Maria, Moeder van de Kerk is feest van gelijkheid man en vrouw

Op initiatief van paus Franciscus wordt viering van Maria 'Moeder van de Kerk' ingevoerd als een jaarlijkse verplichte gedachtenis op pinkstermaandag.
21/05/2018 - 15:49
Maria volgens de kunstenaar Arcabas
Maria volgens de kunstenaar Arcabas ©Arcabas/Philippe Keulemans

Op initiatief van paus Franciscus wordt voortaan in de hele Kerk van de Romeinse ritus de viering van Maria, Moeder van de Kerk ingevoerd als een jaarlijkse verplichte gedachtenis op pinkstermaandag. De Duitstalige theoloog Margit Eckholt schrijft dat met die viering ook hulde gebracht wordt aan de rol van de vrouw in de Kerk en ons moet herinneren aan de gelijkwaardigheid van man en vrouw. Maria staat symbool voor alle mensen die Jezus Christus willen navolgen. In de navolging van dat voorbeeld zijn mannen en vrouwen gelijk, ook in de verkondiging van het Evangelie.

Eckholt denkt dat de paus de verplichte gedachtenis ook bewust heeft ingevoerd om vrouwen een hart onder de riem te steken. Eerder zorgde hij er ook al voor dat de voeten van vrouwen kunnen gewassen worden bij de voetwassing op Witte Donderdag. Hoe voerde ook een feestdag in voor Maria Magdalena en riep haar uit tot apostel van de apostelen.

Bron: Kathpress.at

Lees ook de toelichting van de Interdiocesane Commissie voor Liturgie (ICL) bij de viering van 'Heilige Maagd Maria, Moeder van de Kerk'.