Al onze leerkrachten, directies inbegrepen, verdienen om méér dan slechts één dag in de schijnwerper te staan. Maar naar aanleiding van “De dag van de leerkracht” op 5 oktober maken we alvast graag een bladzijde voor hen vrij in ons Orgelpunt.
We maken vandaag kennis met directeurs Lieve en Els, meester Hans, juf Ruth en juf Famke.
En er volgen nog méér interviews. Beloofd!
Ik stelde hen volgende vragen:
Wat is precies jouw functie op school? Wat vind je zo boeiend aan jouw job?
Waarover maak je je zorgen? Om welke dingen huil je soms?
Je bent directeur/ leermeester RK godsdienst/ leerkracht ... Hoe beleef je daar jouw gelovig zijn?
Directeur Lieve
Ik ben sinds twee jaar de directeur van VBSZ De Regenboog. Fijn aan mijn job is dat ik iedereen een thuisgevoel kan geven op onze school. Het is mooi om te zien hoe leerlingen stralen, het team gedreven aan de slag gaat en ouders onze school een warm hart toedragen. Ik geloof dat we bij onze leerlingen het burgerschap kunnen stimuleren zowel binnen als buiten de school via onze kernwaarden: verbondenheid, creativiteit, bloei, ontdekken, openheid en zorgzaamheid.
Meester Hans
Ik ben godsdienstleerkracht in drie basisscholen (Marolle, Petegem, Zulte).
Dagelijks mag ik kinderen van 6 tot 12 jaar begeleiden in hun godsdienstige groei.
Het is fijn om in gesprek te gaan met kinderen over allerhande onderwerpen die hen ter harte gaan.
Integreer daarbij de rijkgevulde, mooie Bijbelverhalen uit onze gelovige christelijke traditie,
dit schept kansen om het gesprek op te tillen naar een andere manier van kijken naar de werkelijkheid.
Die ver-wonder-ing van de kinderen en de ontvankelijkheid van de Andere, God, onze Vader is zo aanstekelijk.
Een pallet van werkvormen, aangevuld met de digitalisering zorgt voor de nodige afwisseling.
Graag wil ik God dankbaar zijn om deze Geest-ige manier van werken, lesgeven.
Ik maak me zorgen over wat ik allemaal hoor en zie uit de journaals.
Die negatieve berichtgeving en geweld waar iedereen moet leren mee omgaan.
Het conflict Oekraïne en Rusland dat maar blijft duren... en waarom?
Ook de problematieken en/of zorgen waarmee kinderen, ouders, grootouders en leerkrachten te maken hebben.
Verder bezin ik me soms over hoe de Kerk zich zal heroriënteren in de toekomst.
Alsook of er nog plaats zal zijn voor het vak Rooms-katholieke Godsdienst op school.
"Gelovig zijn" is mij aanvaard voelen door de anderen en door Hem.
Het is mogen zijn wie je bent. Het is de werkelijkheid op een andere manier benaderen.
Los door verschillende opvattingen of overtuigingen, ook gehoord worden.
Dat is voor mij in het gebed kracht putten om niet op te geven, maar door te blijven gaan.
Voel me gedragen door de spirituele inslag die me soms wordt geschonken om iets te verwoorden.
Ook jaarlijks kinderen voorbereiden op het feest met Jezus, op hun eerste communie.
Fijne gesprekjes met collega's geven me soms ook vleugels.
Juf Ruth
Ik geef sinds vorig schooljaar les op de Groeiweide in Ouwegem. Ik waagde de sprong van een grote stadsschool naar een kleinschalige dorpsschool en heb nu het geluk om dicht bij huis, midden de velden les te mogen geven.
Het leuke aan mijn job is dat ik vaak een creatieve draai aan de lessen kan geven. Leerinhoud speels aanbrengen met een vleugje humor is mijn ding. Dit schooljaar zit ik ook in de werkgroep die het jaarthema verzorgt, waardoor ik maandelijks een kleine ‘toneelvoorstelling’ speel voor de hele school, samen met nog enkele andere collega’s.
Ik wil mijn taak in het onderwijs graag goed doen, wat al 12 jaar ten koste gaat van quality-time met het gezin. Me-time bestaat niet voor een leerkracht; onze job stopt nooit. Slechts weinig mensen weten dat ‘wij leerkrachten’ ’s avonds nog uren achter onze computer zitten. Dat we daar zo weinig appreciatie voor krijgen, maakt me soms verdrietig.
Dit schooljaar neem ik de pastorale fakkel over van juf Rita die op pensioen is. De christelijke waarden voorleven vind ik heel belangrijk. Op onze school voel je echt die warmte.
Juf Famke
Ik geef al enkele jaren les in het eerste leerjaar in de Vrije Basisschool De Kruin. Het is fantastisch om te zien hoe snel de grote kleuters groeien tot echte leerlingen, die op het einde van het schooljaar veel onder de knie hebben: lezen, rekenen, schrijven, sterker worden in sociale vaardigheden, Het aantal leerlingen per klas loopt op, net als de grote verscheidenheid binnen de klasgroep.
Als katholieke school maken wij tijd voor geloven en samen vieren met de parochiegemeenschap. We begeleiden de leerlingen die ervoor kiezen, samen met de parochie, naar hun eerste communie. Ik hoop dat ik nog héél lang juf mag zijn in het 1e leerjaar en nog veel jonge kinderen de basis kan aanleren in een sfeer van vertrouwen en veiligheid.
Directeur Els
Ook in VBS De Sterrenboom hebben ze oog voor ieders talenten en laten ze elke ster schitteren, getuigt directeur Els.
“Wie je ook bent en wat je achtergrond ook moge zijn; iedereen is welkom in onze school. We werken dagelijks – samen met alle leerlingen, ouders en leerkrachten - aan een verbindend schoolklimaat. In zo’n omgeving, vol met gepassioneerde mensen, mogen werken, geeft zelf ook energie om er telkens opnieuw tegenaan te gaan”, klinkt het enthousiast.
Blijven investeren in de ontwikkeling van kennis, vaardigheden, attitudes en inzichten die de kinderen nodig hebben om zelfredzaam en gelukkig te functioneren in onze maatschappij, dit is de drijfveer van elk teamlid.
En ja, de beklijvende slotwoorden van directeur Els hadden ook uit de mond van mijn andere gesprekspartners kunnen komen: “Op een eigentijdse en verfrissende manier laten we kinderen en ook leerkrachten groeien en bloeien. School? Dat maken wij SAMEN!”
Dankjewel Lieve, Hans, Ruth, Famke en Els voor jullie oprechte antwoorden.
Dankjewel ook aan alle leerkrachten voor hun mateloze inzet voor onze kinderen!