Oude druk in de kijker: Vampiers in het Grootseminarie? | Kerknet
Overslaan en naar de inhoud gaan

Recent bezocht

Bekijk je recent bezochte microsites, auteurs en thema's
kerknet
  • Hulp
  • Startpagina portaal
  • Mijn parochie
  • Aanmelden of registreren
Menu
  • Startpagina
  • Kerk
  • Vieringen
  • Shop
  • Zoeken
Grootseminarie Brugge

Grootseminarie Brugge

  • Startpagina
  • Contacten
  • Zoeken
  • Meer
    • Zoeken
    • Opleiding en vorming
      Priester Diaken ParochieassistentPastor in de gezondheidszorgInstituut voor Theologie en Pastoraal
      Bibliotheek Archief Accommodatie Diensten
      Bedevaarten Bisdom BruggeBijbeldienst Bisdom Brugge VZWCamino Brugge VZWCentrum Christelijk VormingswerkCon TempoIJD Jongerenpastoraal VlaanderenKerk & levenKontinenten VZWMissiepastoraal
      Initiatieven en evenementen
      Data dubbelenverkoop 2025Rondleidingen
      Contact - bereikbaarheid
Traité sur les apparitions des esprits, et sur les vampires, ou les revenans de Hongrie, de Moravie © Bibliotheek Grootseminarie

Oude druk in de kijker: Vampiers in het Grootseminarie?

icon-icon-artikel
Gepubliceerd op maandag 27 oktober 2025 - 12:42
Afdrukken
De bibliotheek van het Grootseminarie heeft een rijke historische collectie. Elke maand stellen we een parel hieruit voor.

Geschreven door Bart Compernol, bibliothecaris van het Grootseminarie, lees verder onder de afbeelding.

Traité sur les apparitions des esprits, et sur les vampires, ou les revenans de Hongrie, de Moravie © Bibliotheek Grootseminarie

Het stormt buiten. De wind huilt door de gangen van de oude Duinenabdij. Door een spleet tussen de gordijnen komt een dunne straal grijs licht binnen. In de oude bibliotheek heerst de geur van oude boeken en ik voel mij even een monnik uit een lang vervlogen tijd. Het licht flikkert. Door het gekraak en gehuil van de storm lijkt het alsof het oude gebouw tot leven komt en dat de geesten van weleer opgeroepen worden. Ik schrik! Een doffe plof. Ik ga kijken. Eén van de boeken is zomaar uit het rek gevallen. Ik raap het op. Een deur slaat hard dicht. Snel loop ik de trap op en bij het licht van mijn bureaulamp sla ik het 275-jarige boek open. Ik word meegezogen in verhalen van gruwel die elke verbeelding tarten, getuigenissen over geesten en over doden die terugkomen om de levenden te terroriseren. Ik begin te lezen:

“In deze eeuw speelt zich sinds een zestigtal jaar een nieuw tafereel af voor onze ogen in Hongarije, Moravië, Silezië, Polen: er zijn, zegt men, mensen die al enkele maanden dood zijn, die terugkomen, ze praten, ze gaan, ze belagen dorpen, mensen en dieren, zuigen het bloed van hun naasten die ziek worden en tenslotte ook sterven; zodanig dat men zich niet anders van hun gevaarlijke bezoeken en teister kunnen ontdoen, dan door ze op te graven, ze te spiezen, te onthoofden, hun harten uit te rukken of ze te verbranden. Men geeft aan deze “terugkomenden” de naam Oupiers of Vampiers. En men vertelt zo’n gedetailleerde bijzonderheden en waarschijnlijke omstandigheden, ondersteund door officiële verslagen, dat het bijna onmogelijk is de getuigenissen niet te geloven dat in deze landen deze “terugkomenden” werkelijk uit hun tombes opstaan…” (Traité sur les apparitions des esprits, et sur les vampires, ou les revenans de Hongrie, de Moravie, &c. door dom Augustin Calmet, Paris Chez Debure, 1751, p. v-vi)

Lees verder onder de afbeelding

Preface © Bibliotheek Grootseminarie

Hoewel we in deze tijd de doden herdenken, hebben we toch liever niet dat ze vanuit het graf terugkomen als vampiers. In de populaire cultuur zijn vampiers, in het Frans revenants of ‘terugkomenden’, de laatste jaren razend populair. Denk maar aan True Blood, de Twilight-trilogie, the Vampire Diaries, Buffy the Vampire Slayer, de Nachtwacht, Interview with a Vampire en de allerbekendste: Bram Stokers Dracula. 

Merkwaardig genoeg zijn ook in onze bibliotheek vampiers te vinden. In onze collectie huist een klein boekje, eigenlijk in twee volumes, getiteld: Traité sur les apparitions des esprits, et sur les vampires, ou les revenans de Hongrie, de Moravie, &c. door dom Augustin Calmet, abt van Sénones in de Vogezen. Het was een bestseller en was te vinden in vele achtiende-eeuwse bibliotheken. Het werd vertaald in het Duits, het Italiaans en het Engels. In het tijdperk van de Verlichting werd voor het eerst een bloedserieuze uiteenzetting uitgebracht met theorieën en getuigenverslagen rond vampirisme en geestverschijningen.

Lees verder onder de afbeelding

Oostenrijk-Hongarije in 1718 © Haywood, John, Atlas van de wereldgeschiedenis, Leuven Davidsfonds 1999, 4.14

Calmet was historicus, Bijbelwetenschappen en genealoog. Dit werk schreef hij naar aanleiding van een vampierhysterie die was uitgebroken in het Oostenrijk-Hongaarse Rijk in de jaren 1720-1730. In de inleiding verzekert hij de lezer dat hij het midden zal proberen houden tussen de mensen die erin geloven en sceptici. De toenmalige grootmacht Oostenrijk-Hongarije was met de verdragen van Karlowitz en Passarowitz in het bezit gekomen delen van Servië, Walachije en Transsylvanië. Deze gebieden lagen daarvoor bijna tweehonderd jaar onder Turks-Ottomaanse heerschappij. In West-Europa voerden de Verlichting en het rationalisme de boventoon, maar de grens tussen west en oost was nog bedekt met een bovennatuurlijke sluier. Het eerste goed gedocumenteerde geval van vampirisme verspreidde zich via de pers over heel Europa als een brandend vuurtje:

In ons boek lezen we dat in het jaar 1725 “begin september de 62-jarige Peter Poglojović overleden was in het Servische dorp Kisilova. Drie dagen na zijn begrafenis verscheen hij ’s nachts aan zijn zoon en vroeg hem te eten. Nadat deze hem eten had gegeven verdween de vader opnieuw. De volgende dag vertelde de zoon wat gebeurd was aan zijn buren. Die nacht verscheen de vader niet, maar de nacht daarop wel en vroeg opnieuw om eten. Of de zoon eten heeft gegeven of niet, weten we niet, want hij lag de ochtend daarop dood in zijn bed. Diezelfde dag werden vijf à zes dorpelingen ziek en stierven in de dagen daarop. De gerechtelijke officier van het kanton werd op de hoogte gebracht en stuurde twee officieren en een beul om de zaak te onderzoeken. De keizerlijke officier kwam vanuit Graditsj om getuige te zijn van het feit, waarover hij al zo vaak had horen praten in de streek.

De graven werden geopend van zij die reeds zes weken dood waren. Wanneer men bij het graf kwam van de oude vader, vonden ze hem met geopende vermiljoenkleurige ogen, met een natuurlijke ademhaling, maar roerloos als een dode; waaruit men concludeerde dat hij de gesignaleerde vampier was. De beul sloeg hem een staak door het hart en men verbrandde het lijk. Bij de zoon of de andere lijken werden geen sporen van vampirisme gevonden.” (Calmet, p. 39-41)

Lees verder onder de afbeelding

Getuigenis © Bibliotheek Grootseminarie

Calmet vertelt ons in hoofdstuk dertien dat de eerste verhalen over vampiers naar boven komen in 1693 in artikels in de krant Mercure Galant, geschreven door Pierre des Noyers, die in dienst was van de Poolse koningin. Hij zou de eerste zijn die de term ‘vampier’ gebruikt. Des Noyers was ook geïnteresseerd in astronomie, alchemie en de occulte kunsten. Een van de bekendste gevallen was na de dood van de soldaat Arnold Paole in Servië, waarbij de klachten van vampirisme tien jaar bleven aanhouden. Zelfs paus Benedictus XIV en keizerin Maria-Theresia raakten betrokken in de debatten.

Wat zo bijzonder was, waren niet de verhalen die hier in de dorpen over rondgingen, maar de officiële verslagen van Oostenrijkse ambtenaren die hierin worden naar voor gebracht. In het begin stemden de ambtenaren nog in met de opgravingen en uitdrijvingen omdat de dorpen anders zouden leeglopen uit angst. Maar het ging in tegen het kerkelijk recht. De vampierhysterie kwam ten einde na lange officiële onderzoeken en veroordelingen door de keizerlijke autoriteiten. De hofarts van Maria-Theresia schreef een rapport tegen het bestaan van vampirisme en de keizerin vaardigde een decreet uit in maart 1755 waarin het geloof in vampirisme veroordeeld werd als bijgeloof en bedrog. (Cfr. Vermeir, 2012)

Er zijn nog verschillende andere verhalen en getuigenissen. Niet enkel over vampiers maar over verschijningen in het algemeen, goede of kwade. Rationeel geeft Calmet veel redenen voor de onmogelijkheid van vampiers, maar durft hij dit niet stellig te verdedigen, omdat zijn geloof in verschijningen en wederopstanding hiermee ook ter discussie zou komen te staan. Tenslotte laat hij het oordeel over aan de lezer: 

“Ik zal aan het publiek mijn methode en mijn opzet vrijgeven. Vanuit de opzet om de waarheid, de realiteit en als gevolg de mogelijkheid van verschijningen te bewijzen, heb ik een groot aantal authentieke voorbeelden uit het Oude en Nieuwe Testament naar voor gebracht. … Daarna heb ik voorbeelden … van de joden, de moslims, de Grieken en Latijnen gegeven. … Mijn doel was om daarmee aan te tonen dat in alle tijden en in alle landen, het gevoel van de onsterfelijkheid van de ziel, van haar bestaan na de dood, en van haar terugkeer en verschijningen één van die waarheden is die de tijd door de eeuwen heen niet heeft kunnen uitwissen uit de geest van de volkeren.

Ik trek hetzelfde gevolg uit de voorbeelden die ik heb aangebracht, en terwijl ik niet pretendeer de waarheid of de zekerheid te garanderen, laat ik vrijwillig alle niet onthulde feiten over aan de censuur en kritiek. Ik neem maar voor waar, dat wat een feit is.”

Lees verder onder de afbeelding
 

Nawoord © Bibliotheek Grootseminarie

Ik schrik op door de klokken van de beiaard van het Grootseminarie en besef dat het al laat is. Ik sluit de grote poort en laat de schaduwen van een duister verleden achter mij. Door de striemende regen fiets ik snel terug naar mijn warme huisje.

Voor wie meer wil lezen over deze geschiedenis, professor Koen Vermeir heeft hier een uitgebreid artikel over geschreven.

Meer uit de collectie?

Ben je nieuwsgierig geworden naar welke schatten zich nog meer schuilhouden in onze collectie? Ga dan zeker eens grasduinen in onze catalogus op https://gsb.limo.libis.be/ op thema, trefwoord of titel.

Bekijk de hele collectie artikels hier.

Gepubliceerd door

Grootseminarie Brugge

Meer

Cultuur
Artikel
Bibliotheek Grootseminarie

Deel dit artikel

Deel op Facebook
Deel op Twitter
Deel via e-mail

Lees meer

Jain in de clip 'Makeba', een aanstekelijk dansje dat 7 jaar na de release viraal gaat op Tiktok.
readmore

Na Jerusalema, ontdek de nieuwe Tiktok-challenge ‘Makeba’

icon-icon-video
Guido Vanheeswijck © CCV Hasselt
readmore

Online leertraject met Guido Vanheeswijck

icon-icon-artikel
Een blik op de originele partituur van Messiah. © Wikipedia
readmore

Ervaar Händels ‘Messiah’ intenser met deze luisterwijzer

icon-icon-artikel

Recent bezocht

Bekijk je recent bezochte microsites, auteurs en thema's
© 2025 Kerk en Media vzw
Vacatures
Contact
Voorwaarden
YouTube
Twitter
Facebook