Hedendaagse kunst in de Sint-Baafskathedraal is niet nieuw.
In 2012 was er de internationaal opgemerkte en gedurfde tentoonstelling Sint-Jan met de legendarische Jan Hoet als curator. De vlaggenmast bovenop de toren werd ontworpen door Kris Martin die onlangs nog tentoonstelde in de kathedraal (Kris Martin zet je aan het denken) en vandaag in het SMAK. Naar aanleiding van de terugkeer van de gerestaureerde panelen van het Lam Gods worden werken tentoongesteld van Sophie Kuyken en Lies Cayers (Groot feest bij de terugkeer van het Lam).
In de tentoonstelling Sint-Jan stelden ook Berlinde De Bruyckere, Michaël Borremans en Wim Delvoye werk ten toon. Van die laatste hangt er nu een vijf meter lange metalen constructie in de inkom van de kathedraal.
Het werk - dat letterlijk ook zo heet: OPUS - is eigendom van de stad Gent en werd in bruikleen gegeven aan de kathedraal. Het verhaal daarachter vertelde rector Ludo Collin op radio 2. Je kan het hier nalezen (website VRTNWS)
Het werk verbeeldt een torenspits die zowel naar boven, naar de hemel, als naar beneden wijst. Blijf niet in de wolken hangen, maar maak werk van wat het Evangelie bedoelt. Vandaar de naam 'opus'.
Controverse
Natuurljk zorgde het werk al voor controverse. Een groter exemplaar hangt in het Louvre en heeft de titel 'supo'. Dat is in het Nederlands 'zetpil'. Voor Wim Delvoye verwijst het eerder naar 'to suppose'. En in zijn recent werk zoekt hij naar gotische motieven.
Hoe dan ook, zegt de rector:
Van die kritieken lig ik niet wakker. Hedendaagse kunst hoort thuis in een gotische kathedraal. Er is een 'match' met het werk van Van Eyck uit 1432. De confrontatie van dit werk met het Lam Gods is precies interesssant.
Bekijk hier de reportage van AVS: