"In al onze scholen zitten kinderen uit financieel kwetsbare gezinnen. Afhankelijk van de school zijn ze soms met velen bij elkaar, of integendeel erg verspreid, met het risico dat ze daardoor aan de aandacht ontsnappen. Maar in alle scholen neemt hun aantal toe, want de armoedecijfers blijven stijgen, ook in Vlaanderen. Bovendien groeit ook het aantal gezinnen dat balanceert op de rand van de armoede."
Dit is een citaat uit een publicatie van "Katholiek Onderwijs Vlaanderen" - de koepel van het katholiek onderwijs in Vlaanderen. Ongeveer alle scholen krijgen te maken met onbetaalde of te laat betaalde schoolrekeningen. Dat is niet alleen omdat iemand de overschrijving vergat te doen; het is vaak omdat er geen of niet genoeg geld in het gezin is. Scholen doen grote inspanningen om deze problemen te verhelpen, want het is belangrijk dat alle kinderen goede kansen krijgen om te ontwikkelen.
Sociale omgeving
Naast de financiële zorgen die gezinnen hebben bij de begeleiding van de kinderen op hun weg doorheen de school, zijn er ook sociale omstandigheden die kunnen knellen. Een van de Vlaamse specialisten in het onderzoek naar armoede schrijft:
"Armoede is een specifieke vorm van sociale uitsluiting, waarbij (...) we niet alleen ongelijkheid aantreffen, maar ook ernstige breuklijnen. Deze breuklijnen bevinden zich op alle niveaus van de samenleving en zijn van relationele, ruimtelijke of maatschappelijke aard. Bijkomend voor armoede is het ‘netwerkachtige' karakter
ervan: armoede verwijst naar ‘een geheel van onderling verbonden uitsluitingen'." (Jan Vranken).
Dat klinkt moeilijker dan het is. Armoede is niet alleen een gebrek aan geld. Armoede gaat gepaard met uitsluiting, met een ketting van uitsluiting. Als kinderen daarin terecht komen, is dat een serieuze rem tijdens hun schoolloopbaan.
Een concreet voorbeeld kan dat illustreren. Een broer en zus gaan samen naar de basisschool, met een jaar verschil. De ouders hebben het niet breed, want vader is vaak werkloos. Hij vindt eigenlijk enkel tijdelijke jobs, vaak nachtwerk. Moeder werkt in een schoonmaakbedrijf, veelal 's avonds en op zaterdag. De ouders komen allebei uit een familie die steeds aan de rand van de financiële afgrond heeft geleefd. Gelukkig is er in de school veel zorg voor gratis materiaal dat gebruikt kan worden en wordt de maximumfactuur voor de ouders niet overschreden. Als het eens niet kan om de rekening onmiddellijk te betalen, mag er in schijven worden betaald. Dat lukt. Met veel inspanning en goed opletten, klopt het financiële plaatje. De ouders doen wel hun best, maar zijn er dikwijls niet als de kinderen taken moeten maken en lessen leren. Moeder en vader werken onregelmatig en kunnen geen geld uitgeven aan opvang van de kinderen. Ze hebben zelf niet zo'n schitterende schoolloopbaan achter de rug en voelen niet goed aan dat kinderen gestimuleerd moeten worden om huiswerk te maken. Dat wordt op school natuurlijk wel gezegd en geschreven... Zo raken de jongen en het meisje achterop en gaan ze niet graag naar school. Omdat ze zich niet goed in hun vel voelen, doen ze soms moeilijk en dat kost hen vriendjes. Dat is de ketting van uitsluiting die kenmerkend is voor veel situaties van armoede. Gezondheidszorg, arbeidsbemiddeling en financiële begeleiding zijn enkele van de invalshoeken om de cirkel van de armoede te breken.
Schrift-uur
Wij willen in de pastorale zone Effata voor meisjes en jongens uit (kans)arme gezinnen een project(je) opzetten voor de begeleiding van het huiswerk. Armoede op het platteland bestaat, maar is iets minder zichtbaar. Voor mensen in armoede is het even erg en moeilijk om te dragen als de zichtbare armoede in de steden. Langs goed onderwijs krijgen kinderen en jongeren hefbomen in handen om uit de kringloop van de armoede te ontsnappen. Onze scholen doen veel om kinderen uit kansarme gezinnen te ondersteunen en te stimuleren. In veel van deze gezinnen bestaat geen traditie om de inspanningen van de school thuis op te volgen. Daarom willen wij vanaf volgend schooljaar beginnen met huistaakbegeleiding van kansarme kinderen. Het wordt geen nieuwe kinderopvang voor alle kinderen. Wij hopen op een goede samenwerking met de scholen, het OCMW, Kind&Gezin en andere instanties om kinderen in kansarmoede op het spoor te komen. Hen helpen bij hun huistaken, zal hen helpen beter te presteren op school en zal hen vooral helpen zich beter in hun vel te voelen en een stukje eigenwaarde te winnen.
We willen een kleine werking dichtbij elke vestigingsplaats van een basisschool: Droeshout, Peizegem, Nijverseel, Mazenzele, Opwijk. Daar zijn toch wel wat mensen voor nodig!
Wil je meer informatie om als vrijwilliger (v/m) mee in te staan voor de huiswerkbegeleiding van kinderen uit (kans)arme gezinnen?
Wil je meedoen?
Laat dan iets horen:
Neem dan contact met de verantwoordelijke a.u.b.:
Guido Bouchez,
0475 908 678,
Guido.Bouchez@effatazone.be.
OF
Schrift-uur
p/a De Schakel
Singel 7
1745 Opwijk
T 052 35 46 56
E-mail
Bedankt, in de naam van de kinderen!