Je bent een van de duizenden mensen in Vlaanderen die hun vrije tijd en talenten inzetten voor de catechese van kinderen, jongeren of volwassenen. Elke dag ben je op zoek naar nieuwe kansen, methodes en wegen om jouw doelgroep te bereiken. Elke keer roei je, zo creatief en krachtig als mogelijk, met de riemen die je hebt. Met jouw mooie werk bereikte je al veel mensen, en toch blijf je uitkijken naar méér.
Zo ontdekte je Godly Play. Misschien volgde je de basiscursus, misschien las je de boeken, misschien bekeek je een paar filmpjes of verkende je websites.
En het begon te kriebelen … tot je het helemaal zeker wist: je wilt graag Godly Play verhalen vertellen aan jouw doelgroep.
Graag begeleiden we je op deze boeiende en uitdagende weg met de tips van honderden Godly Play vertellers-catechisten.
Er komt zoveel kijken bij Godly Play. Al dat materiaal, en die ruimte, en de verhalen, … ik weet gewoon niet waar eerst te beginnen.
Elke reis begint met een eerste stap. De eerste stap om Godly Play begeleider te worden is het volgen van de Godly Play basiscursus. In drie dagen tijd verken je, in een kleine groep, 12 kernverhalen en de basisprincipes van Godly Play. Twee ervaren trainers laten je kennismaken met manieren om de spiritualiteit van kinderen (of volwassenen!) tot bloei te brengen. Je wordt begeleid bij het zelf leren verhalen vertellen.
Onze ondersteuning stopt niet met de voltooiing van deze internationaal erkende vorming.
Vijf regiocoördinatoren en negen trainers zorgen voor een kleurrijk aanbod aan navormingen, ontmoetingskansen met andere vertellers, DIY-bijeenkomsten waarbij je zelf jouw materiaal maakt, en nog veel meer.
Tip: Volg de basiscursus 'Godly Play begeleider' samen met een medecatechist met wie je graag samenwerkt. Want Godly Play doe je beter met twee!
Tip: Informeer zeker eens op jouw pastorale eenheid of dekenaat welke tegemoetkoming je kunt krijgen voor het inschrijvingsgeld. Een paar Godly Play vertellers onder de catechisten zijn de investering meer dan waard.
|
|
Ik zou het heel graag doen, maar de andere catechisten zien het niet zitten.
Bij Godly Play draait het om verbondenheid. We bouwen een kring, en dat proces begint al lang voordat de kinderen (of volwassenen) in een kring komen zitten.
De eerste kring wordt gevormd door de verantwoordelijken en medecatechisten van jouw geloofsgemeenschap. Soms is er weinig vertrouwen in ‘die nieuwe methode’. Al twintig jaar werd er op een bepaalde manier aan catechese gedaan, waarom zou dat dan moeten veranderen?
Als je die houding opmerkt, maak dan duidelijk hoe groot jouw waardering is voor alle vormen van catechese van nu en vroeger. Maak ook duidelijk dat Godly Play niets wil vervangen. Godly Play is één aanpak, niet dé aanpak. Kinderkoren, lezingen voor volwassenen, diaconale projecten, … er zijn zoveel onvervangbare, kostbare vormen van catechese.
Praat samen met je medecatechisten over wat je eigenlijk wilt meegeven aan de kinderen. Op welke manieren kunnen we dat doen? Wat kan hierbij de inbreng van Godly Play zijn?
Hoe meer de verantwoordelijken en medecatechisten jouw respect voor hun aanpak voelen, hoe meer openheid er kan groeien voor iets nieuws. Dat nieuwe leert men trouwens niet kennen doordat iemand erover vertelt, men leert het pas kennen door het zelf te ervaren.
|
Tip: Nodig iedereen van harte uit op een kennismakingsmoment met een volledige Godly Play bijeenkomst. Durf je dit zelf nog niet aan? Informeer dan bij een van de trainers in jouw buurt naar een ‘Kom en zie’ moment.
|
Ik heb maar een half uur voor mijn catechesemoment en een volledige Godly Play bijeenkomst duurt minstens één tot twee uur!
Op de basiscursus leer je hoe je kunt spelen met de verschillende onderdelen van een Godly Play bijeenkomst. Al heb je maar een half uur, je kunt altijd iéts aanreiken.
Op verscheidene plaatsen in Vlaanderen worden er ook, naast de catechese op zondag, extra bijeenkomsten aangeboden, die dan langer duren.
Doe ook dit niet op eigen houtje, maar bespreek het met jouw kring van verantwoordelijken en medecatechisten. Kunnen dergelijke bijeenkomsten op woensdagnamiddag of zaterdag jullie verder helpen bij het bereiken van jullie doel? Hoeveel bijeenkomsten heb je nodig? Begin je voorzichtig, met een reeks verhalen in de kerst- en paastijd? Wil je enkel de kinderen bereiken of ook hun (groot)ouders (intergenerationele Godly Play)?
Vorm hierbij ook een kring met de ouders van de kinderen, en dat bedoelen we heel letterlijk...
Tip: Wil je een nieuw initiatief opstarten, waarbij de kinderen van jouw geloofsgemeenschap kunnen genieten van een reeks Godly Play bijeenkomsten? Begin dan met een kennismakingsavond voor de ouders!
|
|
Ik heb geen materiaal en zag op het internet hoeveel het Godly Play materiaal kost.
Jerome Berryman, de vader van Godly Play, begon in de jaren 70 met een paar schoendozen, bespoten met goudverf. Stap voor stap groeide dit uit tot de eerste Godly Play ruimte, boordevol mooie materialen. Godly Play is een verhaal van langzaam groeien.
Er wordt gekozen voor kwalitatief en duurzaam materiaal. De schoonheid van het materiaal is een teken van ons groot respect voor zowel de Bijbelverhalen als voor de kinderen of volwassenen in de kring. Dergelijk materiaal is niet goedkoop en groeit beetje bij beetje in de loop van de jaren.
Hierbij willen we je helpen door het uitlenen van materiaal en het organiseren van DIY-bijeenkomsten.
En misschien kun je, wanneer jouw Godly Play project in een grotere kring gedragen wordt, eens aankloppen bij jouw verantwoordelijke?
Ontdek waar en hoe je vertelmateriaal kunt ontlenen, maken of kopen.
|
Tip: Begin klein en bouw langzaam op.
Vind je op rommelmarkten of zolders bijzonder mooie doosjes, potjes of stoffen? Hou ze bij, ze komen zeker nog van pas.
|
Ik zie foto’s van die prachtig ingerichte Godly Play ruimtes. Ik kan daar alleen maar van dromen.
Catechisten weten wat het is om catechese te geven in een hoekje van de sacristie of een lokaal dat dienstdoet als opbergruimte. Veel kerken beschikken niet over een verwarmde, goed ingerichte ruimte voor catechese. En als een dergelijke ruimte er toch is, is de kans klein dat de Godly Play kasten daar permanent mogen blijven staan.
Wanneer je af en toe Godly Play geeft, past jouw pop-up Godly Play ruimte in een stevige koffer op wieltjes: de focustafel (Christuskaars, heilige Familie, goede Herder en onderlegger in liturgische kleur), het verhaal van de dag en wat crea-materiaal.
Wanneer je vaker Godly Play geeft, kun je de aanschaf van afsluitbare kasten overwegen. Na de Godly Play bijeenkomst gaat alle materiaal in de kasten, en kan de ruimte voor andere dingen gebruikt worden.
En blijf dromen van die permanente Godly Play ruimte. Wie weet…
Ik hoorde dat er een Godly Play curriculum is, zoiets als een leerplan. Dat is niet haalbaar in mijn context.
Er zit inderdaad een heel mooie structuur in de opbouw van Godly Play bijeenkomsten. We spreken van het Godly Play spiraalcurriculum, omdat we de cirkel van het kerkelijk jaar volgen, maar daarbij niet in kringetjes gaan: we reiken steeds dieper en hoger.
Het volledige traject biedt ons een verhaal voor elke week in de loop van 9 jaren, waarbij alle verhalen onderling verbonden zijn en naar elkaar verwijzen.
En tegelijk staat elk verhaal op zich, en biedt het een unieke, deugddoende ervaring aan alle aanwezigen.
Verschillende verhalen worden nog zinvoller wanneer ze als een korte reeks gebracht worden: een traject rond de kerst- of paastijd, een traject rond parabels, of rond de vraag waar je God kunt vinden, enzovoort.
Welke verhalen kan ik vertellen wanneer ik gezinnen begeleid naar een doopsel?
Als Godly Play begeleider ben je een beetje een ontdekkingsreiziger. Je gaat op weg doorheen het curriculum van verhalen terwijl je je laat leiden door één vraag: 'Wat heeft dit kind nodig?’
We nodigen je uit om zelf die boeiende tocht te maken: welke verhalen kies je om met een bepaalde groep op weg te gaan? Welke verhalen willen gekozen worden?
Wil je hierbij graag weten welke verhalen andere vertellers kiezen? Hieronder volgen er een paar mogelijkheden.
Natuurlijk is het verhaal over het doopsel hiervoor het meest geschikte verhaal. Wil je dat dit verhaal nog meer indruk maakt? Hebben de gezinnen (het gezin) en jij zin in meer? Dan kun je dit verhaal laten voorafgaan door een paar andere verhalen, die dezelfde thematiek vanuit een andere hoek belichten. Terwijl je het verhaal over het doopsel vertelt, zal men zich die verhalen herinneren.
Je kunt hierbij kiezen uit een heleboel verhalen:
Welke verhalen kan ik vertellen wanneer ik kinderen (of gezinnen) begeleid naar de eerste communie?
Als Godly Play begeleider ben je een beetje een ontdekkingsreiziger. Je gaat op weg doorheen het curriculum van verhalen terwijl je je laat leiden door één vraag: 'Wat heeft dit kind nodig?’
We nodigen je uit om zelf die boeiende tocht te maken: welke verhalen kies je om met een bepaalde groep op weg te gaan? Welke verhalen willen gekozen worden?
Wil je hierbij graag weten welke verhalen andere vertellers kiezen? Hieronder volgen er een paar mogelijkheden.
Hier is het verhaal van de goede Herder en de wereldgemeenschap natuurlijk het meest voor de hand liggende verhaal. Maar misschien wil je dit verhaal over de goede Herder wel laten voorafgaan door de parabel van de goede Herder?
Dit is ook een goed moment om de kinderen vertrouwd te maken met de opbouw van een eucharistieviering. Die ontdekken ze in het verhaal over de cirkel van de eredienst. Voor ze dit verhaal ten volle kunnen ervaren, vertel je best het verhaal over de synagoge en de bovenkamer. Zo ontdekken ze waar de opbouw van een viering vandaan komt.
En natuurlijk zijn er nog mooie verhalen over brood, zoals het verhaal over de uittocht en de parabel van de zuurdesem.
|
Tip: Je kunt zelf of samen met de kinderen matze bakken met een handvol bloem en wat water. Je kneedt tot dit een soepel deeg vormt. Blijft het te waterig? Voeg er wat bloem aan toe. Blijft het te korrelig? Dan voeg je wat water toe. Rol het uit tot een ‘koek’ van zo’n halve centimeter hoog. Prik er gaatjes in met een vork en bak de matze gedurende 10 tot 15 minuten in de oven op 185 graden.
|
Welke verhalen kan ik vertellen wanneer ik kinderen (gezinnen) begeleid naar het vormsel?
Als Godly Play begeleider ben je een beetje een ontdekkingsreiziger. Je gaat op weg doorheen het curriculum van verhalen terwijl je je laat leiden door één vraag: 'Wat heeft dit kind nodig?’
We nodigen je uit om zelf die boeiende tocht te maken: welke verhalen kies je om met een bepaalde groep op weg te gaan? Welke verhalen willen gekozen worden?
Wil je hierbij graag weten welke verhalen andere vertellers kiezen? Hieronder volgen er een paar mogelijkheden.
In het vormsel zit de vernieuwing van de doopbeloften en een communieritus.
Alle verhalen uit de bovenstaande stukjes zijn dus ook geschikt om in jouw traject op te nemen.
Daarnaast is er de handoplegging en zalving.
In de platen van 'de gezichten van Pasen' zijn dragende, delende, helende handen telkens heel zichtbaar aanwezig. Misschien kun je je hierbij met de kinderen verwonderen over wat Jezus deed met zijn handen, over wat zij kunnen doen met hun handen, over wat de priester gaat doen op hun vormselviering.
Het verhaal van David begint met zijn zalving tot koning. Een prima gelegenheid om te praten over hoe koningen, priesters en profeten gezalfd werden. Wat betekent het dat de kinderen straks gezalfd zullen worden? Ik vraag het me af...
Ik wil graag op weg met hele gezinnen, en liefst ook met de grootouders erbij. Kan dat met Godly Play?
In 2019 ontwikkelde de Interdiocesane Dienst voor Gezinspastoraal (IDGP) een piloottraject van intergenerationele Godly Play. Deze reeks was gebaseerd op Stories of God at Home van Jerome Berryman en bood een kort traject van 7 bijeenkomsten aan vier gezinnen aan. Deze bijeenkomsten overtroffen alle verwachtingen: er was een groeiende verbondenheid en openheid in de kleine groep, verwondering en verdieping bij de Bijbelverhalen, échte communicatie tussen alle leeftijden.
Het traject kan mooi ingezet worden bij de voorbereiding op een sacrament in een gezin, maar ook als weg van geloofsinitiatie of verdieping voor gezinnen, of voor grootouders met hun kleinkind