De betekenis van de Hebreeuwse naam is 'God met ons'. Emmanuel of Immanuel is een naam die op Jezus wordt toegepast.
Met name ontleend aan een tekst bij de profeet Jesaja 7,14: "De Heer geeft u zelf een teken: Zie, de jonge vrouw is zwanger en zal een zoon ter wereld brengen, en gij zult hem de naam Emmanuel geven."
De evangelist Mattheus paste deze naam toe op Jezus: "Dit alles is geschied, opdat vervuld zou worden wat de Heer gesproken heeft door de profeet, die zegt: 'Zie, de maagd zal zwanger worden en een zoon ter wereld brengen, en men zal Hem de naam Immanuel geven.'
Het logo is opgebouwd met een speelse hertekening van de letter ‘E’ waarmee de naam Emmanuelparochie begint.
De letter E staat ook in het woord Evangelie, voor ons christenen "de blije boodschap" van de Bijbel. Het evangelie wordt omschreven als een actieve ‘weg’ waarin christenen Jezus volgen. Het verspreiden van de christelijke boodschap wordt dan ook evangeliseren genoemd.
De letter E van Emmanuel is uitvergroot en gebruikt als herkenbaar symbool, een vogel of beter een duif.
De lijnen van de getekende duif zijn ook niet gesloten, er zijn openingen. Het is een vrije tekening, dat de vrijheid van mening in de parochie symboliseert. Wanneer we in dialoog zijn met elkaar zijn er ook openingen.
De duif is het symbool van de Heilige Geest, een beeld van het nieuwe leven en van de nieuwe schepping. Die open lijnen van de duif vertellen ons ook dat er nog een Stem meeklinkt in ons samenzijn, in onze hele samenleving trouwens.
De duif wil ons liefelijk op de schouder tikken: let op en tuin er niet in, blijf in de vrede en de rust! Het is onze roeping te blijven in Christus, dat wil zeggen in de nederige Lamsgestalte met de dynamische kracht van de heilige Geest.
De buitenste omtrek van de duif vormt de letter ‘C’, de eerste letter van het woord Christus.
Christus is eigenlijk een titel en komt uit het Grieks: christos, wat betekent ‘de gezalfde’. Jezus is de gezalfde, de Messias’. Alleen profeten, priesters en koningen werden gezalfd in de Hebreeuwse bijbel. Daarmee duidden de evangelisten dat Jezus afstamde van koning David en dat hij spiritueel gezalfd was voor één of andere speciale taak. (meer info over de betekenis van Christus, zie Kerknet).
Het kopje van de duif vormt de letter ‘o’ en heeft een opening naar boven.
Deze ‘o’ is de trekker van het logo. Daarmee zijn we bij een van de basisvragen van ons geloofsverhaal: waar draait het om in ons leven? Wie is de Trekker in ons leven? We geloven dat ‘Ik zal er zijn voor u’, de trekker van ons leven is. De duif trekt Emmanuel mee…
De rode kleur van de duif staat zowel voor het bloed van de martelaren als voor het vuur van de Heilige Geest.
De liturgische kleur voor Pinksteren is rood. Rood betekent ook; het aardse, Adam (betekent rood en aarde), verzoening, vergeving, bevrijding, bloed en Jezus’ offer.
Het lettertype van het woord ‘Emmanuel’ is gekozen omwille van de vloeiende bijna handgeschreven stijl en is duidelijk leesbaar.
De vleugels van de duif overkoepelen of omarmen gedeeltelijk het woord Emmanuel.
Bij elkaar op verhaal komen in verbondenheid en daar woorden voor zoeken wordt tastbaar in ons logo. Ontmoetingen tussen mensen, praten met elkaar zijn een basis voor het geloofsverhaal dat we willen delen, ook met mensen die buiten onze christengemeenschap staan.