- Toolbox voor de leermeester r.k.godsdienst
Aan de slag als leermeester RKG
- Leerplannen en visietekst
-
Voor je godsdienst geeft moet je je registreren en een mandaat aanvragen Ook indien je reeds een mandaat hebt vragen we jou om je te registreren op www.rkg.vlaanderen/indexbis.php.
- Functiebeschrijving leermeester LBV
-
Aan de slag als leermeester in lager onderwijs
De illustraties van didactische werkvormen in het godsdienstonderwijs vind je hier.
-
Aan de slag als leermeester in buitengewoon onderwijs
Specifiek voor basale klassen vind je een projectfiche hier .
- Hoe omgaan met Bijbelverhalen?
Inspiratie voor Beeldend bijbellezen kan je hier vinden
Beeldend bijbellezen / Tools godsdienstonderwijs | INSPECTIE-BEGELEIDING RKG BASISONDERWIJS BISDOM HASSELT (jouwweb.nl)
- Jaarplan opmaken (blanco jaarplan)
Hier komt het jaarplan 2024-2025.
- Samenwerken met collega leermeesters levensbeschouwelijke vakken in een ILC project
De interlevensbeschouwelijke competenties
Lijst van de 24 ILC competenties
Aandachtspunten bij het uitwerken van ILC-projecten
Veel gestelde vragen (FAQ)
Interlevensbeschouwelijke competenties - www.ilcild.be - Thomas - Godsdienstonderwijs.be (kuleuven.be)
Bij het plannen van een ILC project vul je het daarvoor bedoelde document in samen met jouw collega’s LBV. Na het afsluiten van dit project vul je het evaluatiegedeelte met jouw collega’s LBV op ditzelfde document in. Je kan dit hier downloaden.
Dit document bezorg je aan de directeur die het bewaart zodat de inspectie-begeleiding LBV dit bij een bezoek kan inkijken.
Elke interlevensbeschouwelijke competentie is als groeilijn uitgewerkt.
Groeilijn - Thomas - Godsdienstonderwijs.be (kuleuven.be)
Groeilijn ILC + Voorstellen Groeilijn ILC
De ouders informeren ivm ILC projecten
Bruikbare ILC projecten:
2e graad Een naam __ Een naam (ILC-project voor tweede graad BaO) (padlet.com)
3e graad Ontmoeten __ ILC ONTMOETEN (padlet.com)
ILC afscheid, verlies, rouw en troost (padlet.com)
- Het vak godsdienst evalueren
Evalueren in het basisonderwijs - Thomas - Godsdienstonderwijs.be (kuleuven.be)
Godsdienst is een vak als een ander en dient daarom ook geëvalueerd en gerapporteerd. Evaluatie en rapportering gebeurt op de wijze van de school.
De doelen (leerplan en lesdoelen) vormen de basis voor een goede evaluatie. Sommige doelen hebben eerder te maken met kennis en kunnen via toetsen geëvalueerd worden. Andere doelen hebben te maken met beleving. Dit vraagt veel observatie.
Doel van evaluatie
- levensbeschouwelijke groei (geloofsgroei) ondersteunen
- bijdrage leveren aan de totale groei van het kind
De begeleiding bij het godsdienstonderricht kadert in de globale visie op evaluatie en rapportering van de school.
Functie van evaluatie
- De evaluatie staat altijd in functie van de doelen:
- kennis (weten)
- vaardigheden (kunnen)
- attitudes (beleven)
- Het groeiproces van het kind staat centraal bij de evaluatie.
- De evaluatie ondersteunt en beoogt de levensbeschouwelijke groei van de leerling en het omgaan met de levensbeschouwelijke diversiteit.
Evaluatie van de leerling
- Productevaluatie: meten en evalueren van waarneembare prestaties.
- Procesevaluatie: evaluatie van het levensbeschouwelijk leerproces (hoofd, hart en handen)
- Criteria: de leerplandoelen, het kind en zijn levensbeschouwelijke ontwikkeling.
- Soorten evaluatie: kennis en vaardigheden, beleving, zelfevaluatie.
- Bekijk ook de website "evalueren in het basisonderwijs" op https://www.kuleuven.be/thomas/page/evalueren/
Evaluatie van de leraar
Deze evaluatie slaat op het eigen pedagogisch handelen in functie van het gekozen leerplandoel en de gekozen lesdoelen.
De inspecteur-adviseur r.-k. godsdienst kan een bijdrage leveren bij de evaluatie van de leraar.
Rapportering
Het schoolrapport voor godsdienst vermeldt een waardering waarbij kennis, vaardigheden en attitudes worden gerapporteerd.
De resultaten van evaluatie dienen meegedeeld in een rapport.
Indien er een totaal wordt gemaakt, telt de evaluatie voor godsdienst mee.
Rapporteren is altijd de leerinspanning van elk kind evalueren en waarderen.
- Professionalisering
Elk jaar wordt één volledige en één halve dag nascholing aangeboden. Alle leermeesters worden hierop verwacht.
Studiedagen volgen
Studiedagen georganiseerd door de school waar je les geeft
Indien je die dag les hebt op de school die een studiedag organiseert, dan neem je deel aan deze studiedag. Indien het onderwerp niet aansluit bij jouw opdracht dan kan je vragen om met de collega’s van de andere LBV samen te zitten om vb. een ILC-project te plannen, uit te werken, …
Studiedagen georganiseerd door de inspectie RKG
De inspecteur-adviseur van je regio brengt je op de hoogte van de geplande studiedagen. Op deze studiedagen worden alle leermeesters RKG verwacht. Als je in meer dan één regio werkt volg je de studiedag van die inspecteur wanneer je in een school van die regio werkt op die dag.
Een dag om alvast te noteren in de agenda: dinsdag 27 mei 2025 - Voorstellen van de actualisatie leerplan rkg- in Leuven
Aanvangsbegeleiding en trajectbegeleiding leermeester RKG basisonderwijs
25 september 2024 - 14.00 tot 16.00 uur in het Sint-Baafshuis
12 februari 2025 - 14.00 tot 16.00 uur in het Sint-Baafshuis
23 april 2025 - 14.00 tot 16.00 uur in het Sint-Baafshuis
Ben je beginnend leermeester RKG in het officieel lager onderwijs, dan brengen we jou 3 keer samen met collega’s. Dit is niet enkel een aanbod, dit is door de regelgeving op beginnende leerkrachten ook een verplichting om dit te volgen.
We zullen jou ook vragen om nascholing aan het Hoger Diocesaan Instituut te volgen. Bespreek dit concreet met jouw inspectie-begeleiding. Meer informatie over de nascholing vindt u hier.
Wens je in te schrijven, neem dan contact op met de coördinator van de nascholing Chrétien Vermachelen (cvermachelen@gmail.com 0476 55 49 27) en Kathleen Martens (hdgi@kerknet.be of 0490 49 99 03).
Vormingen
Aanbod HDGI (zowel woensdagnamiddag als zaterdagvoormiddag)
Ben je op zoek naar extra vorming?
Wie over een diploma educatieve bachelor kleuter- of lager onderwijs heeft kan een beperkt programma (zelfs 1 sessie) van de nascholing volgen aan het Hoger Diocesaan Godsdienstinstituut. Warm aanbevolen!
Meer informatie over de nascholing vindt u hier.
Wens je in te schrijven, neem dan contact op met de coördinator van de nascholing
Chrétien Vermachelen (cvermachelen@gmail.com of 0476 55 49 27) en Kathleen Martens (hdgi@kerknet.be of 0490 49 99 03). .
- Zinvolle Links
- Wat in geval van ziekte?
Je verwittigt altijd de directeur van je school voor het begin van de schooldag. Ben je meer dan 3 dagen afwezig, dan verwittig je ook de inspecteur godsdienst in jouw regio.
Verloven en afwezigheden: https://onderwijs.vlaanderen.be/nl/verloven-en-afwezigheden
Algemene wetgeving: https://onderwijs.vlaanderen.be/nl/verloven-en-afwezigheden
Opvang leerlingen door leermeesters levensbeschouwelijke vakken (LBV) in het lager onderwijs. Advies van de Commissie levensbeschouwelijke Vakken (CLBV) – nota 20/09/2020 klik hier .
Voorzie bij het begin van het schooljaar voor elke leerlingengroep een aantal opdrachten die kinderen kunnen doen bij een korte afwezigheid door ziekte.
Opdrachten voor kinderen tijdens afwezigheid: volgt