Een theoloog als directeur | Kerknet
Overslaan en naar de inhoud gaan

Recent bezocht

Bekijk je recent bezochte microsites, auteurs en thema's
kerknet
  • Hulp
  • Startpagina portaal
  • Mijn parochie
  • Aanmelden of registreren
Menu
  • Startpagina
  • Kerk
  • Vieringen
  • Shop
  • Zoeken
Vincentiusgemeenschap Anzegem

Vincentiusgemeenschap Anzegem

  • Startpagina
  • Contacten
  • Zoeken
  • Meer
    • Zoeken
    • WIJ VIEREN
      EucharistievieringenSacramentenCommunie aan huisOpen kerkenKorenLectorenMisdienaars
      WIJ HEBBEN EEN HART VOOR
      KaribuRouwgroepIlo Ilo VichteZiekenWelzijnszorgBroederlijk Delen
      WIJ HOUDEN JE OP DE HOOGTE WIJ MAKEN KENNIS MET ONS PASTORAAL TEAM WIJ ZIJN TE BEREIKEN WIJ ZETTEN IN OP JONGEREN...
      VIN JE
Deel op Facebook
Deel op Twitter
Deel via e-mail
WIJ VIEREN
EucharistievieringenSacramentenCommunie aan huisOpen kerkenKorenLectorenMisdienaars
WIJ HEBBEN EEN HART VOOR
KaribuRouwgroepIlo Ilo VichteZiekenWelzijnszorgBroederlijk Delen
WIJ HOUDEN JE OP DE HOOGTE WIJ MAKEN KENNIS MET ONS PASTORAAL TEAM WIJ ZIJN TE BEREIKEN WIJ ZETTEN IN OP JONGEREN...
VIN JE

Een theoloog als directeur

Laatste aanpassing op vrijdag 18 oktober 2019 - 11:24
Afdrukken
Frederik Glorieux, doctor in de theologie, is sinds april 2017 directeur van het Sint-Vincentiuscollege in Anzegem.

Hieronder laten we voor jullie Frederik Glorieux aan het woord:

Knipsel3.PNG

.


Hoe helpt je theologische opleiding je als schooldirecteur?
De brede opleiding komt van pas om te leren omgaan met de mensen in je team. Ik voel de voordelen van de opleiding als ik mijn team moet sturen. Sommige collega-directeurs hebben een zeer technisch managementprofiel en hebben een duidelijk andere, soms striktere aanpak in hun personeelsbeleid. Iemand die een bredere humane opleiding gevolgd heeft gaat dat ook vertalen in zijn beleid.

Ik heb een waarderende aanpak tegenover mijn team.

Ik neem ruim de tijd voor de functioneringsgesprekken en ik probeer die steeds te voeren vanuit een positieve insteek: ik voer constructieve gesprekken zonder het schuwen van mogelijke werkpunten. Ik denk dat het geloof in deze kracht ook wel voorkomt uit de opleiding.

Hoe houdt u een evenwicht tussen het praktische luik van het directeurschap en uw eigen geloofsvisie en interesse in religieuze materie?
Ik werd zonder opleiding in het praktische luik van het directeurschap van de school gegooid. Een dagplanning van een directeur is moeilijk op te maken laat staan te volgen! Een directeur moet namelijk altijd bereikbaar zijn voor vragen. Iets waar ik zeker achter sta. Maar ik geef toe dat ik het mis om bezig te zijn met mijn vertrouwde materie. Voordien was ik docent aan de hogeschool, daar had ik nog de tijd en de kans om bezig te zijn met lezen en onderzoek. Samen met de studenten kon ik me verdiepen in een bepaalde theologische inhoud. Dat is nu enorm verminderd. Ik probeer het nog wel maar de tijd om dit grondig te doen ontbreekt me. Mijn vrouw geeft godsdienst en wanneer ze een nieuw thema uitwerkt, kan ik samen met haar daarover nadenken en brainstormen. Dat is mijn manier om nog in contact te komen met theologische inhoud.

Frederik, in uw boek “Ethiek en bedrijf” bespreekt u een scheidingslijn tussen ethiek en het moderne bedrijfsleven. Kunt u nu, als directeur zijnde, een concrete brug slaan tussen deze twee werelden?
In het boek gaat men ervan uit dat heel wat mensen denken dat er een scheidingslijn is tussen ethiek en het bedrijfsleven. Vanaf hoofdstuk 1 tot het einde wordt bewezen dat dit eigenlijk niet zo is, dat ethiek en bedrijf enorm met elkaar verbonden zijn. Om het dan helemaal te bont te maken, kan ik stellen dat een school ook wel gezien kan worden als een bedrijf. In mijn geval is dat een grote KMO met meer dan100 personeelsleden en ruim 500 klanten en ik moet zorgen dat de cijfertjes op het einde kloppen. Maar wat je ook doet als mens,je kan de ethiek nooit loskoppelen. Een school en een bedrijf zijn mensen die bezig zijn met mensen.

Hoe stel je katholieke dialoogschool voor aan ouders en leerlingen?
Ouders vroegen me of het verplicht was dat hun kind godsdienst volgde en of hun kinderen niets anders konden doen. Hierop antwoordde ik dat wij een katholieke school zijn en dat dat vak dus bij onze missie en visie hoort. Want, wij zijn ook verbonden met een zustergemeenschap waarvan we actief de kapel gebruiken bruiken voor vieringen en gebedsdiensten. Het katholieke element is hier dus zeker aanwezig, er is bij ons ook weinig expliciete levensbeschouwelijke diversiteit aanwezig.

De dialoog wordt gevoerd tussen niet-gelovigen en gelovigen zonder hun diversiteit te negeren.

We communiceren dit ook naar ouders dat hier godsdienst gegeven wordt. Wij staan zeker open voor andere meningen, en mijn team staat klaar om andere meningen te incorporeren, maar we blijven een katholieke school in dialoog.

Frederik, op de site en in de brochure is er geen uitdrukkelijke verwijzing naar de christelijke identiteit en de katholieke dialoogschool. Is dit bewust of is dit eerder zo gegroeid?
Inderdaad: katholieke identiteit wordt op dit moment niet vermeld op de site. Dit komt omdat we gestart zijn met een nieuwe verwoording van ons pedagogisch project. Als directeur met mijn achtergrond is het bijna vanzelfsprekend dat ik pastoraal en de katholieke levensbeschouwing erg belangrijk vind. Dit gedachtengoed draag ik ook uit en herleeft op deze school door ons bruisend team. Ik voel dat de nood aan plaats voor levensbeschouwing bij het korps echt nog wel aanwezig is. Vandaar zullen wij de missie gestoeld op de katholieke traditie ingebed als dialoogschool binnenkort op onze site communiceren naar de ouders.

Hoe ga je om met de levensbeschouwelijke diversiteit van leerkrachten?
Aangezien deze school een katholieke school is, wens ik van mijn leerkrachten dat ze de katholieke identiteit mee uitdragen tegenover de leerlingen en de collega’s. Dit betekent het pedagogisch project onderschrijven. Ze weten dat ik hier als directeur een punt van maak.

Ze weten waarvoor ik sta en ze weten dat ik geen problemen maak van een niet gelovig standpunt zolang ze het project van de school onderschrijven.

Voor de nieuwe verwoording van de missie deden we een aantal groepsvormende activiteiten met stellingen rond levensbeschouwing. Sommigen zijn van mening dat het niet hun ding is en dat mag. Maar niemand in mijn team geeft blijk van een hardnekkige tegenkanting.

Wat is voor jullie de taak van een godsdienstleerkracht vandaag?
Ik merk dat godsdienstleerkrachten door de leerlingen heel snel als vertrouwenspersoon worden aangewezen. Het is een vak waar sneller persoonlijke meningen aan bod komen en waar de leerkracht getuige is van zijn eigen identiteit. Voor sommige leerlingen is die 2 uren godsdienst ook een vorm van rustpunt in een drukke weekplanning.

Houden jullie aan eucharistievieringen op school?
Bij ons op school is er geen priester meer, maar het is voor onze school belangrijk om met een gebedsviering stil te staan bij de sterke momenten in het liturgisch jaar.Bij ons op school wordt hier veel zorg aan besteed.

Is directeur zijn een roeping?
Voor mij zeker wel. Je moet dat niet doen voor het prestige of het geld, maar omdat je het wil. Het idee zat wel altijd in mijn hoofd om dat te doen, en ook om dat in deze school te doen. Het was echter vroeger dan ik gedacht had door het vroegtijdig overlijden van mijn voorganger. Het is zeker en vast een roeping: ik hoef de uren niet te tellen dat ik werk en elke dag kan ik er opnieuw staan met de glimlach.

Wat wordt de grootste uitdaging dit jaar?
De grootste uitdaging voor het schooljaar is het uitschrijven en op punt stellen van de Missie - Visie Strategie van de school. We willen een geheel dat gedragen wordt door leerkrachten, leerlingen en ouders; waar de geest van de katholieke dialoogschool in doorklinkt, maar tegelijk open, dynamisch en uitnodigend is voor onze hedendaagse jongeren. We willen dit pedagogisch project niet alleen uitschrijven maar ook implementeren en de beloftes en aanspraken die we er in maken ook daadwerkelijk realiseren. Een hele boterham die ons waarschijnlijk meer dan een jaar zal kosten. Een tweede uitdaging (die in wezen voor een stuk samenhangt met de eerste) is onze nieuwe richtingen (voor het eerst in onze geschiedenis bieden we 'moderne' aan) kwalitatief uit te bouwen en de beloftes die we ouders en leerlingen deden bij deze ook in te lossen.


Het integraal artikel kan je vinden op Kerknet. Bron:Thomas Godsdienstonderwijs
 

Lees meer

Een gedeelde missie voor alle gedoopten
readmore

Gebedsintentie paus oktober 2024: voor een gedeelde missie

icon-icon-inspiratie
De pijn van de slachtoffers van milieurampen
readmore

Gebedsintentie paus september 2024: voor de schreeuw van de aarde

icon-icon-inspiratie
gebedsintentie paus augustus 2024: politieke leiders
readmore

Gebedsintentie paus augustus 2024: voor politieke leiders

icon-icon-inspiratie

Recent bezocht

Bekijk je recent bezochte microsites, auteurs en thema's
© 2025 Kerk en Media vzw
Vacatures
Contact
Voorwaarden
YouTube
Twitter
Facebook