Elke week wordt er een artikel ‘Even nadenken’ van deken Dirk De Gendt in ons parochieblad geplaatst.
Hier kan je het artikel van deze week reeds lezen.
Zesentwintigste zondag door het jaar
28 september 2025
Niet uitstellen
De gelijkenis van de rijke man en de arme Lazarus gaat eigenlijk over ons allemaal. We worden vermaand en aan het denken gezet. Ligt er soms ook iemand aan onze voordeur? Wie laten wij links liggen? Slorpt een of andere "rijkdom" in ons bestaan al onze aandacht op, zodat we enkel toehoorders zijn van het Woord in plaats van uitvoerders? Nu kunnen we ons oog nog sluiten voor Gods aanwezigheid en buiten Hem om leven. We kunnen onbewogen blijven voor de stem van zijn Liefde en barmhartigheid. In het leven hierna is dat anders. Daar scheidt een wijde kloof de mens van God die hij ziet, maar niet kan bereiken. Het is Jezus die ons dit verhaal vertelt, uit liefde, om ons te redden. We mogen niet denken dat het later wel allemaal goed komt. Vandaag nog moeten wij aandacht hebben voor Lazarus aan onze deur. Verder hoeven we niet te kijken om God te begrijpen.
Vijfentwintigste zondag door het jaar
21 september 2025
Eerlijk
Het evangelie zou vandaag als krantenbericht kunnen verschijnen. Bedrog, fraude, vervalsing, doping… op kleine en grote schaal duiken overal op. Wij, Belgen, zijn meesters in het zwartwerk; de magistratuur en de financiële wereld… op alle terreinen treffen we oneerlijke praktijken aan. De collega's van de rentmeester in het evangelie zijn nog altijd actief. Oneerlijke concurrentie is soms moeilijk te onderscheiden. Waar ligt het verschil tussen een reductie voor een trouwe klant en het smeergeld dat grote bedrijven neertellen om een contract te bemachtigen? Bestaat zoiets als zuivere economie? Wie op een slinkse manier uit is op geld, begeeft zich op een glibberig pad. Vroeg of laat glijdt hij uit. De rentmeester kon zich redden door een listige zet. Nu zouden we dat, op grote schaal, vermindering van schuldenlast noemen. De misdaad is de wet altijd een stapje voor… Het is die sluwe manier die Jezus prijst, niet de oneerlijkheid. Ook wij kunnen meewerken aan een betere wereld. De "mammon" mag ons leven niet beheersen. Niet enkel in voorbeden moeten we denken aan mensen in nood. Niet tevergeefs mag men een beroep doen op ons.