Korte omschrijving | De leerlingen lezen het verhaal van Pinksteren (Hand 2,1-13). Ze bespreken het verhaal en halen er de verschillende personages uit. Ze kiezen een personage en bedenken een (re)actie en/of emotie. Als iedereen klaar is, wordt er een plaatszetting gedaan. De leerlingen beelden een personage uit. Daarvan wordt een groepsfoto gemaakt die achteraf besproken wordt. |
Doelstelling | De leerlingen leven zich in in het verhaal van Pinksteren aan de hand van een bibliodrama (foto). |
Doelgroep(en) | Derde graad lager onderwijs (Liturgisch en pastoraal jaar: Pinksteren) Eerste graad secundair onderwijs (terrein Tijd, liturgisch jaar) |
Minimum/maximum aantal deelnemers | Halve klasgroepen en klassikaal |
Context/activiteit waarin deze werkvorm kan toegepast worden | Les r.-k. godsdienst |
Voorziene tijdsduur | 50 minuten |
Benodigd materiaal | Tekst uit Handelingen (Bijbel): Hand 2,1-13 Digitaal fototoestel of GSM voor filmopname |
Aangeboden ondersteuning | De leerkracht begeleidt het bibliodrama, zorgt voor de juiste sfeer en bespreekt nadien de twee foto’s met de lln vanuit hun ervaring als ‘personage’ ingeleefd in het gebeuren van Pinksteren. |
Voorbereiding | Lees het verhaal van Pinksteren. Zoek eventueel naar afbeeldingen, iconen, schilderijen, kunstwerken, … die het verhaal voorstellen. |
Werkwijze | De leerlingen lezen het verhaal van Pinksteren (Hand 2,1-13). Klassikaal bespreken ze het verhaal en halen er de verschillende personages uit. Ze bespreken het gebeuren vanuit de diverse acties, emoties, reacties, … . Nadien kiezen ze een personage (apostel, Maria, H. Geest, omstander, …) en bedenken een (re)actie en/of emotie die past in het gebeuren. Als iedereen klaar is, wordt er een plaatszetting gedaan, als het ware een afbakening van een groot schilderij. De ene helft van de klas mag een eigen plaats zoeken in de scène en beeldt zijn actie/emotie uit. De andere helft van de klas observeert. Daarna keren de rollen van speler en observator om. Daarvan wordt telkens een groepsfoto gemaakt die achteraf besproken wordt. Ga met de leerlingen in op de diversiteit tussen de verschillende personen maar ook tussen de twee foto’s als geheel. TIP Verdeel je de leerlingen in duo’s: de ene speelt, de andere observeert en nadien keren ze de rollen. Zo kijken ze gericht naar één persoon op de foto. |
Feedback en opvolging | Foto’s van het Pinksterverhaal uitgebeeld mag je doorsturen naar handelingen@bisdomantwerpen.be |
Aanvullende informatie | Je vindt extra informatie over bibliodrama (tableau vivant en foto) op www.hetleerke.com |
Mogelijke variatie op de werkvorm | Je kunt de leerlingen een tekst van het Pinksterverhaal geven en hen deze laten bewerken met ‘bible journaling’. |