Beloken of wit, gesloten of open?
Met tweede paaszondag wordt het paasoctaaf afgesloten, de paastijd nog lang niet.
Beloken Pasen, zo heet de zondag na Pasen ook. Beloken is Oudnederlands voor gesloten (zoals een beluik een afgesloten woonerf is). Maar in het oude missaal werd naast de naam van Beloken Pasen ook deze van Witte Zondag vermeld (Dominica in albis depositis). In de Duitssprekende landen wordt tweede paaszondag nog steeds Weißer Sonntag genoemd.
Eertijds droegen de nieuwe christenen die op de paasnacht waren gedoopt, acht dagen lang een wit kleed, symbool van hun nieuwe geboorte. Op de zondag na Pasen legden ze dit witte kleed af en trokken ze weer hun gewone kleren aan. De draad van het gewone leven werd weer opgenomen. Ze trokken de wereld in, met hoop bekleed.
Beloken staat voor gesloten, wit voor open. Van sluiten naar openen evolueert ook het evangelie dat op die zondag wordt gelezen. De leerlingen hebben zich in hun verblijfplaats teruggetrokken, de deuren gesloten uit angst. Een week lang zitten ze daar al. Zoals veel mensen zien ze alleen het negatieve en voor de kansen hebben ze geen oog. Maar je kunt niet blijven zitten in je verdriet, een mens moet vooruit.
Net op het moment dat ook de discipelen beseffen dat ze niet kunnen blijven mokken, verschijnt Jezus hun en zegt: "Vrede zij u." Vrede zij u of sjalom was bij de joden de gewone goedendag, maar op dit dramatische moment krijgt in de mond van Jezus de doordeweekse groet zijn letterlijke betekenis. Vrede, niet langer angst, mag jullie gemoedstoestand zijn. Van gesloten naar open, niet langer beloken van duister maar wit van licht.
Het lijkt of het evangelie het over de kerk van vandaag heeft. Deuren dichthouden en schuilen bij elkaar. De Heer laat zich echter niet tegenhouden door gesloten deuren. Ook bij ons breekt Hij op een dag toch binnen... om ons naar buiten te sturen.
Geraakte Hij eenmaal binnen, dan moesten de leerlingen naar buiten, de straat op. In het evangelie van tweede paaszondag breekt Pinksteren dus al door. Met Beloken Pasen zijn het paasfeest voorbij, maar niet de paasstemming. De paastijd duurt voort, zeven zondagen lang over Hemelvaartdag tot Pinksteren. Pasen, Hemelvaart en Pinksteren zijn drie uitzichten van dezelfde boodschap: de Heer is verrezen, Hij is verheerlijkt en Hij blijft onder ons. Hij heeft de brug geworpen van beloken naar wit, van gesloten naar open, van Pasen naar Pinksteren.
Mark Van de Voorde
Eerste lezing
"Steeds meer mensen geloofden"
Han. 5,12-16
Tweede lezing
"Zie ik leef"
Apk. 1,9-11A.12-13.17-19
Evangelie
"Acht dagen later kwam Jezus"
Joh. 20,19-31
PDF-bestand lezingen