Initiatiesacramenten | Kerknet
Overslaan en naar de inhoud gaan

Recent bezocht

Bekijk je recent bezochte microsites, auteurs en thema's
kerknet
  • Hulp
  • Startpagina portaal
  • Mijn parochie
  • Aanmelden of registreren
Menu
  • Startpagina
  • Kerk
  • Vieringen
  • Shop
  • Zoeken
Bisdom Antwerpen

Bisdom Antwerpen

  • Startpagina
  • Contacten
  • Zoeken
  • Meer
    • Zoeken
    • Bisdom Antwerpen
      Geschiedenis en situeringBeleidsploeg, administratie en beleidsdocumentenOfficiële berichtenIn memoriamEvenementen in het bisdom AntwerpenOnze-Lieve-Vrouwekathedraal Antwerpen
      Contactgegevens Bisschop Johan Bonny
      Mgr. Johan Bonny, 22ste bisschop van AntwerpenCurriculum vitaeBisschopsleuze en wapenschildArchief van de brievenArchief van de homilieënArchief van tekstenArchief van videomateriaal
      Wegwijs in het bisdom Antwerpen
      Diocesane structuren in het bisdom AntwerpenVicariaat AntwerpenVicariaat KempenVicariaat diocesane dienstenVicariaat Onderwijs bisdom Antwerpen (VOBA)
      Parochies in centrum Antwerpen Bijbel Liturgie, catechese en catechumenaat Gezinspastoraal/ Aanspreekpunt Geloof en Homoseksualiteit Vorming/opleiding
      CCVHIGWOpleiding pastoraal handelenVormingskalender
      Bezinnend en liturgisch aanbod online Jongeren Communicatie
      RelevantKerk en LevenDigitale nieuwsbriefPersberichtenPrivacyverklaring
      Vacatures Theologisch en Pastoraal Centrum Kerkverlatingen
Deel op Facebook
Deel op Twitter
Deel via e-mail
Christus est stella matutina © Anton De Preter
Bisdom Antwerpen
Geschiedenis en situeringBeleidsploeg, administratie en beleidsdocumentenOfficiële berichtenIn memoriamEvenementen in het bisdom AntwerpenOnze-Lieve-Vrouwekathedraal Antwerpen
Contactgegevens Bisschop Johan Bonny
Mgr. Johan Bonny, 22ste bisschop van AntwerpenCurriculum vitaeBisschopsleuze en wapenschildArchief van de brievenArchief van de homilieënArchief van tekstenArchief van videomateriaal
Wegwijs in het bisdom Antwerpen
Diocesane structuren in het bisdom AntwerpenVicariaat AntwerpenVicariaat KempenVicariaat diocesane dienstenVicariaat Onderwijs bisdom Antwerpen (VOBA)
Parochies in centrum Antwerpen Bijbel Liturgie, catechese en catechumenaat Gezinspastoraal/ Aanspreekpunt Geloof en Homoseksualiteit Vorming/opleiding
CCVHIGWOpleiding pastoraal handelenVormingskalender
Bezinnend en liturgisch aanbod online Jongeren Communicatie
RelevantKerk en LevenDigitale nieuwsbriefPersberichtenPrivacyverklaring
Vacatures Theologisch en Pastoraal Centrum Kerkverlatingen

Initiatiesacramenten

Laatste aanpassing op maandag 17 maart 2025 - 16:10
Afdrukken
Hier vindt u meer informatie over de voorbereiding op de viering van de initiatiesacramenten (doopsel, vormsel en eucharistie) bij kinderen.

De voorbereiding op het kinderdoopsel 

In de Catechismus van de Katholieke Kerk lezen we over het doopsel onder nr. 1229: “vanaf de apostolische tijd wordt men stapsgewijze christen door een initiatie in meerdere fasen”. Het Tweede Vaticaans Concilie (1962-1965) herstelde dit catechumenaat voor volwassenen, met als later gevolg de Ordo initiationis christianae adultorum (1972). De Belgische bisschoppen verwijzen in Volwassen worden in geloof (2006) naar deze belangrijke gedachte: “het catechumenaat als de inspiratiebron van de catechese en als ‘het model waar het catechetisch handelen zich naar richt’” (Volwassen worden in geloof, nr. 11). Op welke wijze men catechetische inspiratie kan putten uit het catechumenaat, lezen we in de Catechismus onder nr. 1248: “Het catechumenaat of de vorming van de geloofsleerlingen heeft tot doel hen, als antwoord op het goddelijk initiatief en in vereniging met een kerkelijke gemeenschap, de mogelijkheid te bieden hun bekering en hun geloof tot rijpheid te laten komen. Het gaat om een oefenschool voor het algehele christelijke leven waardoor de leerlingen met Christus, hun Leraar, worden verbonden. De geloofsleerlingen moeten daarom op passende wijze worden ingewijd in het heilsmysterie en de beoefening van de evangelische levenswijze en door heilige riten, op achtereenvolgende tijden te vieren, worden ingeleid in het leven van geloof, liturgie en liefde van het Volk van God”.  
 
Men spreekt in dit alles van een perspectiefwissel: de missionaire wending in de catechese. Luc Aerens vermeldde reeds enige tijd geleden in De catechese van de weg (c. 2009) 7 overgangen voor deze “transformatie”, geciteerd in Mensen vormen voor morgen (p. 107-108):  

  • Van een catechese voor kinderen naar een catechese voor allen  

  • Van een catechese per leeftijdsgroep naar een intergenerationele catechese  

  • Van een sacramentencatechese naar een catechese als een permanent op weg gaan  

  • Van een catechese door uitleg naar een catechese door deelname  

  • Van een thematische catechese naar een geïntegreerde catechese  

  • Van een catechese waarbij enkele catechisten verantwoordelijk zijn, naar een catechese toevertrouwd aan de verantwoordelijkheid van de gemeenschap  

  • Van een verplichte catechese na inschrijving naar een permanente vrijwillige catechese  

Paus Franciscus nodigt in zijn teksten, vooral in De vreugde van het Evangelie, gemeenschappen uit tot een missionaire houding en beleving.  
 
Wat kan dit voor het kinderdoopsel betekenen?  
 
De Catechismus geeft onder nr. 1231 een mogelijke richting: “Waar het doopsel van kinderen de gebruikelijke vorm van de viering van dit sacrament is geworden, vindt hij in één enkele, doorlopende handeling plaats die op zeer verkorte wijze de aan de christelijke initiatie voorafgaande etappes in zich opneemt. De aard van het doopsel van kinderen zelf vereist een catechumenaat na het doopsel.” En voor dat catechumenaat na het doopsel is het van het grootste belang dat we de ouders meenemen op deze weg. Vanaf het moment dat zij zichzelf en het kind aanbieden aan de geloofsgemeenschap, moeten we hen hartelijk verwelkomen in -wat men noemt- catechumenale gemeenschappen. Een catechumenale geloofsgemeenschap is een verwelkomende geloofsgemeenschap die nieuwkomers bij de bron de kans geeft om op hun eigen tempo meer en meer thuis te komen in die gemeenschap door, met en in Christus. Daarnaast begeleidt zij alle nieuwkomers bij de bron in alles wat met christen zijn te maken heeft. Voor de weg naar het doopsel van hun kinderen betekent dat dat de ouders eerst en vooral hartelijk verwelkomd worden door de geloofsgemeenschap, in woord en daad, ook in de vieringen, maar ook dat ze de kans krijgen, op hun eigen tempo, om de geloofsgemeenschap te leren kennen. Dit impliceert tegelijk dat de geloofsgemeenschap zichzelf laat zien en ook in woord en daad laat zien wat het betekent om lid te zijn van die christelijke gemeenschap. Langsheen een weg met verschillende fasen, gekaderd door enkele vieringen –ook de doopviering, worden de ouders van het kindje meegenomen op een reis die hen kan raken, die hen mogelijk niet onbewogen laat, die hun hart misschien in vuur en vlam kan zetten of die maakt dat hun kind het catechumenaat na het doopsel daadwerkelijk kan beleven.

Perspectieven op het catechumenaat na het doopsel 

Tijdens de digitale vormingsreeks Ondergedompeld (februari/maart 2022) reikten we zowel inzichten over het doopsel als enkele geloofstrajecten aan. Deze informatie kan u in onderstaande PowerPoints terugvinden. Voor vragen hierover kan u zich wenden tot Dhr. Bart Willemen of Dhr. Anton De Preter.   

PowerPoint 1

PowerPoint 2

PowerPoint 3

De voorbereiding op het vormsel 

Op 12-jarige leeftijd ontvangen in ons bisdom enkele duizenden jongens en meisjes het sacrament van het vormsel na een periode van voorbereiding tijdens eucharistievieringen en catechesesamenkomsten. Staande op de overgang van kind naar (jong)volwassene is de voorbereiding op het vormsel voor hen een kans om bewust en aangepast ingewijd te worden in het leven als christenen. Deze initiatie is geen individuele zaak, maar belangt zowel de kleine gemeenschap (=het gezin) als de grote gemeenschap (=de geloofsgemeenschap) rond de kandidaat-vormeling aan. 

De vormselviering zelf is een hoogtepunt alsook een bronmoment. De jonge christenen spreken hun geloof uit en ontvangen het vormsel door de bemiddeling van de vormheer, die hen namens Jezus Christus, de handen oplegt, zalft en in de wereld zendt. Deze zending is een zaak van de hele geloofsgemeenschap. Derhalve mag het vormsel nooit beschouwd worden als een eindpunt. Het sacrament betreft veeleer een soort van culminatiepunt of verdichtingsmoment als een uiterlijk teken van Gods Liefde waartoe elke christen levenslang opgeroepen is zich te bekeren.    

 

Eucharistievieringen op weg naar het vormsel 

De traditie reikt ons een heel aantal liturgische momenten aan waardoor de kandidaat-vormelingen zich gaandeweg sterker opgenomen voelen in onze gemeenschap. Hieronder vindt u inspiratie om de eucharistie een wezenlijk onderdeel te laten zijn van het catecheseproces. Het is ten zeerste aanbevolen dat deze eucharistievieringen de zondagsvieringen zijn waarin de gehele geloofsgemeenschap aanwezig is. 

  • Voorstelling van de kandidaat-vormeling aan de geloofsgemeenschap. Het is de verantwoordelijkheid van de geloofsgemeenschap om deze jonge mensen te onthalen en hen te laten voelen dat de gemeenschap blij is met hun vraag om toegelaten te worden tot het vormsel. Aan de kandidaat-vormelingen wordt gevraagd om in een korte tekst te verwoorden waarom ze graag gevormd willen worden. Deze tekst kan onderwerp vormen van de catechesebijeenkomst vooraf en de kandidaat-vormelingen kunnen deze dan ook uitspreken of afgeven bij de ondervraging tijdens de viering. Deze tekst kan achteraf eveneens gepubliceerd worden in het parochieblad. Daarnaast kunnen er tijdens deze viering ook geloofsvrienden uit de gemeenschap worden toegewezen aan de vormelingen. Deze viering vindt bij voorkeur plaats tijdens de adventsperiode voorafgaand aan de viering van het sacrament van het vormsel. Het moment van de voorstelling plaatst men best bij het begin van de viering. De bijgevoegde catechetische impuls kan gebruikt worden na de viering. 

Orde van dienst voorstelling kandidaat-vormeling

Catechetische impuls

  • Engagement van een gebedsvriend. Een gebedsvriend is iemand die belooft om elke dag voor een kandidaat-vormeling te bidden opdat het kleine zaadje van het geloof in zijn/haar hart mag groeien. En de kandidaat-vormelingen worden, op hun beurt, uitgenodigd te bidden voor hun gebedsvriend. Door dit gebed van de ene voor de andere worden mensen met elkaar verbonden. Zo vormen mensen samen één familie. In een catechesebijeenkomst vooraf aan deze viering kunnen de kandidaat-vormelingen ingewijd worden in de grote gebedstraditie van de Kerk. Ook maken ze een kaartje klaar met hun naam, adres en mogelijk een foto (dit maakt het wat persoonlijker; de kandidaat-vormeling krijgt zo een ‘gezicht’ voor de gebedsvriend). Deze kaartjes worden op het einde van de viering – bij de zending – door de vormelingen aangeboden. Hierbij wordt ook de vraag gesteld aan de mensen die zich engageren voor een vormeling te bidden om een gelijkaardig kaartje terug te sturen aan hun vormeling. Zowel de viering als de voorbereiding kunnen in samenspraak met, bijvoorbeeld, Samana of Okra georganiseerd worden.  

Orde van dienst engagement gebedsvriend

Catechetische impuls 

  • Naamopgave van de kandidaat-vormeling in de geloofsgemeenschap. De veertigdagentijd kunnen we beschouwen als de periode van de onmiddellijke voorbereiding op de viering van het vormsel. Daarom heeft bij het begin van deze periode de uitverkiezing, naamopgave of ‘inschrijving’ in de Kerkgemeenschap plaats. De Kerk beluistert het getuigenis van de geloofsvrienden en catechisten; de vormelingen bevestigen hun verlangen naar het vormsel. Ter bekrachtiging van hun geloofsweg ontvangen de kandidaat-vormelingen na hun uitverkiezing de zalving met catechumenenolie. Tijdens deze zalving wordt aan Christus kracht en heil gevraagd opdat ze verder zouden groeien in geloof en vertrouwen op weg naar het sacrament van het vormsel. De bedienaar van deze zalving is/zijn de priester(s) en/of diaken(s).  

Orde van dienst naamopgave kandidaat-vormelingen

Catechetische impuls

  • Overhandiging van het evangelie aan de kandidaat-vormelingen. Enkele kandidaat-vormelingen beschikken misschien over een kinderbijbel; enkele gezinnen beschikken misschien over een Bijbel. In deze viering met de geloofsgemeenschap krijgen de kandidaat-vormelingen een Nieuw Testament of een Bijbel overhandigd, opdat ze zouden ervaren dat voor christenen Gods Woord een centrale plaats in het leven inneemt. Tijdens een catechesemoment volgend op deze viering kan er aan de kandidaat-vormelingen of aan leden van de geloofsgemeenschap gevraagd worden om te getuigen over welk verhaal hen het meest aanspreekt. 

Orde van dienst overhandiging evangelie 

  • Overhandiging van de geloofsbelijdenis aan de kandidaat-vormelingen. Bij het doopsel hebben de ouders en de peter(s) en/of meter(s) het geloof beleden in naam van hun kind. In deze bijzondere ritus wordt de tekst van de geloofsbelijdenis aan de vormelingen overhandigd. Op de dag van het vormsel zal hen immers gevraagd worden om de doopbeloften persoonlijk te bevestigen én het geloof te belijden ten overstaan van God en Zijn gemeenschap. Een mooie kaart met de tekst van de apostolische geloofsbelijdenis kan hieronder gevonden worden; deze kan als geschenk aan de kandidaat-vormelingen meegegeven worden. De overhandiging van de geloofsbelijdenis vindt bij voorkeur plaats op het einde van het voorbereidingstraject op het sacrament van het vormsel; bijvoorbeeld op de Tweede Paaszondag. De bijgevoegde catechetische impuls kan gebruikt worden na de viering met de overhandiging van de geloofsbelijdenis. 

Orde van dienst overhandiging geloofsbelijdenis

Catechetische impuls 

Kaart geloofsbelijdenis 

  • Overhandiging van het Onzevader aan kandidaat-vormelingen. Van oudsher behoort het Onzevader tot het bezit van allen die door het doopsel kinderen van God zijn. Het is als het ware de ‘basistekst’ bij en voor elk biddend samenzijn. In deze viering wordt de tekst als een waardevol testament aan de kandidaat-vormelingen gegeven. Na de overhandiging worden de kandidaat-vormelingen uitgenodigd om het gebed te leren, na te denken over de inhoud en de tekst te verbinden met hun eigen leven. Daarom vragen we aan de catechisten om na deze viering een of twee catechesebijeenkomsten te besteden aan het gebed, en meer specifiek het Onzevader (de inhoud, de gebedshouding, de betekenis van samen bidden en persoonlijk bidden, enz.). De overhandiging van het Onzevader vindt bij voorkeur plaats aan het begin van het voorbereidingstraject op het sacrament van het vormsel. Een mooie kaart met de tekst van het Onzevader kan hieronder gevonden worden; deze kan als geschenk aan de kandidaat-vormelingen gegeven worden.  

Orde van dienst overhandiging Onzevader 

Catechetische impuls 

Kaart Onzevader 

  • Overhandiging van het vormselkruis aan kandidaat-vormelingen. Het kruis is hét symbool van het christendom: dit ordinaire martelinstrument werd door de dood en de verrijzenis van de Heer Jezus tot teken van nieuw en eeuwig leven. Christenen tekenen zich voortdurend met het teken van het kruis. Bij de voorbereiding op het sacrament van het vormsel hoort de expliciete betekening met het kruis. Deze viering vindt bij voorkeur plaats op het einde van de veertigdagentijd. Het is een belangrijke en plechtige viering waarin de gemeenschap en de kandidaat-vormelingen opgeroepen worden om, net zoals Jezus, het kruis op te nemen voor elkaar tot heil van de hele schepping. Houten kruisjes kunnen verkregen worden in liturgische centra. Aangezien dit een belangrijke viering is voor de kandidaat-vormelingen, is de aanwezigheid van ouders, peter(s) en/of meter(s) en de geloofsvrienden in de viering meer dan aan te raden.   

Orde van dienst overhandiging vormselkruis 

Catechetische impuls

De voorbereiding op de eerste communie 

De eerste communie is in de katholieke kerk een feestelijke stap in de initiatie. Door de eerste communie neem je immers voor de eerste keer volwaardig deel aan de eucharistie. Het uitgangspunt van een periode van voorbereiding is de idee dat je een weg hebt af te leggen om echt thuis te komen in de kerk. Thuiskomen betekent: vertrouwd zijn met de gemeenschap, je goed voelen in het huis van God en een (beginnende) vriendschap met Jezus ontwikkelen. Jezus nodigt ons immers uit tijdens elke eucharistieviering. Het belang van de eucharistie voor het leven van een christen kan niet voldoende onderstreept worden: het is waarlijk bron en hoogtepunt in het leven van elke christengelovige. De band met Jezus Christus kan niet sterker zijn dan tijdens de eucharistie, waar we telkens herhalen en gedenken wat er gebeurd is in de nacht voor Hij werd overgeleverd (i.e. het Laatste Avondmaal op Witte Donderdag).  Voor deze periode van voorbereiding heb je mensen nodig die je op deze weg begeleiden. Zij tonen wat het betekent om vandaag leerling te zijn van Jezus en deel uit te maken van Zijn Kerk.  

Beleid 

In de veranderende omstandigheden van Kerk en wereld bakent het diocesane beleid af wie welke opdracht heeft in de voorbereiding van de viering van de Eerste Communie.  

De richting waarin we willen werken in bisdom Antwerpen: 

  • We blijven kiezen voor 'Eerste Communie' onderweg tussen Doopsel en Vormsel. 

  • We erkennen dat de context waarin dit gebeurt, veranderd is: 

                    1) verschuiving van eenmalig evenement naar stap in de initiatie 

                    2) verschuiving van gewoonte naar keuze. 

Partners in dit gebeuren:

  • onderwijs 

  • parochie/pastorale eenheid 

  • ouders 

Het is belangrijk dat deze partners afgebakende verantwoordelijkheden hebben. Hierbij geldt de volgende verdeling: 

  • Onderwijs: inhoudelijke voorbereiding van de communicanten binnen het vak godsdienst 

  • Parochie/pastorale eenheid: liturgische initiatie door ingroeivieringen met communicanten en hun familie + inhoudelijk aanbod voor de ouders: catechese voor volwassenen 

  • Ouders: engageren zich om zelf een weg af te leggen op vlak van liturgie en catechese 

Deze beleidskeuzes zetten de bakens voor de toekomst. Alle medewerkers mogen zich opgeroepen weten in deze richting te evolueren.  

In het bisdom Antwerpen gebruiken we daarom een draaiboek voor de eerste communie. 

Lees meer

Genezing van iemand die niet kan horen en spreken © Roel Ottow
readmore

Mosterdzaadjes ~ Jezus helpt iemand die niet kan horen

icon-icon-artikel
Aren plukken © Roel Ottow
readmore

Mosterdzaadjes ~ Een mens wordt niet slecht door wat hij eet

icon-icon-artikel
De Geest die levend maakt © Roel Ottow
readmore

Mosterdzaadjes ~ De vrienden blijven bij Jezus

icon-icon-artikel

Recent bezocht

Bekijk je recent bezochte microsites, auteurs en thema's
© 2025 Kerk en Media vzw
Vacatures
Contact
Voorwaarden
YouTube
Twitter
Facebook