GOED OM WETEN
* DAAR IS DE LENTE
Zondag 18 mei werd de Heilig Kruiskerk van Stekene andermaal omgebouwd tot een concertkerk. Dit keer nodigde het Ruysscheveldekoor uit voor haar lenteconcert. Het programma bestond voornamelijk uit Marialiederen, maar ook de lente kwam herhaaldelijk aan bod en de moeders werden niet vergeten.
In 1979 verzamelde dirigent en laureaat van het Lemmensinstituut Tony De Ruysscher een 12-tal enthousiaste zangers rond zich. Het koor groeide snel en overtuigde datzelfde jaar een bomvolle kerk met een indrukwekkende uitvoering tijdens de paasviering. Het Ruysscheveldekoor zong ondertussen een indrukwekkende palmares bij elkaar in Vlaanderen en in het buitenland. Momenteel leidt dirigente Marijke Pyck een 30-tal zangers. Marijke heeft er een volle muzikale carrière opzitten. Ze was gedurende 24 jaar vast lid van het BRT-koor (nu Vlaams Radiokoor), gaf les aan de kunsthumaniora in Brussel en de normaalschool in Gent. Koor en dirigente kregen ondersteuning van Dirk Vermeir die doceerde aan het Lemmens Instituut en het Conservatorium van Gent en vanaf 1989 directeur was aan de Academie voor Woord, Muziek en Dans in Lebbeke. Zowel Marijke als Dirk genieten nu van een welverdiend pensioen, maar hun beider harten kloppen nog volop voor muziek.
Voor het programma putte Marijke uit de rijke Vlaamse liederenschat, aangevuld met enkele historische Marialiederen zoals Sancta Maria (Michael Haydn) en O Sanctissima (op een traditionele Siciliaanse melodie). Marijke koos verschillende liederen met arrangementen van Kristiaan Van Ingelgem, bekend omwille van zijn belangstelling voor Vlaamse schrijvers en zangers. Het koor vertolkte ‘Maria Schone Vrouwe’ en ‘Mijn Moederken’, dat laatste lied gebaseerd op het bekende gedicht van Guido Gezelle. De echtgenote van wijlen Kristiaan Van Ingelgem was trouwens aanwezig op het concert en het was een fijn moment toen ze Marijke met een dikke knuffel bedankte na de uitvoering. Dirk Vermeir, die voor puike begeleiding van het koor zorgde, vertolkte van dezelfde componist ‘De mei plezant’ op harmonium. Dirk nam ons tevens mee langs zuilen en gewelven met een muzikale improvisatie over het kerkgebouw.
Met ‘Lieve Vrouwke van de linde’ en ‘Maria Lelie Reine’ bracht het koor verder hulde aan Maria (arrangementen van Frank Mierhout). Het laatste lied kennen we als ‘De winter is vergangen, ik zie des meiens schijn’. Ook die versie mocht niet ontbreken in het programma. Het koor trok vervolgens figuurlijk de wandelschoenen aan met ‘Wandellied’ (Vic Nees) en ‘Benauwde Jan’ (Herman Roelstraete). De liederen wisselden af met vertolkingen op harmonium door Dirk Vermeir. Hij liet ons wegdromen bij muziek van Wolfgang Amadeus Mozart en bracht twee vrouwelijke componisten muzikaal tot leven, meer bepaald Maria Theresia von Paradis en Emma Louise Ashford. Het programma besloot met speelse vertolkingen van ‘Schoon lieveken’ (Paul De Mont in een arrangement van Jan Vermulst) en ‘Daar is de lente’ van Jan De Wilde, bewerkt voor koor door Juliaan Wilmots.
De aanwezigen kregen nog een toetje met het ritmische ‘Syahamba’.
Het concert mocht op een gezonde belangstelling rekenen. Tijdens de afsluitende receptie was er mogelijkheid om van dichtbij kennis te maken met technische aspecten van het harmonium. Eens te meer konden we vaststellen hoe eenvoudige muziek mensen samenbrengt tot een warme hechte gemeenschap. Meteen een tastbaar teken van hoop in dit jubeljaar. Een oprechte dankjewel aan medewerkers en publiek!