Aswoensdag
Op aswoensdag, 14 februari, zetten we de vastentijd in met het opleggen van de askruisjes. Je kan op verschillende tijdstippen terecht in de kerken van de Bavoparochie.
9.00 u Hijfte: wijding van de as en asoplegging
10.00 u. Kloosterkapel Zeveneken: aswijding en asoplegging
18.00 u. Oostakker: asoplegging en sobere maaltijd
18.30 u. Wachtebeke: asoplegging
19.00 u. Beervelde: asoplegging
19.00 u. Zaffelare: asoplegging
Palmzondag 24 maart
Wijding van de palmtakken in de kerk van Wachtebeke-april 2021 © PM
De feestgangers hoorden dat Jezus naar Jeruzalem kwam en trokken hem met palmtakken tegemoet. Ze riepen luid “Hosanna! Gezegend Hij die komt in de naam van de Heer: de Koning van Israël !” (Joh 12, 12-13)
De Goede Week start met Palmzondag. Deze zondag geeft de grondtoon aan van de vieringen die gaan komen. De herdenking van Jezus’ triomfantelijke intocht (aan het begin van de viering) en de lezing van het lijdensverhaal tekenen de liturgie van deze dag. Lijden, dood en verrijzenis staan op deze wijze duidelijk in het centrum.
De palmprocessie aan het begin van de viering, is niet alleen een nabootsing van wat ooit in Jeruzalem was gebeurd. Het is vooral een openbare huldiging geworden van Christus als Messias Koning die zegeviert over de dood. Bij de intrede in Jeruzalem wordt Jezus verheerlijkt als een koning. Nog geen week later zal hij ter dood veroordeeld worden en sterven aan het kruis. Door die verhalen onmiddellijk na elkaar voor te lezen, komt het contrast tussen die twee momenten extra uit de verf.
Vieringen met wijding van de groene palmtakjes (uren zoals de gewone weekendvieringen):
Zaterdagavond 23 maart
17.30u. Mendonk
18.00u. Beervelde
Zondag 24 maart
9.00u. Zaffelare
9.30u. Oostakker
10.30u. Hijfte
11.00u. Wachtebeke
Chrismamis 27 maart
Verdelen van de pas gewijde H. Oliën tijdens de Chrismamis in 2017 ©PM
Laat iemand die ziek is de oudsten van de gemeente bij zich roepen; laten ze voor hem bidden en hem met olie zalven in de naam van de Heer. (Jak 5,14)
Op de woensdag van de Goede Week worden de 3 Heilige oliën door de bisschop gewijd in de kathedraal: het Heilig Chrisma, de catechumenenolie en de ziekenolie. Het chrisma wordt o.a. gebruikt bij het doopsel en het vormsel. Een vertegenwoordiger van elke parochie is aanwezig en brengt de oliën mee om ter plaatse te gebruiken. Ook vele vormelingen van ons bisdom gaan speciaal naar deze Chrismamis om de wijding van olie waarmee zij enkele weken later zullen gezalfd worden te zien.
Chrisma is een mengsel van olijfolie en balsem. Sportlui gebruiken olie om hun spieren te masseren, olie en zalf worden gebruikt om builen en wonden te verzorgen. De symboliek is duidelijk: olie werkt versterkend en genezend, net zoals Gods Geest. Bovendien kan je nooit meer uitwissen – zoals een druppel olie op een blad papier-: eens gezalfd, blijft Gods Geest voor altijd bij je wonen.
Chrismamis
Woensdag 27 maart om 19.00u. in de Sint-Baafskathedraal in Gent
Onze catechumenen Seppe en Hannah worden gezalfd met catechumenenolie. Welkom!
Witte donderdag 28 maart
Witte donderdagviering in de kerk van Zaffelare ©PM
Tijdens de maaltijd nam Hij een brood, sprak de zegenbede uit, brak het brood, gaf het hun en zei: ‘Neem het, dit is mijn lichaam. Blijf dit doen om Mij te gedenken.’ Ook nam Hij een beker, sprak het dankgebed uit en gaf hun die beker; ze dronken er allen uit. En Hij zei hun: ‘Dit is mijn bloed van het verbond, dat voor velen wordt vergoten. (Mc 14,22-24; Lc 22,19)
Op deze dag herdenken de christenen overal ter wereld het Laatste Avondmaal: Jezus breekt en deelt voor het eerst brood en wijn. De christenen zullen dit gebaar na Jezus’ dood en verrijzenis blijven herhalen ‘tot zijn gedachtenis”. Volgens de evangelist Johannes waste Jezus tijdens het Laatste Avondmaal de voeten van zijn leerlingen, als toonbeeld van nederigheid. Het was een handeling die destijds tot het werk van de slaven behoorde. Jezus wilde de leerlingen wijzen op het belang van dienstbaarheid en de bereidheid elkaar liefde te betonen ‘tot het uiterste’. Hij zal dat trouwens zelf doen door zijn leven te geven op het kruis.
Omdat de liturgische kleur op die dag wit is. Dat wit heeft de Kerk overgenomen van de Romeinen die bijna altijd witte toga’s droegen. Wit was oorspronkelijk de enige liturgische kleur in de jonge Kerk en dus droegen de priesters in die tijd uitsluitend witte albes. Wit staat nog altijd voor reinheid, zuiverheid, heiligheid, feest. Allemaal dingen die passen bij deze dag waarop Jezus het Joodse Paasfeest vierde. De kruisbeelden in de kerk worden vandaag met een witte doek bedekt.
Witte donderdag
We herdenken we het laatste avondmaal en vieren we aan de lange tafel in de kerk van Zaffelare op 28 maart om 19.00u.
Goede Vrijdag 29 maart
Goede Vrijdag in de kerk van Oostakker 2022 ©PM
Het was het derde uur, toen ze Hem kruisigden. Het opschrift met de reden van zijn veroordeling luidde: ‘De koning van de Joden’. Toen het zesde uur aangebroken was, viel er duisternis over het hele land, tot aan het negende uur. Op het negende uur riep Jezus met luide stem: ‘Eloi, Eloi, lema sabachtani?’ Dat betekent: Mijn God, mijn God waarom hebt U Mij in de steek gelaten? Jezus had, na het slaken van een luide kreet, de geest gegeven. (Mc 15,25-35)
Op deze dag herdenken we de kruisdood van Jezus. Heel zijn leven stond ten dienste van God en de mensen, zelfs als dat zijn dood betekende. Jezus moest zelf zijn kruis dragen door heel Jeruzalem tot boven op de berg Golgotha (schedelplaats), waar Hij gekruisigd werd en stierf. De Romeinen vermeldden bij een terechtstelling de reden, bvb.“moordenaar”. Aan het kruis van Jezus stond het opschrift “INRI”, wat betekent “Koning der Joden”. Jezus had in Zijn leven inderdaad gesproken over een koninkrijk, maar daarmee bedoelde Hij Gods hemelse Koninkrijk. “Mijn koningsschap is niet van deze wereld” had Jezus gezegd. Toch was dat bedreigend genoeg om Hem ter dood te veroordelen. Bij zijn proces werd hij uitgelachen als koning en kreeg een kroon van doorntakken.
Goede Vrijdag is de droevigste dag van het Kerkelijk jaar. Het lijden en sterven van Jezus staan centraal. Toch spreekt de Kerk van ‘Goede' Vrijdag. Het woord ‘Goede’ herinnert eraan dat Jezus uitzonderlijk ‘goed’ is. Zo goed dat Hij trouw bleef aan zijn Vader, zelfs als dit zijn dood tot gevolg had.
Goede vrijdag
We herdenken we de kruisdood van Jezus om 19.00u. in de kerk van Oostakker.
Stille zaterdag 30 maart
Een rotsgraf zoals dat er in Jezus’ tijd uitzag. Nagebouwd in het bijbels openluchtmuseum in Nijmegen ©PM
De Romeinen beveiligden het graf door het te verzegelen en er bewakers voor te zetten. (Mt 27,66) Na de begrafenis gingen de Joodse vrouwen naar huis en bereidden ze geurige olie en balsem. Op sabbat namen ze de voorgeschreven rust in acht. (Lc 23,56)
Op de zaterdag na het lijden en sterven aan het kruis, zo verhaalt de Bijbel, gaat er niemand naar het graf, waarin Jezus de dag tevoren is gelegd. Het is immers Sabbat, en ook de Joodse volgelingen van Jezus nemen de sabbatsrust in acht. Wel worden er, op verzoek van de hogepriesters en de Farizeeën, Romeinse wachters bij het graf opgesteld. Zo willen de Joodse leiders voorkomen dat leerlingen van Jezus het lijk stelen om daarna te kunnen beweren dat hij is verrezen. Het is een dag van wachten en bezinning: Jezus is gestorven, niemand weet wat er nu gaat gebeuren. Het is sabbat, de rustdag van de Joden. In onze kerken is het ook stil: geen vieringen, geen muziek, geen klokkengelui. We wachten… op Pasen.
Pasen 30-31 maart
Wijding van de nieuwe paaskaars in de kerk van Mendonk (2021) ©PM
Op de eerste dag van de week gingen de vrouwen ’s morgens heel vroeg naar het graf, met de kruiden die ze hadden klaargemaakt. Ze vonden de steen weggerold van het graf en gingen naar binnen, maar vonden er het lichaam van de Heer Jezus niet. Ze wisten niet wat ze ervan moesten denken. Opeens stonden er twee mannen voor hen in stralend witte kleren. Daar schrokken ze van en ze sloegen hun ogen neer, maar zij zeiden: ‘Waarom zoekt u de levende bij de doden? Hij is niet hier, Hij is tot leven gewekt.’ (Lc 24,1-6)
Pasen is niet zomaar een feest. Het is het ‘Feest der feesten’, het brandpunt van het christelijke geloof, het belangrijkste feest van het kerkelijk jaar. Op die dag herdenken de christen overal ter wereld de Verrijzenis van Jezus. Een moeilijk thema dat niemand écht kan begrijpen. We weten alleen met zekerheid dat vele verschillende mensen onafhankelijk van elkaar bevestigen dat Jezus leeft. In de bijbel maar ook vandaag nog. Een ‘boodschap’ waar je helemaal ‘blij’ van wordt...
Het geloof in een levende Jezus was de start van het christendom en daarmee is Pasen hét christelijk feest bij uitstek. De Paasviering bestaat uit twee delen: de Paaswake en viering op Paaszondag. De Paaswake begint op de vooravond van Pasen en bevat o.a. de wijding van het doopwater en de nieuwe paaskaars (teken van Jezus’ verrijzenis). In het evangelie van Lucas (12, 35) vraagt Jezus om, tijdens zijn afwezigheid, de lampen brandend te houden en te wachten op de terugkomst van hun Heer. Deze wake duurde oorspronkelijk de hele nacht en ging bij de eerste zonnestralen over in de Paasmis.
Paaswake
Wanneer de duisternis valt, luiden we het Paasfeest in met de paaswake.
Er zijn 3 paaswakes op 30 maart:
Om 17.30u. in Mendonk
Om 20.00u in Beervelde
Om 20.00u in Wachtebeke
Onze volwassen catechumenen Hannah en Seppe worden gedoopt in de Sint-Baafskathedraal in Gent tijdens de paaswake om 21u.
Hoogfeest van Pasen
Feestelijke paasvieringen op de tijdstippen zoals de zondagsvieringen:
9.00u in Zaffelare
9.30u. in Oostakker
10.30u. in Hijfte
11.00u in Wachtebeke
Paasmaandag
Feestelijke paasviering
10.30u. Desteldonk