1 Een ritueel voor in de godsdienstles en ideeën voor de maand september kan je hier downloaden
ANDERS THUIS
een ritueel voor in de godsdienstles
Vorig schooljaar waren we ‘als pelgrims onderweg’ en met het Heilig Jaar 2025 blijven we ‘pelgrims van hoop’. Na elke pelgrimstocht komen we terug thuis, de plek waar we tot rust komen na een tocht of wanneer we even de weg kwijt waren. Voor iedereen kan die thuis ergens anders zijn. Jongeren vinden die soms op school. Een aspect van het thuiskomen kan omschreven worden als liminaliteit, de overgangsfase tussen het oude en het nieuwe.
Het heeft met elke verandering in het leven te maken, zowel positief als negatief. We zijn niet meer volledig dezelfde persoon als we terugkomen, of het nu van een reis is of gewoon uit vakantie. We komen ANDERS THUIS.
Bron: Leeftocht – startnuimmer - juni 2025
Verloop
1 We maken ons klaar…
Start dit ritueel altijd op dezelfde manier. Ga met de kinderen in een kring staan of zitten. Neem de koffer met het materiaal, vraag aan de kinderen om het stil te maken en leg het materiaal op een tafel.
Leg eerst de affiche uit en vertel aan de kinderen dat wij elke dag anders thuiskomen door de dingen die gebeuren. We leggen de affiche uit om ons daaraan te herinneren. Dingen veranderen, meningen veranderen, zaken gebeuren, …
In dit moment kunnen we thuiskomen in drie verschillende soorten huizen. Plaats daarna de drie huizen (met het bijpassende kaartje) op of rond de affiche. We plaatsen het huis “dankjewel” op de affiche om straks misschien dankjewel te zeggen voor die zaken die ons dankbaar maken. We hebben ook het huis “sorry” bij de hand om eens naar die zaken te kijken die niet altijd goed verlopen. En we hebben ook het huis “aub” hierbij om misschien wel dingen aan elkaar of aan God te vragen.
Wanneer alles uitgestald staat, geef je het mandje met houten poppetjes rond. De kinderen mogen in stilte één poppetje nemen.
2 We overwegen samen…
In dit tweede deel van het ritueel wordt een tekst, een lied, een kunstwerk… in de groep binnengebracht. De kinderen luisteren of kijken en… overwegen: “Wat heeft dit met mijn leven te maken? Hoe kijk ik hiernaar? Wat kan ik van mezelf verwachten?”.
Ideeën hiervoor worden hieronder aangeboden en worden in de loop van het schooljaar per maand aangevuld.
Na de voorstelling van de tekst, het lied, het kunstwerk… krijgen de kinderen de tijd om de vragen die hierboven werden geformuleerd te overwegen.
Tot slot mogen ze hun poppetje bij één van de huizen plaatsen. Voelen ze zich dankbaar? Willen ze om vergeving vragen? Of hebben ze iets te vragen? De kinderen mogen dit luidop formuleren maar dat kan gerust ook in stilte gebeuren.
3 Alles wordt opgeruimd…
Nadat elk kind zijn poppetje bij een huis heeft geplaatst, wordt het nog even stil. De leerkracht dankt de kinderen voor hun medewerking, voor de overweging en voor de stilte. Daarna wordt alles in diezelfde stilte opgeruimd tot een volgende keer.