"Heer, leer ons bidden" ...
Link naar de lezingen
Het is altijd leuk om te zien hoe kleine kinderen honderduit vragen en praten tegen hun ouders. En ouders doorstaan het allemaal, ze moedigen het zelfs aan en hebben er deugd van. Ze hebben plezier in het vertrouwen dat de kinderen in hun schenken en de kinderen voelen de liefde van en de verbondenheid met hun ouders. ook God heeft plezier in ons gebed en moedigt ons aan.
Vandaag wordt het evangelieverhaal dat over het 'Onze Vader' gaat naast het gesprek tussen Abraham en God geplaatst. Een unieke kans om ze te vergelijken. Hoe bidden we best?
Opvallend bij Abraham is, dat hij God vrijmoedig aanspreekt. hij stapt op God toe en is zelfs heel kritisch over de plannen van God. Ook in het gebed van Jezus mogen we God zonder schroom aanspreken met Vader. Een vader is een familierelatie die heel dicht bij ons staat. Er is wederzijds vertrouwen en liefde. Toch moeten we opletten dat we ons niet tegenover God plaatsen alsof tegen onze eigen vader of tegenover een gelijke of zoals je praat tegen jezelf. Door het woordje 'onze' voor vader te zetten, zie je jezelf niet als het enige kind van God. Je hebt geen voorkeursbehandeling en je bent niet het middelpunt van de wereld. Het gebeurt ook met de woorden 'in den hemelen'. Er blijft een onoverbrugbare afstand tussen mens en God. God is anders en buiten onszelf.
Ook Abraham ziet die afstand: "Mag ik zo vrij zijn tot mijn Heer te spreken, ofschoon ik maar stof en as ben?" zegt hij. Abraham ziet zichzelf als schepsel en daardoor oneindig kleiner dan God. Abraham spreekt en vraagt vrijuit, maar vergeet zijn positie niet en blijft daardoor nederig en respectvol. De volgende zinnen in het 'Onze Vader' gaan in dezelfde trend verder.
"Uw Naam worde geheiligd.' Hier laten we God, God zijn. Tevens drukken we de wens uit dat elke mens ontzag zou hebben voor de naam 'God'.
Met "Uw Rijk kome' drukt de wens uit dat God zou heersen over de wereld. Door deze zin uit te spreken, kunnen we samen met God verzuchten dat we een betere wereld zouden krijgen, een rechtvaardiger wereld. Door dit te wensen zullen we ook onze inzet voor een betere wereld vergroten en hopen we op zijn kracht en steun hiervoor. Ook Abraham hoopt samen met God op een beter en rechtvaardiger Sodom. Komt er een 'tabula rasa' en beginnen we opnieuw of gaan we op zoek naar rechtvaardige mensen. Maar ook Abraham zal zich moeten neerleggen bij de wil van God.
Als we bidden, doen we dat vaak met een eigen vraag, een eigen wens waarvan we hopen dat ze waar wordt. Daarbij staat onze eigen wil op de voorgrond. Met de woorden 'uw wil geschiede' leggen we de focus bij God. Ook als we het niet helemaal kunnen begrijpen, proberen we ons af te vragen: "Wat zou God nu willen?", "Wat is de wens van God?" Zoals in een gesprek tussen mensen, zo gebeurt het ook in het gebed: beide gesprekspartners proberen zich op elkaar af te stemmen. Men probeert de inzichten van de ander te kennen en delen onze eigen inzichten mee. Wie zich het meeste inleeft in de ander, zal het meeste leren." Dank aan het deugdzame gebabbel tussen ouder en kind.
Een andere gelijkenis tussen onze twee lezingen, is dat zonden en vergiffenis ter sprake komen. De Bijbel spreekt over 'zonde' als mensen ingaan tegen de wil van God. Hoe mooi is het dat Abraham opkomt voor Sodom. Elke keer dat Abraham tussenbeide komt, blijkt uit Gods antwoord dat Hij liever wil redden dan straffen. Daarom legt Jezus deze woorden in onze mond: "Vergeef ons onze zonden." Jezus wil dat we gered worden.
Tegelijk zeggen we ook: "Zoals wij vergeven aan onze schuldenaren." Niets is zo moeilijk als vergeven. Want het betekent dat er iemand jou onrecht heeft aangedaan, dat je pijn hebt geleden door iemands schuld. Wraak of wrok is gemakkelijker en vanzelfsprekender. Voor echte vergeving is liefde nodig. Vergeving is even moeilijk als oprechte liefde. Misschien kunnen we dat alleen maar met Gods hulp. De start zou dus een gebed kunnen zijn.
God neemt onze vrijheid ernstig. Het behaagt Hem zodra wij bidden. Omdat Hij van ons houdt, weet Hij wat we nodig hebben. Formules zijn niet altijd nodig. Wat doorweegt is dat we met een eenvoudig hart bidden zoals Jezus: "Vader, uw wil geschiede."
Lucrèce
parochieassistent