“Ik wil uiteraard dat de figuren zo getrouw mogelijk neergezet worden met als gevolg dat vrijwel aan iedere figuur een hoop studie en tekenwerk vooraf gaat. Een leuke anekdote hierbij is die over de kameel. “De kameel, dat was nogal een toer en in werkuren presteerde ik waarlijk 350 uren aan hem. Zo schreef ik dan ook de Antwerpse Zoo aan om gegevens te krijgen van een kameel. Ze stuurden me anderhalve bladzijde op met allerlei maten, spierbundels en noem maar op. Wat een studie lag daar voor mij! Dan, op een dag in februari trok ik opgetogen naar de zoo waar ik samen met de opzichter de kameel van dichtbij kon bestuderen. Wat een ervaring, zo een immens groot dier. Waar ik alle andere personen en dieren op ware grote maak, heb ik de kameel tien procent kleiner gemaakt. En nog moest ik op een laddertje staan om z’n hoofd te kunnen weven.” Het is ook zo dat hoe groter de dieren zijn, hoe meer ijzeren vlechtwerk er geleverd dient te worden. Over het algemeen werk ik ongeveer 60 tot 80 uren aan een mensfiguur en de dieren vragen al vlug enkele honderden uren. Voor mijn afwerking gebruik ik enkel natuurproducten: paardenhaar (van de staarten), kokos, schors, jute, maïs … De kerststalfiguren worden bij vrienden op zolder bewaard. Berenice: “Uitgezonderd de kameel. Die kan er niet in. Die krijgt dan een plekje in onze tuin. Eigenlijk kan je de figuren van wilgentenen best gebruiken als tuindecoratie. Ze jaarlijks behandelen met terpentijn en lijnzaadolie is voldoende om ze in goede staat te houden.”
Naast het kindje Jezus, Jozef en Maria, maakt Berenice ook herders en schapen, de wijzen, een kameel, paard, ganzenhoedster en haar ganzen, een fluitspeler en engelen … Sedert enkele jaren zijn al de traditionele figuren van de kerststal af en wijdt Berenice zich nu aan wat ze noemt de meer alternatieve figuren. Deze figuren worden door haar niet zomaar lukraak gekozen. Berenice kiest ervoor om met figuren als ‘kindsoldaat’ aan te leunen bij de actualiteit waardoor ze haar kerstlichtboodschap duidelijker naar voor kan brengen.
Vreugdevol gestemd.
“Mijn geduld raakt niet op en mijn ambitie reikt steeds verder! Ik wil er een verhaal in kwijt. Ik doe het niet alleen voor mijzelf en met dit voornemen blijf ik niet in de kou staan. Ik leg elk jaar een gastenboek aan waarin mensen kunnen getuigen van de indruk die de kerststal en de boodschap bij hen naliet. Het doet mij zo een deugd te mogen lezen en ervaren hoe steeds meer mensen opnieuw laten weten dat ze sinds lang terug een mooie en waarlijk echte kerst ervaren hebben. Ik geloof hen diep en mijn ervaring is ook elk jaar dieper omtrent het kerstgebeuren. Als ik zie hoe de parochies, waar ik tentoonstel, in een ongelooflijke vernieuwde samenwerking komen met elkaar, geniet ik echt van het samenzijn. Enthousiaste medewerkers met nieuwe en leuke ideeën om de mensen in de parochie dichter bij elkaar te brengen rondom het kerstgebeuren, maakt mij ontzettend blij. Het is niet niks. Mensen hebben nog zoveel inzet in zich naar anderen en geloven in goedheid ondanks de overrompelingen van de media met slechte berichten. Kleinschalig zijn we bezig, niettemin met een groots resultaat, zichtbaar voor wie zijn ogen en hart wil en durft openen.”
Berenice Bogaert wil haar kerstverhaal delen en dat doet ze dus vooral via haar sprekende beeldfiguren. Een alternatieve boodschap is wat in haar kerstverhaal steekt, het alomgekende kerstverhaal vertalen naar vandaag toe. Met haar alternatieve figuren slaagt ze duidelijk in haar opzet en dit alleen al door bv. de vraag: “Wat doen de vluchtelingen of de waterdraagster of kwajongen bij de stal?” Voor iedere figuur heeft Berenice haar passende uitleg. Neem nu de ‘Fluitspeler’. Hij staat voor de levensgenieter die de omgeving blij maakt en ons uitnodigt om te genieten van de eenvoudige dingen van het leven. ‘Onthaasten’ is hier het toverwoord. Hij staat in schril contrast met de ‘Kindsoldaat’ (uit Oeganda) die symbool staat voor misvorming die kleine kinderen moeten ondergaan door mee te stappen in de oorlog, door mensen te doden … en zelf slachtoffer te zijn, want het ‘kind in hen’ wordt vermoord … Met alle gevolgen van dien. De ‘Ganzenhoedster’ met haar kudde ganzen symboliseert de ‘kinderarbeid’, een realiteit van vroeger maar die er ongelukkigerwijs nog is in de minder ontwikkelde landen. De ‘Kwajongen’ is een ietwat dubbelzinnig figuur. Enerzijds heb je het kind met de bal, speels, zorgeloos en anderzijds heb je de kwajongen die verwijst naar de kinderen en jongeren die het rechte pad zijn kwijtgeraakt. Geloof in het goede die in ieder mens schuilgaat. Zo krijgen zij de kans om de juiste weg terug te vinden. Voor de ‘Vluchtelingen’ kreeg Berenice een authentieke kar uit Sri Lanka. Het vluchtelingentafereel wordt in de kerststal uitgewerkt met kleine figuren en niet omdat dit thema minder belangrijk is maar op die manier onderlijnt Berenice het ‘anders’ zijn van deze mensen. Openheid, contact en respect voor deze mensen kunnen alleen maar borg staan voor een meer verdraagzame wereld.
De tentoonstelling is bedoeld als ‘zinvolle kerstperiode’ voor iedereen.
Van zaterdag 16 december 2017 tot en met vrijdag 12 januari 2018 is de originele kerststal dagelijks van 10 tot 12 u. en van 14 tot 17 u. te bewonderen in de decanale Sint-Niklaaskerk te Diksmuide. Geleide bezoeken kunnen aangevraagd worden langs het parochiesecretariaat op het telefoonnummer 051/500 525. Contact opnemen met Berenice voor eventueel het aanleren van de techniek van vlechten met wilgentenen kan op het nummer 056/41 16 49.