Jaarlijks trekt op 15 augustus in de vroege ochtend de Brugse Belofte door de straten van Brugge. Deze processie herinnert aan een belofte die de Brugse vrouwen of krijgers deden tijdens de slag nabij de Pevelenberg (nu Frankrijk). Deze veldslag kaderde in de Vlaams-Franse strijd op het einde van de dertiende - begin veertiende eeuw. Het was een strijd voor vrijheid en gelijkheid. Wanneer de Vlaamse krijgers heelhuids zouden terugkeren, werd beloofd om een bijenwassen kaars van 36 pond te offeren aan O.-L.-Vrouw-van-de-Potterie. Sedert 1304 wordt deze belofte volbracht en trekken jaarlijks in processie een groep bedevaarders van de kapel van O.-L.-Vrouw-van-Blindekens naar die van de Potterie, van westelijk naar oostelijk Brugge. Naar het schijnt is het de oudste Europese belofte die nog in eer wordt gehouden.
1 Openingsgroep
Vier Brugse stadsruiters die gekleed zijn in de kleuren van Brugge: lazuur (blauw), keel (rood) en zilver (wit). Op hun borst prijkt het wapen van de stad.
2 Aankondiging
2.1 Enkele knapen dragen een aankondigingsplakkaat met de ‘Brugse Belofte’ en het jaartal ervan: ‘1304’.
2.2 Vlag van de gilde van Blindekens
2.3 De groep speellieden bestaat uit trommelaars en klaroenblazers.
2.4 De stadsomroeper, gekleed in Brugse kleuren, met op zijn hoofd een kaproen, in de Brugse kleuren, kondigt luidkeels de processie aan.
3 Broederschap
3.1 Enkele mannen dragen fier het confrériegonfalon met de voorstelling van het beeld van O.-L.-Vrouw-van-Blindekens en geleid door de ceremoniemeester.
3.2 Elf vooraanstaande heren vormen de broederschap van O.-L.-Vrouw-van-Blindekens. Hun blauwe toga verwijst naar Maria.
4 Krijgslieden
4.1 Vier jonge vaandeldragers dragen een Vlaamse leeuwenvlag
4.2 De nog bestaande Brugse gilde van de kruisboogschutters van Sint-Joris vochten destijds mee in de veldslag.
4.3 Op de Fransen maakten de Ieperlingen tijdens de veldslag een springale buit. Dit is een grote boog. De heraldische kleuren verwijzen naar de stad Ieper.
4.4 Twee ruiters met schilddragers symboliseren Vlaanderen en Brugge
5 Bedevaarders uit de middeleeuwen
5.1 Tussen schildknapen draagt een vrouw het mariaal vexillum.
5.2 Enkel vrouwen torsen het miraculeuze laat-middeleeuwse beeld van O.-L.-Vrouw-van-Blindekens. Enkele bedelaars wijzen erop dat de devotie ervoor eeuwenoud is. Nog steeds komen pelgrims naar dit bedevaartsoord om Maria te vereren.
5.3 Nu komen de Brugse vrouwen, die mogelijk de belofte hebben uitgesproken: volks- en ambachtsvrouwen, weduwen, edel- en hofdames … Ook hun kinderen stappen ter ere van Maria al biddend mee.
5.4 Tot slot schrijdt onder een baldakijn de waarnemende gravin van Vlaanderen, mevrouw Filippa van Milly, gravin van Guardiagrele. De wapens op dit baldakijn en op de schilden van de knapen symboliseren Vlaanderen en Brugge, Guardiagrele en Chieti. Die laatste verwijst naar haar echtgenoot, Filips van Chieti. Ze wordt gevolgd door enkele hofdames
6 Praalwagen
De processie wordt afgesloten met een praalwagen waarop Robrecht van Bethune, graaf van Vlaanderen, de kapel van O.-L.-Vrouw-van-Blindekens sticht. Het monumentale schip, die lijkt binnen te varen, herinnert aan een miraculeus voorval tijdens een hongersnood in 1588. Door de grote devotie tot Maria, bracht een schip met de H. Michael als kapitein namelijk onverwacht zakken graan mee. De soldaten in Vlaamse kleuren dragen een goedendag, een typisch wapen uit de Vlaamse strijd.
7. Pelgrims
Pelgrims van heide en ver bedevaarten naar de belangrijkste Brugse mariale bedevaartsplaatsen: Onze-Lieve-Vrouw-van Blindekens en Onze-Lieve-Vrouw-van-de Potterie.
8 Geestelijkheid, overheid en biddend volk
8.1 Misdienaars met kruis en kandelaren
8.2 Nu komt de meest essentiële groep van de devotieprocessie. Twaalf maagdekens in mariale kleuren dragen de met bloemen en linten opgesmukte beloftekaars. Straks wordt die tijdens een gebedsdienst aan O.-L.-Vrouw-van-de-Potterie geofferd.
8.3 De beloftekaars wordt gevolgd door de geestelijkheid en burgerlijke overheid. Iedereen mag vervolgens biddend mee opstappen.