EEN OOG VOOR EEN OOG | Kerknet
Overslaan en naar de inhoud gaan

Recent bezocht

Bekijk je recent bezochte microsites, auteurs en thema's
kerknet
  • Hulp
  • Startpagina portaal
  • Mijn parochie
  • Aanmelden of registreren
Menu
  • Startpagina
  • Kerk
  • Vieringen
  • Shop
  • Zoeken
Pastorale Zone Effata - Opwijk

Pastorale Zone Effata - Opwijk

  • Startpagina
  • Contacten
  • Zoeken
  • Meer
    • Zoeken
    • Contactadressen Belhamels Bijbeluur Catechese De kracht van geloven Doopvieringen Eerste communie Eucharistievieringen Evangelie en gebed Gebed in de pastorale zone Effata Gebedsintentie paus Franciscus Homilie Huwelijksvieringen KERK en LEVEN KommaPunt Lokale gemeenschappen Schrift-uur Taizé Verrijzenisliturgie Vieringen Vluchtelingenwerk Vrijdagaanbidding Ziekenzalving Zoneploeg Voor de medewerk(st)ers

EEN OOG VOOR EEN OOG

icon-icon-artikel
Gepubliceerd op woensdag 1 maart 2017 - 11:55
Afdrukken
Mt 5,38-48

Jezus wil geen vergelding, want dat is vaak gewelddadig. Hij wil dat de dader die iemand schade berokkende, een compensatie geeft.

Wie iemand schade berokkent moet die schade herstellen, of vergoeden. Dat is de logica van elk rechtsdenken. Ook de Tora, de oude wet van de joden, denkt op deze wijze: oog om oog, tand om tand.

In het evangelie spreekt Jezus andere taal. Hij neemt een stukje uit een reeks voorschriften. “Een oog om een oog” is daar één van. In de Tora is dat geen aansporing tot vergelding waarbij het slachtoffer het recht krijgt om de andere dezelfde schade toe te brengen die zij of hij heeft geleden. In de Tora gaat het om compensatie. Wie iemand een oog uitrukt, of wie iemand een tand uitslaat moet het slachtoffer compenseren en de waarde van een oog of de waarde van een tand teruggeven. Een ander voorschrift gaat over een striem in het gezicht. Een klets met de hand in het gelaat van iemand anders brengt zelden blijvende schade toe, maar het is wel een grote vernedering. Helemaal in de lijn van zijn actieve geweldloosheid, vraagt Jezus van zijn leerlingen om geen schadevergoeding te vragen voor de smaad, maar de dader te confronteren met zijn gewelddadig gedrag door haar of hem de andere wang toe te keren.

Dan citeert Jezus opnieuw de Tora: Bemin je naaste als jezelf, haat je vijand. In de tijd van Jezus discussieerden geleerde joden over de vraag wie de naaste is. Sommigen beweerden dat enkel andere joden de naasten waren. Andersgelovigen waren de vijand en die mocht je dus haten. Anderen zegden dat elke mens de naaste was. Jezus sluit zich bij die stroming aan. Je kunt andersgelovige mensen of ongelovige mensen niet blijvend haten. Je naaste beminnen als jezelf, houdt in dat je elke mens bemint. Natuurlijk is dit geen vrijbrief voor naïeve toepassingen.

In deze twee toepassingen van de Tora pleit Jezus voor geweldloosheid in onze omgang, door afstand te doen van rechten en door in elk ander een mens te zien... Groots, maar veeleisend.

Gepubliceerd door

Pastorale Zone Effata - Opwijk

Meer

Artikel

Deel dit artikel

Deel op Facebook
Deel op Twitter
Deel via e-mail

Lees meer

Hoe ondersteun je dementerenden? © Freepik
Lees meer

Ethiek van euthanasie bij vergevorderde dementie

icon-icon-evenement
Belgische jongeren - WJD Portugal 2023 © Don Bosco
readmore

Jaarrapport van de katholieke Kerk in België 2024

icon-icon-persbericht
Een gedeelde missie voor alle gedoopten
readmore

Gebedsintentie paus oktober 2024: voor een gedeelde missie

icon-icon-inspiratie

Reacties

Om reacties te zien en te reageren op dit artikel moet je je eerst even aanmelden via het menu bovenaan. Tot gauw. 

Recent bezocht

Bekijk je recent bezochte microsites, auteurs en thema's
© 2025 Kerk en Media vzw
Vacatures
Contact
Voorwaarden
YouTube
Twitter
Facebook