‘Mogen allen één zijn’, zo bidt Jezus voor zijn leerlingen (Joh 17,21). Kardinaal Jozef De Kesel verduidelijkte naar aanleiding van honderd jaar Mechelse gesprekken: ‘Juist in een pluralistische cultuur waarin het geloof in God geen evidentie meer is, hebben we nood aan eenheid in ons getuigenis tegenover de wereld. Want de Kerk is in haar wezen een teken en sacrament van eenheid, niet alleen voor zichzelf, maar ook voor de hele mensenfamilie.’ De eerste stap naar ‘eenheid in verscheidenheid’ is de ander leren kennen, vandaar deze artikelenreeks in ons bisdomblad. Nu maken we kennis met de evangelische christenen.
Achtergrond
‘De toekomst is charismatisch en evangelisch’
In zijn boek ‘De toekomst van het christendom’ (2010) poneerde de bekende Britse theoloog Alister McGrath een boude stelling. Over een aantal traditionele Kerken, waaronder de anglicaanse Kerk waartoe hij zelf als priester behoort, stelt hij dat ze (in het Westen) enkel nog een toekomst hebben naarmate ze ‘charismatisch en evangelisch’ worden. Voor onder meer het katholicisme nuanceert hij dit. Hier wijst hij erop hoe het zwaartepunt al lang niet meer in Europa ligt. En inderdaad, hebben we intussen geen Argentijnse paus die zelf bisschoppen uit andere werelddelen benoemt op sleutelposities? Maar net in die andere werelddelen zijn de grote uitdagers voor de rooms-katholieke Kerk, jawel … de pinksterbeweging en de evangelische kerken.
De pinksterbeweging
Eigenlijk gaat het om vrij recente kerkgenootschappen. De oorsprong van de pinksterbeweging gaat terug op Charles Parham en William J. Seymour. Zij kregen aan het begin van de 20ste eeuw oog voor de werking van de heilige Geest, onder meer bij het ‘spreken in talen’, zoals dat in Handelingen 2,1-4 wordt omschreven. Dit elan groeide uit tot een wereldwijde beweging. Telkens vind je er een grote aandacht voor de aanwezigheid van Gods Geest – de grote Vergetene in de katholieke geloofstraditie – in alle aspecten van het leven, naast een meer informele liturgie, een nieuw muzikaal repertoire en doorleefde getuigenissen in plaats van abstracte geloofstaal. Het aantal pinkstergelovigen wereldwijd heeft intussen de kaap van 600 miljoen overschreden.
Vanaf eind jaren 1960 kent de pinksterbeweging in de charismatische vernieuwing ook een katholieke pendant. Het zijn overigens niet noodzakelijk ‘randfiguren’ die er zich mee associëren. Raneiro Cantalamessa, sinds 1980 de huispredikant in het Vaticaan en sinds november 2020 ook kardinaal gecreëerd, is destijds als hoogleraar theologie een nieuwe weg ingeslagen door wat hij omschrijft als een ‘doopsel in de Heilige Geest’. Sindsdien was hij erg actief in de dialoog met de charismatische vernieuwing en met de pinksterkerken (zie een interview in Tertio 25/11/20). De pinksterbeweging, met zijn sterke nadruk op Godservaring, is het belangrijkste (christelijke) alternatief voor het rooms-katholicisme. Dat toenemende belang geldt ook voor het eraan verwante evangelicalisme. De meer traditionele Kerken kunnen de ogen niet langer sluiten voor hun dynamiek. De grote vraag is: wat tonen ze ons over ons eigen geloof?
Evangelische christenen wereldwijd
Pioniers waren de Engelse broers John en Charles Wesley (18de eeuw). Ze vonden bij hun medechristenen in de ‘nationale’ anglicaanse Kerk maar weinig persoonlijke en emotionele toewijding aan het geloof en pleitten daarom voor een sterke vernieuwing. Uiteindelijk zijn ze uit die Kerk gezet, maar ze vonden wel medestanders. Door de migratie vanuit Engeland naar Amerika, breidde de beweging van het evangelicalisme zich ook naar daar uit, met als Amerikaanse boegbeeld Billy Graham (zie ook het interview) en een steeds grotere rol voor evangelicals op het publieke forum, zeker nadat in 1976 Jimmy Carter, een ‘wedergeboren’ christen, president werd.
Evangelicalisme omvat vele groepen en stromingen, met soms grote verschillen. Over wat hen bindt, schreef de Britse historicus David Bebbington in zijn standaardwerk Evangelicalism in Modern Britain (1989) dat het telkens gaat om een vorm van orthodox – hier in de zin van rechtgelovig – christendom, dat vier belangrijke klemtonen legt: op bekering (vgl. ‘jullie moeten opnieuw geboren worden’, Joh 3,7), op een actieve betrokkenheid van de leden (ook missie), op de Bijbel en op de betekenis van het kruis voor elke mens persoonlijk. Terwijl er in Europa heel wat gemeenschappen bij komen, blijft de grootste invloed toch uitgaan van Engelstalige en vooral Amerikaanse evangelische kerken. Maar te verwachten is dat, net als in de rooms-katholieke Kerk, de aangroei in Zuid-Amerika, en vooral in Afrika en Azië, meer en meer bepalend wordt voor het christendom van de toekomst.