Onze Pastorale Eenheid, hoe en wat? | Kerknet
Overslaan en naar de inhoud gaan

Recent bezocht

Bekijk je recent bezochte microsites, auteurs en thema's
kerknet
  • Hulp
  • Startpagina portaal
  • Mijn parochie
  • Aanmelden of registreren
Menu
  • Startpagina
  • Kerk
  • Vieringen
  • Shop
  • Zoeken
Pastorale Eenheid O.L.Vrouw van Groeninge - Kortrijk

Pastorale Eenheid O.L.Vrouw van Groeninge - Kortrijk

  • Startpagina
  • Contacten
  • Zoeken
  • Meer
    • Zoeken
    • Wie zijn we? Waar staan we voor?
      Handvest van onze PEEngagement anno 2024
      Vrijwilliger? Weekschema vieringen Meest gestelde vragen Gelovig handelen Spiritualiteit, je geloof verdiepen Jongeren Cultuur in de kerk Erfgoed Digitale communicatie Inschrijvingen initiatiesacramenten
      Eerste communieVormsel

Onze Pastorale Eenheid, hoe en wat?

icon-icon-artikel
Gepubliceerd op dinsdag 29 januari 2019 - 17:28
Afdrukken
Deken Geert aan het woord in het tijdschrift van de acolietenwerking O.L.-Vrouwe- en St.-Maartensgemeenschap. Katherine Stubbe nam het interview af.

INTERVIEW moderator pastorale eenheid:

Deken Geert morlion

Sinds 13 oktober maken de OLVrouwegemeenschap en de St. Maartensgemeenschap (de gemeenschappen waar we met onze acolietenwerking actief zijn) deel uit van de Pastorale Eenheid O.L.Vrouw van Groeninge.  Tijd dus om even stil te staan bij deze PE.  De best geplaatste persoon daarvoor om in de praatstoel te hebben was de verantwoordelijke priester: deken Geert Morlion. 

Deken Geert, sinds wanneer bent u in Kortrijk benoemd?

Op 19 juni 2011 werd ik aangesteld, we zijn nu half december ‘18 dus 7,5 jaar.

U werd naast deken ook aangesteld als moderator in de federatie Kortrijk Groeninge.  Deze bestond toen uit de parochies O.L.Vrouw, St. Maarten en St. Jan. We waren al heel wat jaar samen op weg.  Wat was uw eerste aanvoelen bij uw benoeming?

Mijn eerst aanvoelen was dat dit allemaal vrij sterke parochiewerkingen waren.  Elk op hun eigen wijze.  De nood om federatie te worden was niet acuut.  Vanuit mijn ervaring uit mijn vorig job wist ik dat in bepaalde streken er echt een nood was én is bij sommige parochies om ondersteund te worden.   Mijn eerste indruk was dit hier niet zo is, maar het was toch federatie, ik heb dit zo geërfd.  Ik merkte een beperkte vorm van samenwerking.  Concreet was dit rond de vastenvieringen: Aswoensdag, Witte Donderdag en Goede Vrijdag.  Er was ook een stuurgroep.  Maar de drie gemeenschappen hadden een eigen logica, hun eigen mensen, hun eigen manier van doen en dat ging behoorlijk goed.

118 © Katherine Stubbe
 

Zat je bij je benoeming met een idee, van ‘daar wil ik aan werken’ of ‘daar wil ik op uitkomen’? 

Neen niet echt.  Ik wilde wel meedoen met het diocesaan beleid.  Ik ben nogal loyaal.   Intellectueel was ik ervan overtuigd dat samenwerken belangrijk is en belangrijker zou worden.  Maar ik had niet onmiddellijk een bepaalde ambitie, streefdoel of een concreet beeld voor ogen.

Ik kwam op een delicaat moment hiertoe, om verschillende redenen.  Die delicaatheid had vele facetten.  Mijn eerste reflex was er één van groot respect voor dat wat er was.  Ik wilde geen dingen doordrukken, ik deed door met de wijze waarop het liep.  Ik heb wel altijd geprobeerd om verbindingen te maken. 

Het was niet mijn ambitie om het percentage federatie op te drijven. Het goede dat er is bevestigen en ondersteunen.  In het begin was het vooral heel veel vergaderen en luisteren naar de verschillende parochies.  Soms hoorde ik driemaal hetzelfde verhaal met andere woorden.  Dit was heel tijdrovend.  Het is nu, gelukkig, rustiger op dat vlak.

Hoe kijk je daar nu tegenaan met de ervaring die je nu hebt?

Achteraf gezien vermoed ik dat samenwerking het gemakkelijkst groeit, wanneer je nieuwe dingen creëert.    Federaal hebben we weinig nieuwe dingen gedaan.  Wel een aantal dingen opengetrokken.  Maar ja, er gebeurde al heel wat.  Momenteel zoek ik meer naar nieuwe dingen.

118 - 2 © Katherine Stubbe

Je moet weten er zijn twee dynamieken om rekening mee te houden.  Ten eerste: ik was nieuweling in de groep.  Ik ben niet binnengekomen, of had toch niet de bedoeling om meteen mijn stempel te drukken.  Dat is mijn stijl niet.  Ik geloof dat dit de beste weg was.  Het heeft dus een hele tijd geduurd voor ik echt geland ben, een hele tijd voorzichtig aftasten en meedoen.  Nu ben ik meer aanwezig dan in het begin.

De tweede dynamiek is de overgang van federatie naar pastorale eenheid.  Dat is fundamenteel anders.

Die stap wou ik nu inderdaad ook zetten: Vanuit het diocesaan beleid werden we gevraagd om door te groeien van federatie naar pastorale eenheid.  Wat betekent dit concreet?

Een federatie is een samenwerkingsverband om de aparte gemeenschapen sterker te maken.  Wat we samen kunnen doen, doen we samen.  Het geeft aan de gemeenschappen comfort en zorgt ervoor dat we als elke parochie apart sterker staan. 

118 - 3 © Katherine Stubbe

Een pastorale eenheid daarentegen is eigenlijk een nieuwe parochie gevormd uit een verzameling van “oude” parochies.  Dit is samenwerken vanuit een andere optiek.  Het kan dat één bepaald onderdeel van het pastoraal leven maar doorgaat op één ‘voormalige’ parochie of geloofsgemeenschap zoals we het nu noemen.  Hier wordt er over de muren gekeken en samengewerkt.

Een voorbeeld: het doel is dat de leden in het team (niet langer stuurgroep) niet langer elk één bepaalde geloofsgemeenschap vertegenwoordigen.  Je bent teamlid voor het geheel. In het team van onze PE is dit voorlopig wel nog zo dat uit iedere geloofs-gemeenschap minstens één iemand zit in dat team maar de dag komt dat dit wellicht niet meer zo is en dat hoeft geen probleem te zijn.  Voorlopig ligt dit nog té gevoelig.

Het team bestaat dus uit een grote groep mensen?

De teamleden zijn Vera Delaplace en Walter Deschodt van uit de geloofsgemeenschap St. Elooi, Pieter Mayeur vanuit St. Pius X, Roos Herpelinck uit St. Maarten, Martine Eggermont en Marleen Vanoverberge komen uit de O.L.Vrouwgemeenschap.  Daarnaast zijn nog priester Geert Goethals die de info uit de St. Michielsbeweging binnenbrengt, diaken Dirk Deceuninck die vooral actief is op Pius X en ikzelf als pastoor van de PE.  Priester Luc Verstraete is ook nog volop actief in onze PE maar verkiest de teamvergaderingen niet te volgen.

Hoe werkt dit dan concreet?

Het is niet meer zo dat de pastoor alles zelf moet trekken.   Het beleid dat we voeren maakt het team en daarmee gaan we aan de slag in de deeldomeinen.  Voorbeeld voor liturgie is Walter Deschodt de trekker.

Bij de omschakeling van federatie naar pastorale eenheid verloren we de St. Jansgemeenschap maar er kwamen er 3 bij.  Hoe is de omschakeling van federatie naar pastorale eenheid verlopen?

Inderdaad, er kwamen 2 + 1 nieuwe gemeenschappen bij die we toen nog niet kenden: St. Elooi, St. Pius X en de St. Michiels-beweging.  Deze uitbreiding is vrij geruisloos verlopen.  Het meest ingrijpende is het uur van misviering dat veranderende voor alle geloofsgemeenschappen m.u.v. St. Michiel.

118 - 4 © Katherine Stubbe

De uitdaging is globaal dezelfde voor de vier gemeenschappen.  Hoe kunnen we de werkingen op elkaar afstemmen.  Er moet nog een groot proces gebeuren van elkaar ontdekken, leren kennen, samendoen en meemaken.  Een voorbeeld daarvan is dat het (h)eerlijk ontbijt niet gekend is op Pius X en St. Elooi, daarom moeten mensen gemotiveerd worden en dat vraagt tijd, veel tijd. Dat is een werk van jaren.

Zoals ik al vertelde helpen vooral nieuwe dingen om de parochies naar elkaar te laten toegroeien.  De adventswake is zoiets, ondertussen het derde jaar.  Deze gebedsdienst gebeurt met de vijf koren van onze PE, dus ben je zeker dat er goed gezongen zal worden.  We willen de aanwezigen een positieve kerkervaring geven. We hebben mogen meezingen.  Een ander voorbeeld is “De eerste dag”.  Dit mikt op mensen die iets meer willen.

De PE werd officieel aangesteld op 13 oktober.  Vanwaar de naam O.L.Vrouw van Groeninge?

 

118-9 © Katherine Stubbe

Daaromtrent zijn er twee grote bevragingen geweest.  Een eerste vraag naar mogelijke voorstellen.  Daarop kwamen meer dan 30 namen binnen waarvan verschillende meermaals.  Daaruit selecteerde het team een 3 tal namen:  O.L.Vrouw van Groeninge, Romero en ‘Anna en Joachim’, waarop een tweede bevraging volgde.  Daaruit kwam duidelijk de naam O.L.V. van Groeninge naar voren.  Persoonlijk ben ik daar blij mee omdat dat beeldje nu bijna 8 eeuwen hier bewaard wordt.  De figuur van Maria vind ik toch wel inspirerend.  O.L.V. van Groeninge is een typische Kortrijkse verering van O.L.V.

Daarnaast zien we veel heilige namen verdwijnen.  Het St. Amandscollege wordt het Guldensporencollege.  Ook in AZ Groeninge is de naam Maria verdwenen.  In die zin ben ik blij dat de naam O.L.V. van Groeninge bewaard wordt naar de toekomst toe

Waar staan we nu?

De aanstelling is inderdaad gebeurd.  Maar nu, op vandaag staan we even ver als op 13 oktober.  Er moeten 5 werkgroepen worden opgestart: communicatie, verkondiging, liturgie, diaconie en secretariaat.

De werkgroep communicatie is wellicht de groep die momenteel het meest overkoepelend bezig is.  Zowel voor Kerk & Leven als voor het web zijn deze groepen zeer overkoepelend bezig, deze groepen staan het verst in het integreren en verbinden van de 5 gemeenschappen.

Werkgroep liturgie wordt nu woensdag opgericht (n.v.d.r. 12 december ‘18).  Binnen deze werkgroep willen we de vieringen van de vasten patroneren en eens per jaar een vorming houden.  Ook de werkgroep diaconie is ondertussen opgestart.  Deze groep mikt vooral op buurtwerking in alle vormen en maten en doet eens per jaar een vorming voor alle vrijwilligers.  De werkgroep verkondiging moet nog worden opgericht. 

De werkgroepen hebben voorlopig een laag profiel omdat de nood er momenteel nog niet is om dat alles samen te doen, want op veel plaatsen is er nog een voldoende sterke werking van het één of het ander.  Dat is dan een afweging.  Laat alles maar voortdoen want ze zijn goed bezig, we moeten dit niet perse in een eenheidsworst willen duwen.

 

 

118 - 10 © Katherine Stubbe

Ik als moderator moet dit dan bewaken.  Hoelang houden we de dingen lopende of wanneer stap je over naar een grotere eenheid?  Je wordt maar eenheid door dingen samen te doen, door elkaar te appreciëren.

Zoals ik al zei: het eenvoudigste is nieuwe dingen opzetten met de hele pastorale eenheid samen.  Ik ben zeer blij met de dingen die reeds samen kunnen gebeuren: de aanstellingsviering, de liturgische diensten in de vasten, de adventswakes

Wat is je toekomstdroom?

Mijn droom staat eigenlijk los van federatie, pastorale eenheid, unité pastorale, of nouvelle paroisse.  Voor mij gaat het om gemeenschap kunnen vormen rond Christus.  Groeien in geloof, geloof kunnen doorgeven zodat we er deugd aan beleven.  Dat is mijn droom.  Het concrete doen is zeer interessant maar is relatief.

En hoe zie je dat gebeuren?

Door het andere te doen, uiteraard.

Ik persoonlijk blijf geloven in het format ‘parochie’, wat nu de pastorale eenheid is.  Dit betekent dat we op dat stuk territorium alles aanbieden aan allen die christen willen worden in de loop van hun leven.  Het idee komt van Alfons Borras.  Het grote punt dat we moeten bewaken zowel als team als binnen de werkgroepen is “zijn we bezig met christen worden?” “Zijn we bezig met het evangelie?” “Zitten we genoeg op het spoor van het evangelie?”   Daar lig ik soms wakker van.

Want uiteindelijk is dat de eerste taak van de pastoor: verkondigen, het evangelie binnenbrengen.

Wil je nog iets meegeven aan de lezers?

Ik wil iets positiefs en iets negatiefs vertellen om af te ronden. 

Het negatieve: wij botsen met zijn allen op het feit dat jongere gezinnen, jongere mensen niet of nauwelijks kerken.  Als je daar markteconomisch naar kijkt, dan vraag je je af waar je mee bezig bent.  Waar is het nieuwe elan, waar kunnen we ons geloof nog doorgeven?  Zelfs de pastorale eenheid als samenwerking is dan ook geen blijvende formule.  Dit is dus een enorme uitdaging

 

 

118 - 5 © Katherine Stubbe

Diezelfde uitdaging positief verwoord: hoe zoeken en vinden we aansluiting bij de dingen die mensen van vandaag bezighouden? Je kan niet zeggen dat deze mensen banale mensen geworden zijn sinds ze niet meer naar de mis gaan. Deze mensen zijn wel niet zo bezig met geloof, en wellicht zelfs niet met God.  Ze zijn wel bezig met voeding, milieu, werk, gezondheid, geld, …

Maar voor hen hangt daaraan niet vast dat er daar misschien Iemand anders mee kan te maken hebben?

Neen, wellicht niet maar ik vind dat wij als kerk daar ook mee moeten bezig zijn. Hoe kleiner en ouder we worden als kerk, hoe meer we verkrampen en op onszelf terugplooien, met onszelf bezig zijn: “we moeten niet veranderen want het was altijd zo”.  Daarmee boeren we uit.  Terwijl we als Kerk wel naar buiten kunnen komen.  Als we kerk willen zijn in Kortrijk, dan moeten we op zich bezig zijn met serieuze dingen.

Kun je een voorbeeld geven?

Levensloop.  Het is denkbaar dat we als Kerk daarbij aanwezig zijn.  Dat was ook de achterliggende reden waarom we “Betergem 2038” (n.v.d.r. een infoavond over hoe Kortrijk er zou kunnen uitzien in 2038) op te nemen als pastorale eenheid.   Ons de vraag stellen: Waar zijn een aantal mensen feitelijk mee bezig? Wij als kerk zijn daar ook mee bezig! Kunnen we elkaar misschien daarin vinden?

Dit is iets wat we nog moeten exploreren.  Hoe kunnen we als kerk meedoen met het goede dat gebeurt. We moeten dus veel nederiger worden.  Dat is een dynamiek naar buiten toe.

Een dynamiek naar buiten toe OK maar is er dan ook geen dynamiek naar binnen toe?

De dynamiek naar binnen: hoe bouwen we vitale aantrekkelijke gemeenschappen uit. Dat is de uitdaging. Op de 5 plaatsen gebeurt verzorgde liturgie en al bij al hebben we nog altijd een behoorlijk aantal mensen.  Tot nu toe zijn er weinig vieringen met minder dan 100 aanwezigen.

Zie je dan nog toekomst voor onze Kerk?

Er is enerzijds een druk ten dode van buiten uit maar anderzijds ook een uitblussing van het geloof.  Soms weten we nauwelijks zelf nog waar het over gaat.

 

 

118 -6 © Katherine Stubbe

Zijn we dan niet bezig met God zelf buiten strijd aan het zetten, als we dat zeggen.

Absoluut! Laat God toch zijn ding doen, laat Hem binnen. 

Maar hoeveel mensen geloven er dat God in mijn leven iets kan doen?  Daar gaat het over. 

Vitale gemeenschappen zijn niet alleen gemeenschappen waar ze goed overeenkomen, dat ook natuurlijk, maar ook waar je samen kan geloven. 

Maar daarvoor moeten we in de eerste plaats gemeenschappen worden!

Ja maar het woord ‘gelovig’ zou ik eraan toevoegen. Dat is onze eigenheid.  Een parochie is een plaats waar God welkom is, hij is geen azielzoeker, hij is Gast.  Typisch voor een parochie: hier mag je vrijuit omgaan met Vader, Zoon en Geest. Vrijuit!  Hier moet je niet voorzichtig aftasten of je een vergadering kan beginnen met een gebed.

Heb je nog een laatste boodschap voor onze lezers?

Ik wil me daarvoor richten tot onze acolieten.  Ik ben ontzettend dankbaar voor deze groep, voor hun aanwezigheid en betrokkenheid op de liturgie.  Ik ben er zeker van dat door hun stilzwijgende getuigenis een enorme doorwerking heeft op de aanwezige gemeenschap.  En ik hoop dat deze werking kan doorgaan en liefst in de verschillende gemeenschappen van de pastorale eenheid. 

Gepubliceerd door

Pastorale Eenheid O.L.Vrouw van Groeninge - Kortrijk

Meer

Artikel

Deel dit artikel

Deel op Facebook
Deel op Twitter
Deel via e-mail

Lees meer

Hoe ondersteun je dementerenden? © Freepik
Lees meer

Ethiek van euthanasie bij vergevorderde dementie

icon-icon-evenement
Een gedeelde missie voor alle gedoopten
readmore

Gebedsintentie paus oktober 2024: voor een gedeelde missie

icon-icon-inspiratie
De pijn van de slachtoffers van milieurampen
readmore

Gebedsintentie paus september 2024: voor de schreeuw van de aarde

icon-icon-inspiratie

Recent bezocht

Bekijk je recent bezochte microsites, auteurs en thema's
© 2025 Kerk en Media vzw
Vacatures
Contact
Voorwaarden
YouTube
Twitter
Facebook