hulp
  • Startpagina portaal
  • Mijn parochie
  • Aanmelden of registreren
Menu
  • Startpagina
  • Kerk
  • Vieringen
  • Shop
  • Zoeken
Bisschoppenconferentie

Bisschoppenconferentie

  • Startpagina
  • Contacten
  • Zoeken
  • Meer
    • Zoeken
    • Documenten
      PersberichtenVerklaringen en pastorale brievenBrochuresVisietekstenDocumenten van de Wereldkerk vertaald in het NederlandsDecreten van de BisschoppenconferentieBeslissingen van de Bisschoppenconferentie Statuten van de Bisschoppenconferentie van België (2014)
      Samenstelling en secretariaat van de bisschoppenconferentie Bisschoppelijke commissies en comités Bisschoppen referent: nationaal en Nederlandstalig De Belgische kerkprovincie Interdiocesaan Centrum Over seksueel misbruik Cathobel - l'Église catholique de Belgique Religieuzen Kerkfabrieken Kerkelijke rechtbanken Kerk in Europa De wereldkerk Privacy

Abortus uit strafrecht beslissing met zware symbolische betekenis

Geert Lesage

Geert Lesage

icon-icon-persbericht
Gepubliceerd op vrijdag 15 juni 2018 - 11:45
Afdrukken
Abortus volledig uit het strafrecht halen, is een beslissing met een zware symbolische betekenis en aanzienlijke gevolgen, schrijven de bisschoppen.

In ons land is abortus sinds geruime tijd onder bepaalde voorwaarden gedepenaliseerd. In het Belgische parlement zijn nu verschillende voorstellen neergelegd om abortus volledig uit het strafrecht te verwijderen. De huidige praktijk zal daardoor wellicht niet veel veranderen. Toch gaat het om een beslissing met een zware symbolische betekenis. Want tegenover zwangerschapsafbreking zal dan fundamenteel anders worden aangekeken. En de gevolgen daarvan zijn aanzienlijk. Daarom stellen we ons vragen. Het zijn vragen die over de ideologische grenzen heen gesteld worden.

In een democratie staat het strafwetboek borg voor de bescherming van de menselijke waardigheid en de fysieke integriteit van iedere persoon. Mag deze bescherming over het hoofd worden gezien wanneer het om een menselijk leven gaat dat nog groeit naar de geboorte? Het leven waarnaar vele mensen verlangen, waarvoor velen opkomen en vechten, waarvoor de geneeskunde de grootste vooruitgang boekt, dat zo kostbare leven. Waarom zou dat leven in zijn prille begin niet beschermd moeten worden alsof het nog geen leven is?

Abortus zal nooit vanzelfsprekend worden. Ook niet als het uit het strafwetboek gehaald wordt. Het wordt nooit een gewone ‘ingreep’. Het zal nooit van harte gebeuren. Er zijn enkel maar verliezers. Zeker, omstandigheden kunnen mensen radeloos en uitzichtloos maken. Juist dan is een mens zo ontredderd en eenzaam. Als de wet dan alleen maar suggereert dat het om een gewone ingreep gaat, wordt geen recht gedaan aan wat de betrokkenen ervaren en beleven. Waarom dan nog raad of hulp vragen? De vragen zelf dreigen al van meet af aan niet ernstig genomen te worden. Het zal de ontreddering en de eenzaamheid alleen maar groter maken.

Dat is het gevaar waarop we willen wijzen: wanneer abortus uit het strafwetboek wordt gehaald, riskeert het een medische ingreep te worden als een andere. Het is dan geen overtreding meer in de gevallen die de wet voorziet. Het wordt een recht. Wie er vragen bij stelt of wie abortus weigert, zal zich dan moeten verantwoorden. En dat laatste geldt zowel voor de arts als voor de betrokken vrouw. Zelfs wanneer de clausule van de gewetensvrijheid wordt behouden, zal die alsmaar minder kunnen ingeroepen worden. Een medische handeling vergt immers een medische beslissing, en niet zozeer een gewetensbeslissing.

Onze samenleving heeft het steeds moeilijker met alles wat onze plannen doorkruist, met alles wat onze levenswijze verstoort. Dat geldt voor mensen die oud zijn of ziek, voor mensen die gehandicapt zijn, voor armen, vreemdelingen of mensen op de vlucht die bij ons terechtkomen. Dat geldt ook voor het ongeboren leven. In zijn encycliek Laudato Si’ zegt paus Franciscus dat dit alles met elkaar te maken heeft: Wanneer de persoonlijke en gemeenschappelijke gevoeligheid voor het ontvangen van nieuw leven verloren gaat, verdorren ook andere vormen van verwelkoming die het sociale leven ten goede komen (120).

Kardinaal Jozef De Kesel en de bisschoppen van België

IPID -Brussel, vrijdag 15 juni 2018

Gepubliceerd door

Bisschoppenconferentie

Meer

Ethiek
Persbericht
Nieuws
abortus

Deel dit artikel

Deel op Facebook
Deel op Twitter
Deel via e-mail

Lees meer

Hoe ondersteun je dementerenden? © Freepik
Lees meer

Ethiek van euthanasie bij vergevorderde dementie

icon-icon-evenement
Video van de Paus
readmore

Oktober 2021: zending van de christen

icon-icon-inspiratie
Financiële wereld
readmore

Gebedsvideo mei 2021: Paus vraagt gebed voor financiële wereld

icon-icon-inspiratie

Recent bezocht

Bekijk je recent bezochte microsites, auteurs en thema's
© 2025 Kerk en Media vzw
Vacatures
Contact
Voorwaarden
YouTube
Twitter
Facebook