Het was de trouwe bezoeker van de St.-Eligiuskerk wellicht reeds opgevallen. Het ooit maagdelijk witte beeld van de patroonheilige van Kruishoutem boven het hoofdportaal was sterk vervuild geraakt en leek stilaan meer op Zwarte Piet. Nu de herinrichtingswerken rond de kerk afgerond zijn en het centrum een frisse aanblik heeft gekregen, was de kerkraad van oordeel dat de tijd rijp was om het kunstwerk een opknapbeurt te geven. Het karwei werd toevertrouwd aan de Deinse gespecialiseerde firma ‘Monument Renovation Technics’. Het mag gezegd: het resultaat is verbluffend. De Heilige Elooi heeft zijn vergane glorie herwonnen en draagt bij tot de opwaardering van de dorpskern.
Het zal volgend jaar 120 jaar geleden zijn dat het beeldhouwwerk werd geplaatst. Het werd ingezegend op de feestdag van de heilige op 1 december 1902 door pastoor Leo Vandenfonteyne. Het opvallende beeld is van de hand beeldhouwer Aloïs De Beule, een toen veel gevraagd kunstenaar. Aloïs was te Zele als schoenmakerszoon geboren in 1861. Hij volgde een opleiding aan de Gentse Academie en de Sint-Lucasschool en deed ervaring op in het atelier van de bekende Mathias Zens, van wie ook meerder beelden in de St.-Eligiuskerk aanwezig zijn. Samen met zijn broer richtte hij vervolgens een eigen atelier op te Gent. Dit was bijzonder productief wat kerkelijk en wereldlijk beeldhouwwerk betreft. Tot de meest bekende realisaties behoren het Ros Beiaard - pronkstuk in de Gentse wereldtentoonstelling van 1913 - en het Boerenkrijgstandbeeld op het kerkplein van Overmere. Na de Eerste Wereldoorlog ontsproten ook talrijke oorlogsmonumenten uit zijn brein.
De patroonheilige van Kruishoutem zal opnieuw met zijn kraaknette, witte bisschopsgewaad zijn feestdag op één december aanstaande kunnen vieren. St.-Eligius was in de zevende eeuw immers bisschop van het bisdom Noyon-Doornik waartoe toen ook onze regio behoorde. Vandaar dat hij ook met mijter en staf wordt afgebeeld. Daarvoor was hij edelsmid. Daarnaar verwijst de smidshamer die hij steevast als attribuut bij zich heeft. Vanwege zijn uitzonderlijke kwaliteiten kwam hij aan het Frans koninklijke hof terecht en promoveerde er tot muntslager en verantwoordelijke voor de schatkist. Het unieke, grote schilderij uit 1662 links in de kerk, dat recent een extra belichting heeft gekregen, refereert naar deze periode. De Gentse schilder Philips Bernaerdt beeldt Eligius op dit meesterwerk af als jonge edelsmid en laat er twee door hem gemaakte gouden zadels aan koning Clotharius II overhandigen. De kunstenaar verwijst hier naar de legende ‘De eerlijkheid van de Heilige Eligius’.