Vanwaar het idee om een Stabat Mater te schrijven?
Godfried Van de Vyvere: ‘Aan de oorsprong van het Stabat Mater ligt het project Vlaamse Meesters in Situ van Openbaar Kunstbezit. Dankzij dit initiatief kwam het schilderij De Kruisafneming van de Antwerpse schilder Pieter Thys (1624-1677), een leerling van Antoon Van Dyck (1599-1641), in de belangstelling te staan. Het hangt boven het altaar in de Sint-Nicolaaskerk in Sint-Niklaas. De Latijnse tekst van het Stabat Mater beschrijft het tafereel van de kruisafneming.’
Koen Dejonghe: ‘Op vraag van Tim Haerinck, mijn oud-directeur van de muziekacademie en in opdracht van de stad Sint-Niklaas, had ik al in 2019 een gedeelte van het huidige werk gecomponeerd. De rest volgde tijdens de voorbije coronajaren. Het is dankzij pastoor-moderator Marc Van Steen, een groot muziekliefhebber, en de Heilige-Helenaparochie met medewerking van de Gemeente Sint-Gillis-Waas, dat het Stabat Mater zijn volledige uitvoering nu kan beleven.’
BIJZONDERE BEZETTING
Kamerkoor Terpander en de sopraansolo worden ondersteund door viool, piano, orgel en synthesizer. Hoe ben je tot die bezetting gekomen?
Koen Dejonghe: ‘De keuze voor de piano en de viool was snel gemaakt. Ik ben zelf pianist en mijn vrouw Sarah Wyffels speelt de vioolpartij, een belangrijk onderdeel van het werk en een serieuze instrumentale uitdaging. Soms wordt een zanglijn verdubbeld, vaker gaat het over zelfstandige lijnen die afwisselend virtuoos of lyrisch zijn. Daarnaast koos ik voor een synthesizer om enerzijds het Stabat Mater een moderne uitstraling te geven, en anderzijds om een vollere orkestrale klank te verkrijgen. Op sommige momenten gebruik ik soundeffecten, waarbij ik me laat beïnvloeden door mijn achtergrond in de popmuziek - ik speelde vroeger zelf in een rockband. Ook zal je op een bepaald moment een Argentijnse tango herkennen met een piepende en krakende viool à la Astor Piazzolla. Die invloeden vormen mijn hele carrière al een belangrijk tegengewicht voor mijn activiteiten als klassieke muzikant en componist, zulke klanken zitten in mijn DNA. En gezien de context van het schilderij van Pieter Thys in de kerk, was het orgel een vanzelfsprekende keuze. Ik dacht direct aan organist Dieter Van Handenhoven, ook uit Sint-Niklaas. Ik heb in elk geval voor hem enkele pittige passages voorzien waarop hij zal mogen zwoegen.’
BAROKDANS
Voor dit Stabat Mater ontstond tevens een choreografie met barokdans. Vooraleer het over de dans zelf te hebben, Ingolf, wat is jouw band met Sint-Niklaas?
Ingolf Collmar: ‘Ik ben sinds 1996 docent beweging aan de Filmuniversität Babelsberg Konrad Wolf in Potsdam in Duitsland. Sinds de jaren ‘90 specialiseer ik me in historische dans en zo ben ik in 2007 terecht gekomen bij de dansschool ‘Stichting Klassieke Dans’ in Sint-Niklaas onder leiding van Johan Goessens. Ik ben er verantwoordelijk voor de choreografieën van hun barokproducties. Die dansschool is de enige plek in Vlaanderen waar barokdans wordt gegeven. Uniek!’
Koen Dejonghe: ‘Het is dankzij mijn dochter Elisabeth, die les volgt aan de dansschool, dat ik Ingolf ken. Het is bijzonder om met Ingolf samen te werken: hij geeft een persoonlijke draai aan barokdans. Het is ‘moderne barok’ zoals de naam van het Modern Barock Ensemble ook aangeeft. Dat ondertussen toonaangevende barokensemble is indertijd opgestart in de dansschool, precies omdat barokdans aan de oorsprong van het klassiek ballet ligt.’
(interview organisatie “Koor en Stem”)
Uitvoering op zondag 26 maart van 17.00 uur tot 18.00 uur in de Sint-Egidiuskerk, Kerkstraat, Sint-Gillis-Waas.
Tickets te bestellen via gsm 0475 52 90 57 en te betalen via BE15 7360 4741 9930 op naam van VZW Pastorale Werking.
Kostprijs: volw. 18 euro. – kaarten voor leeftijd tot 18 jaar: 5 euro.
Ook te verkrijgen in het parochiesecretariaat Nieuwstraat 5, Sint-Gillis-Waas tijdens de openingsuren: maandag, woensdag en vrijdag telkens van 09.30 tot 11.30 u.