Hoe vurig ons hart ook brandt...
We hebben besloten dat we de Fakkeltocht '21 niet kunnen laten doorgaan.
Lees hieronder de mail die we stuurden naar de mensen die reeds inschreven.
Beste catechist,
Beste groepsbegeleider,
Beste Fakkeltochtdeelnemer,
Dankjewel dat jullie je inschreven voor de Fakkeltocht en het vertrouwen dat jullie daarmee toonden naar onze organisaties.
Het evenement op zich zou volgens de huidig geldende maatregelen in theorie kunnen doorgaan, maar we hebben toch te veel bezorgdheden. Eén van deze bezorgdheden is dat de lokale vrijwilligers die de fakkeltocht mogelijk maken en de catechisten die hun jongeren vervoeren meer risico lopen op coronabesmetting. Bovendien vingen we verschillende signalen op van scholen die (zullen) sluiten. Met heel veel spijt in het hart besloten we dus om de Fakkeltocht te annuleren. De terugbetalingen zullen in de loop van de komende weken georganiseerd worden.
We hebben bekeken wat mogelijk is om jullie, zoals vorig jaar, een doe-het-zelf-alternatief aan te bieden. Voor dit jaar vinden jullie hieronder input. We beschikken over een uitgewerkte viering. Wie wil, kan eventueel ook fakkels bij ons overkopen, evenals de stoffen deelnemersbandjes.
Dank jullie wel voor het vertrouwen en hopelijk tot volgend jaar!
Bart, Laure, Marijke, Mariet (IJD Hasselt)
Ria en Els (Dienst parochiecatechese en gezinspastoraal)
Hieronder vind je input voor een alternatieve doe-het-zelf-fakkeltocht in jullie eigen pastorale eenheden.
Er werd een mooie viering gemaakt in dankbare samenwerking met jongerenwerking Lommel.
- Verloop van de viering (in word en in pdf)
- Ondersteunende powerpoint bij de viering (pdf en powerpoint zonder filmpje)
- Extra powerpoint als achtergrond voor voor of na de viering (pdf en powerpoint)
- Filmpje dat tijdens de viering getoond wordt
De partituren van de viering vind je hier:
- Bless the Lord
- Dat het licht in ons mag blijven branden
- Love shine a light
- This little light of mine
- Walk in the light
Wie dat wenst, kan fakkels en bandjes overkopen. Natuurlijk kan je ook een lichtjestocht doen met lampionnen, of fietslampjes.
- Stuur een mailtje naar ijdhasselt@ijd.be met hoeveel fakkels en bandjes je graag komt afhalen. Eén bandje en één fakkel kosten samen €2,00. We factureren achteraf.
- We spreken samen een moment af.
Je kan eventueel ook aan de slag met andere input, bijvoorbeeld rond het vredeslicht. Je vindt hieronder interessante links.
- Vanuit het bisdom werden enkele impulsen rond het vredeslicht verzameld op de volgende website, hier. Bovendien werkte Genk volledige viering uit die je kan inspireren, die vind je hier.
- Vanuit het onderwijs zijn verschillende impulsen verzameld om rond het vredeslicht te werken, je vindt ze hier.
- De dienst parochiecatechese en gezinspastoraal werkte een sterretjestocht uit met veel leuke impulsen, die vind je hier.
Als jullie de voorbereidende activiteit al gedaan hebben (of nog gaan doen), stuur je ons dan een foto van jullie geknutselde hart? Zo kunnen wij meegenieten van jullie mooie creaties.
Al wie van plan is om in kleine groep lokaal een fakkeltocht te organiseren, mag ook zeker foto's naar ons doormailen. Wij zouden het fijn vinden om te zien hoe deze editie toch leeft. Misschien kunnen we die foto's dan later op de website delen?
Stap je mee de wereld in?
Breng je licht in de wereld?
Draag je de fakkel rond?
- Lees hier de getuigenis van catechiste Leen
- Bekijk hier enkele foto's van de Fakkeltocht
- Lees hier het persbericht van Bisdom Hasselt
We zetten alles in het werk om in 2021 de Fakkeltochttraditie terug op te nemen, in samenwerking met de gemeente Pelt en haar verenigingen.
In 2020 boden we het doe-het-zelf-alternatief Toch Licht! aan.
Praktisch
- De Fakkeltocht zal plaatsvinden op 26 november 2021, zoals traditioneel de vrijdagavond voor de eerste Adventszondag.
- Vooraf inschrijven zal mogelijk zijn via regi tot een week voor het evenement.
- Wie niet ingeschreven is, betaalt €10 p.p. aan de kassa.
Tip: ouders die voor vervoer zorgen mogen ook deelnemen als begeleiders, je kan hen ook al inschrijven. - €10 p.p. | €6 p.p. indien de betaling via overschrijving voor 22 november ontvangen werd.
Er wordt geen onderscheid gemaakt in tarief voor deelnemers of begeleiders.
Wie niet ingeschreven heeft, betaalt €10 p.p. aan de kassa. Hartelijk dank voor uw begrip. - Locatie: in en rond de Sint-Martinuskerk van Pelt
- Deelnemersbrief en veiligheidsinstructies vind je hier.
In de week voor de fakkeltocht ontvangt ieder die zijn e-mailadres kenbaar maakte via regi dit via mail, inclusief details omtrent parking, busparking en een herhaling van de veiligheidswaarschuwingen. - Corona: We verwachten dit jaar geen 1000 inschrijvingen. Toch zetten we in op maximale veilgiheid en dus kunnen we +12 enkel toelaten indien zij een Covid Safe Ticket kunnen voorleggen bij de inkom. Ook vragen we dat iedereen zeker een mondmasker meebrengt en dit op zet bij het betreden van de kerk. We volgen stees de geldende corona maatregelen en houden jullie daar dan ook van op de hoogte. Het zou kunnen dat we zelf extra maatregelen toevoegen, we houden jullie op de hoogte.
Door de groep in te schrijven bevestigt u op eer en geweten dat alle deelnemers jonger zijn dan twaalf jaar OF een Covid Safe Ticket meebrengen. Het CST zal aan de inkom gescand worden.
Iedereen brengt een mondmasker mee dat gedurende het gehele evenement correct gedragen zal moeten worden.
Je kan je niet meer inschrijven voor de Fakkeltocht.
Voorbereiding
- De voorbereidende activiteit zal +/- anderhalf uur duren en de jongeren bekend maken met het thema van de Fakkeltocht en de Advent.
U kan de gelay-outte versie hier downloaden. Een printvriendelijke vindt u hier. - De digitale versie van de affiche met de uitleg over het themahier gepubliceerd. is
- Veiligheid: Lees hier de deelnemersbrief.
Zorg alleszins dat iedereen warm gekleed is, met stevige schoenen. We raden aan om oude schoenen en zeker geen nieuwe jas te dragen indien er kaarsvet gemorst wordt. We vragen om geen fleece te dragen wegens de brandbaarheid.
Waarschuw de deelnemers dat ze de fakkels recht moeten houden en kunnen doven in de daarvoor voorziene bakken. Luister naar de (verkeers)begeleiders die vanuit IJD aangesteld zijn. - Parkeren doet u best op de aangegeven parkings op het plannetje dat je bij de deelnemersbrief vindt.
Programma
Vanwege de grote organisatie zal er enigszins flexibel omgesprongen worden met de uren.
18.30 u. | Onthaal op het evenemententerrein |
19.00 u. | Start programma |
19.30 u. | Groepen splitsen op: Start fakkeltocht ↔ Start gebedsviering |
Groepen wisselen om | |
21.30 u. | Heerlijke verse soep afsluitend gedeelte |
22.00 u. | Wel thuis |

Reacties
Om reacties te zien en te reageren op dit artikel moet je je eerst even aanmelden via het menu bovenaan. Tot gauw.