De wereld heeft profeten nodig, mensen die de werkelijkheid kritisch bekijken, tegen de stroom van de tijd in roeien en de zere plekken in de samenleving aanwijzen. Elke periode van de geschiedenis kent haar profeten. Mozes is de voorganger van de profeten, die zijn werk zullen voortzetten. Omdat een profeet spreekt in de naam van God, is het belangrijk uit te maken wie een echte profeet is. Zondag zullen we in de eerste lezing vernemen dat zo iemand alvast de opdracht van Godswege moet krijgen.
De tweede lezing geeft snel aanleiding tot een discussie over de status van het huwelijk. Is Paulus dan zo gekant tegen een wederzijdse huwelijksverbintenis die de inzet en aandacht 'voor de Heer' zou belemmeren? Enige nuance is hier geboden. Door de eeuwen heen heeft zich een evenwichtiger invulling tussen man en vrouw binnen het huwelijk voltrokken zoals dat meer dan tweeduizend jaar geleden niet aan de orde was. Het punt dat Paulus - die leefde met een bepaalde eindtijdverwachting - hier wil maken is dat hij de mensen de beslommeringen van het leven wil besparen om zich volledig aan God te wijden. Daarom neemt hij ongelukkigerwijze het voorbeeld van de aardse zorgen dat een huwelijk met zich meebrengt. In die zin begrijpen we zijn punt; in geen enkel huwelijk zijn de partners vrij van zorgen en kan de dagelijkse sleur elk gezinslid opslorpen zodat er weinig tot geen tijd overblijft voor andere aspecten van het leven. Hoedanook, een huwelijksleven of een solitair leven (teruggetrokken) toegewijd aan God, het vraagt altijd enige vorm van toewijding, engagement.
In het evangelie treedt Jezus op met gezag, als een ware profeet. Waar hij inhoudelijk over sprak, komen we niet te weten maar het gaat vooral over de manier waarop Jezus spreekt en handelt. Hij sprak niet zoals de andere Schriftgeleerden van zijn tijd. Hun commentaren op de Wet waren niets anders dan droge voorschriften en technische interpretaties waar de gewone mens niets aan had. Jezus had geen geleerde opleiding gevolgd. Op een andere plaats in de bijbel staat: "Hoe komt die man aan zoveel kennis zonder onderricht te hebben ontvangen?" Daarop had Jezus hun gezegd: "Mijn leer is niet van Mij, maar van Hem die Mij gezonden heeft."
Jezus zal zondag een onreine geest uitdrijven. Een prachtige scène; Jezus spreekt in de synagoge, muisstil, iedereen hangt aan zijn lippen want Hij zegt rake en wijze dingen. Moet er toch één iemand beginnen schreeuwen, een man in de macht van een onreine geest. Beroering alom want Jezus spreekt de boze geest zowaar toe. Meer nog, Hij beveelt de boze geest de belaagde man te verlaten. Het zal een zodanige indruk achterlaten dat de aanwezigen zich afvragen met welk gezag Hij dat doet.
Wat een diepe levensopdracht heeft Jezus hier op aarde toch volbracht. Met wat een overtuigend gezag ging Hij om met de krachten in de zichtbare en onzichtbare wereld !
Luc