Op 5 juni jl. zijn de Sint-Leonardus der Kruisdagen en de Homobonus van Cremona na grondige restauratie door het Brusselse Koninklijk Instituut voor het Kunstpatrimonium, die ongeveer één jaar in beslag genomen heeft, teruggekeerd naar onze Sint-Leonarduskerk.
De Sint-Leonardus der Kruisdagen (eik, 1505) werd luidens de kerkrekeningen gesneden door de Leuvense beeldsnijder Henric Roesen en ook de Homobonus van Cremona (eik, ca. 1563), die ter plekke soms doorgaat voor de H. Florentinus, is mogelijk een werk van deze bekende kunstenaar. De polychromie van de Sint-Leonardus der Kruisdagen, die op pinkstermaandag traditioneel door de groep van de benedictijnen in de processie wordt meegedragen, had in 2023 bij het terugplaatsen in de nis naast het Sint-Leonardusretabel aanzienlijke schade opgelopen. De losgekomen delen van de polychromie werden zorgvuldig verzameld en door de restaurator in de mate van het mogelijke professioneel teruggeplaatst. Na reiniging en retouches heeft dit beeld, dat een belangrijke functie heeft binnen de plaatselijke Sint Leonarduscultus, zijn vroegere uitstraling teruggevonden.
Ook de Homobonus van Cremona, één van de 21 officiële topstukken in de Sint-Leonarduskerk, onderging dankzij de professionele restauratie onder leiding van restaurator Dr. Ingrid Geelen en met advies van de Topstukkencommissie een ware metamorfose en staat weer op zijn oude plaats in de kooromgang van de kerk.
Onze oprechte dank gaat uit naar de sponsors, die deze beide restauraties financieel hebben gedragen: het fonds Courtin-Bouché binnen de Koning Boudewijnstichting, serviceclub De Lions Sint-Truiden en erfgoedvereniging De Vrienden van Zoutleeuw. Heel veel dank ook aan restaurator Dr. Ingrid Geelen en haar medewerkers, die deze zeer waardevolle beelden nieuw leven hebben ingeblazen.
Sic est conservata ars Lewensis.
Ward Hendrickx Conservator St.-Leonarduskerk Secretaris vzw De Vrienden van Zoutleeuw