Individuele opdracht: Licht … wie verlangt er niet naar wanneer het letterlijk of figuurlijk donker is, wanneer je een donkere periode doormaakt, geen uitkomst ziet of weinig of geen perspectief hebt. Hoe heb jij in een moeilijke periode of situatie (goddelijk) licht ervaren? Wie of wat zijn ‘lichtbrengers’ in je leven? Hoe ben je zelf een ‘lichtbrenger’ voor iemand anders? Schrijf het op een blad en leg het in de ‘oase van hoop’. (6’)
Koppelopdracht: Licht … wie verlangt er niet naar wanneer het letterlijk of figuurlijk donker is, wanneer je een donkere periode doormaakt, geen uitkomst ziet of weinig of geen perspectief hebt. Hoe hebben jullie in een moeilijke periode of situatie (goddelijk) licht ervaren? Wie of wat zijn ‘lichtbrengers’ in jullie leven? Hoe geven jullie elkaar licht als het donker is? Waarin ervaar je de ander als ‘lichtbrenger’? Vertel het aan elkaar. (6’)
Groepsopdracht voor 3 personen: Licht … wie verlangt er niet naar wanneer het letterlijk of figuurlijk donker is of wanneer je een donkere periode doormaakt. Hoe heb je in een moeilijke periode of situatie (goddelijk) licht ervaren? Wie of wat zijn ‘lichtbrengers’ in je leven? Waarin ervaar je dat? Hoe ben je zelf een ‘lichtbrenger’ voor iemand anders? Vertel het aan elkaar. (10’)
Gezins- of familieopdracht: Er zijn dagen waarvan je hoopt dat ze snel voorbij zijn, omdat je tegenslag hebt, omdat je je eenzaam of uitgesloten voelt, omdat je heel verdrietig bent, omdat je voor een moeilijke toets of een vervelende opdracht staat, omdat er ruzie is, omdat het donker in je hoofd of in je hart is, … Dan heb je licht nodig. Dat licht komt er soms als er iemand is die je aanmoedigt, die je iets lekkers brengt, die je helpt, die tijd voor je maakt, … Hoe geven jullie elkaar licht? Vertel het aan elkaar. (8’)
Doe-opdrachten
Individuele opdracht: Niets is menselijker dan uitkijken naar licht, naar de overwinning van het licht op het donker. Vandaar dat veel mensen spontaan een kaarsje branden, thuis of in een kerk of kapel. Hiermee drukken ze hoop en verbondenheid uit of een vraag om steun en kracht voor henzelf of iemand anders. Wanneer ervaar jij dat je ‘licht van elders’ nodig hebt, van andere mensen of van Jezus, Maria of andere heiligen die dicht bij het goddelijke Licht zijn? Voor wie of waarvoor wil jij een kaarsje branden? Steek een kaarsje aan in de ‘oase van hoop’. (3’)
Koppelopdracht: Niets is menselijker dan uitkijken naar licht, naar de overwinning van het licht op het donker. Vandaar dat veel mensen spontaan een kaarsje branden, thuis of in een kerk of kapel. Hiermee drukken ze hoop en verbondenheid uit of een vraag om steun en kracht voor henzelf of iemand anders. Wanneer ervaren jullie dat jullie ‘licht van elders’ nodig hebben, van andere mensen of van Jezus, Maria of andere heiligen die dicht bij het goddelijke Licht zijn? Voor wie of waarvoor willen jullie een kaarsje branden? Steek een kaarsje aan in de ‘oase van hoop’. (3’)
Groepsopdracht voor 3 personen: Niets is menselijker dan uitkijken naar licht, naar de overwinning van het licht op het donker. Vandaar dat veel mensen spontaan een kaarsje branden, thuis of in een kerk of kapel. Hiermee drukken ze hoop en verbondenheid uit en een vraag om steun en kracht voor henzelf of iemand anders. Wanneer ervaren jullie dat jullie ‘licht van elders’ nodig hebben, van andere mensen of van Jezus, Maria of andere heiligen die dicht bij het goddelijke Licht zijn? Voor wie of waarvoor willen jullie een kaarsje branden? Steek een kaarsje aan in de ‘oase van hoop’. (3’)
Gezins- of familieopdracht: Branden jullie soms voor iemand een kaarsje, thuis of in een kerk of kapel? Waarom doen jullie dat? Zeggen jullie er iets bij, luidop of stilletjes in je hart? Voelen jullie er iets bij? Voor wie of wat willen jullie nu een kaarsje branden? Vertel het aan elkaar, en steek een kaarsje aan in de ‘oase van hoop’. (3’)