Pastorale Regio Leuven
Daar waar we vroeger spraken van 'dekenij', spreken we vanaf nu van een Pastorale Regio.
Onze Pastorale Regio Leuven, waartoe de Pastorale Zone KesseLinde behoort, wordt geleid door een Regioploeg. Tot deze ploeg behoren:
Patrick Maervoet, deken, patrick.maervoet@vlbm.be
Pieter van Wetten, gemeenschapsopbouw, pieter.van.wetten@vlbm.be
Marie Boz, vormingswerker, marie.boz@vlbm.be
Jonas Sanen, jongerenpastor, jonas.sanen@vlbm.be
Peter Goossens, econoom, peter.goossens@vlbm.be
De pastorale zone Kessel-Lo
Onze parochie behoort tot het bisdom Mechelen-Brussel. Samen met de parochies van Blauwput, Vlierbeek en Boven-Lo, Don Bosco, Sint-Franciscus en Sint-Antonius vormen wij de nieuwe Pastorale zone KesseLinde. Met nog andere pastorale eenheden vormen we het grote dekenaat Leuven, met als deken Patrick Maervoet. Binnen deze nieuwe structuur heeft onze parochie Rony Timmermans als Zone-priester.
Door het tekort aan priesters zullen we steeds meer op elkaar aangewezen zijn en naar elkaar moeten toegroeien.
DOMEINverantwoordelijken Pastorale Zone:
VERKONDIGING:
CATECHESE: Marleen Gommers: gommers.michiels@telenet.be
DIACONIE: Mathieu Voets: mathieu.voets@telenet.be
LITURGIE: Lieven Dries: lieven.dries@telenet.be
TIJDELIJKE: Stefan Michaux; stefan.michaux@gmail.com
ZONE-PRIESTER: Rony Timmermans: rony.timmermans@gmail.com
Alle verder informatie aangaande deze nieuwe ontwikkeling kunt u steeds terugvinden op onze website: www.sintkwintenlinden.be, alsook op: www.kesseLinde.be

Parochieploeg
De parochieploeg draagt de verantwoordelijkheid voor het beleid in de parochie en komt daarvoor om de drie weken samen.
De leden van de parochieploeg zijn:
Rony Timmermans (administrator), Stefan Michaux (verantwoordelijke VPW), Hanny Moers-Cremers, Paul Butsaert en Cor van den Bosch (voorzitter).
Parochieraad
De werking van onze parochie steunt op de inbreng en voorstellen van vele mensen. Afgevaardigden van de verenigingen in onze parochie vormen samen de vaste leden van de parochieraad. Minimaal twee keer per jaar bespreken zij het bredere leven van de parochie en geven hiervoor advies. De vaste leden van de parochieraad zijn Rony Timmermans (parochie-administrator), Jos Van Eylen en Chris Depart ( Parochiaal OntmoetingsCentrum), Joz Werckx (Kerkraad), Jos Wauters (Davidsfonds), Lien Klewais (Scouts en Gidsen Linden), Chris Laes (Toneel Linden), Kris Depart (SAMANA, Ziekenzorg), Stefan Michaux (catechese), Betty Clarijs (namiddagclub van Samana), Anne Stuckens (Landelijke Gilde), Carla Cassau (gezinsvieringen), Agnes Vande Loock (Gezinsbond), Marleen Deputter (Femma), Harry Doms (Sint-Kwintenkoor) en de leden van de parochieploeg. Zij staan open voor al uw vragen, bedenkingen en suggesties en zullen die op de samenkomsten ter sprake brengen. Of beter nog, indien u dat wenst, kan u uw voorstellen zelf komen doen op onze open vergaderingen, waarop iedereen van harte welkom is!
Parochiesecretariaat
het parochiesecretariaat is open elke vrijdag van 19.00 tot 20.00 u. en elke zaterdag van 10.00 tot 11.30 u., behalve op feestdagen.
u kan er steeds terecht voor alle informatie, alsook voor: attesten, intenties, aanvragen voor doopsel en huwelijk en voor alle andere informatie: Kerkdreef 2; (tel. 016 62 08 06).
het secretariaat is ook te bereiken via e-mail: sint.kwinten.linden@kerknet.be
ZORG VOOR KERK en SAMENLEVING
Kerkraad:
Volgens de wetgeving van ons land en gewest heeft elke parochie een kerkraad, die om de drie jaar kan aangepast worden via kandidaatstelling en verkiezing.
de huidige leden zijn:
Raymond Stroobants, Ludo Herbots, André Collaer, Joz Werckx (voorzitter), Jo Moers en van rechtswege Rony Timmermans (administrator), door de bisschop aangestelde verantwoordelijke.
Deze kerkraad maakt deel uit van het Centrale Kerkbestuur Lubbeek.
PAROCHIALE RECEPTIES (buiten Corona-tijd)
Een receptieploeg zorgt voor de praktische zaken bij de feestelijke samenkomsten van de Parochie, zoals de Parochiedag, de recepties op Kerstmis en het nieuwe jaar, Pasen, Geloofshernieuwing, enz.....
Deze ploeg kan ook nog altijd helpende handen gebruiken.
Contact: Marc Vanlaer vanlaer.marc@skynet.be
KOFFIEBAR (buiten Corona-tijd)
Verschillende vieringen in onze kerk worden afgesloten met een 'Koffieklets', waarbij we aan alle aanwezigen in de viering de mogelijkheid bieden om bij een (h)eerlijke tas koffie of iets anders, nog even wat na te praten.
Het geeft u ook de mogelijkheid om ons nieuwe suggesties en voorstellen te doen.
Ook hier zijn helpende handen nog steeds van harte welkom.
Contact: Hanny Cremers
OMHALINGEN
Ook een Parochie en een kerk hebben nood aan financiële middelen om hun opdracht naar behoren te kunnen vervullen. Daartoe dienen deels de omhalingen in de Kerk tijdens de vieringen. Het bisdom bepaalt de verdeling van de gewone omhalingen en bepaalt ook welke omhalingen voor een bepaald doel bestemd zijn (cfr. Catechese, Broederlijk Delen, Welzijnszorg, Missiezondag, enz).
Een deel van de omhalingen is voor de kerkraad. Daarmee dient de kerkraad te zorgen voor het betalen van de kosten van de kerk en de eredienst, zoals onderhoud, elektriciteit, verwarming, benodigdheden voor de eredienst, verzekeringen. Een ander deel gaat naar het bisdom en het overblijvende deel naar de Parochie.
Maandelijks is er een omhaling voor het Parochiaal Steunfonds. Met de opdrengst uit dit fonds worden vooral sociale projecten gesteund die dringende nood kennen en op weinig officiële steun kunnen rekenen.
In onze Parochie wordt aan huwenden gevraagd een project voor te stellen waaraan de opbrengst van de omhaling tijdens de huwelijksviering mag besteed worden. Vanuit het steunfonds rondt de Parochie dit bedrag naar boven af.
Reacties
Om reacties te zien en te reageren op dit artikel moet je je eerst even aanmelden via het menu bovenaan. Tot gauw.