Teamopleiding - Module communicatie | Kerknet
Overslaan en naar de inhoud gaan

Recent bezocht

Bekijk je recent bezochte microsites, auteurs en thema's
kerknet
  • Hulp
  • Startpagina portaal
  • Mijn parochie
  • Aanmelden of registreren
Menu
  • Startpagina
  • Kerk
  • Vieringen
  • Shop
  • Zoeken
CCV Brugge

CCV Brugge

  • Startpagina
  • Contacten
  • Zoeken
  • Meer
    • Zoeken
    • Over CCV Aanbod Aanbod van en samen met partners Materiaal
      Plek in de kerkKijktafelsGrondtoonDoopselEerste communieVormselOm te bestellenLeerhuis voor geloof en pastoraal 2024-2025Voor teamsVoor gezinnen
      Uitleendienst Catechese Gezinspastoraal Vrijwilligers Partners CCV in Vlaanderen & Brussel Officiële documenten
      AnnuleringsvoorwaardenPrivacyverklaring CCVVrijwilligersbeleid
      Steun CCV Brugge

Teamopleiding - Module communicatie

icon-icon-artikel
Gepubliceerd op vrijdag 5 maart 2021 - 14:54
Afdrukken
De module communicatie geeft een overzicht van de beleidsdocumenten, het doel van communicatie, de communicatiemix en een inleiding op GDPR wetgeving

Inleiding op de module communicatie

In een eerste filmpje kan u kort de structuur van deze module vinden, alsook de belangrijkste gedachten rond communicatie vanuit de beleidsdocumenten (Pastorale brief van Jozef De Kesel en het handvest van de Pastorale Eenheid).

Voor het correct weergeven van deze inhoud dien je (sociale) content cookies te aanvaarden.

 

Gespreksvragen

  • Is de inhoud van jullie communicatie veranderd in voorbereiding van de pastorale eenheid? Benaderen jullie de parochies apart? Of spreken jullie reeds vanuit de "nieuwe" parochie, de PE?

  • Maken jullie nu al onderscheid tussen interne en externe communicatie? Hoe communiceren jullie naar de medewerkers, de lokale pastorale ploegen? Hoe communiceren jullie naar de parochianen?

 

Een krachtige boodschap kan uw communicatie effectiever maken. 

Even opwarmen... bekijk het filmpje, de vrouw noteert dezelfde boodschap met andere woorden en maakt de boodschap veel krachtiger.

 

Voor het correct weergeven van deze inhoud dien je (sociale) content cookies te aanvaarden.

 

Wat is communicatie?

Communicatie is het doorgeven van een boodschap van zender naar ontvanger, via een bepaald communicatiekanaal. De perfecte communicatiemix houdt rekening met de doelgroep (wie), de boodschap (wat) en het gekozen communicatiekanaal (hoe). Tenslotte is ook de timing van de communicatie belangrijk.

 

Voor het correct weergeven van deze inhoud dien je (sociale) content cookies te aanvaarden.

 

Gespreksvragen

  • Welke doelgroepen wil je bereiken met de communicatie die je voert met de pastorale eenheid?
  • Controleer jullie communicatie op "jargon". Is alles goed begrijpbaar ook voor iemand die niet kerkelijk betrokken is?
  • Welke communicatiekanalen hebben jullie reeds uitgewerkt? Is er een nood om bepaalde communicatie kanalen te herbekijken? (bv. Facebook per parochie, nog niet per PE?)
  • Hebben jullie al een logo voor de pastorale eenheid? Hebben jullie een huisstijl uitgewerkt (briefpapier, logo, contactgegevens...)?

Kerk en leven

 

Voor het correct weergeven van deze inhoud dien je (sociale) content cookies te aanvaarden.

 

Gespreksvragen

  • Hebben jullie terugkerende rubrieken in jullie Kerk & Leven editie?
  • Is er een aparte redactieraad van Kerk & Leven? Hoe wordt de informatie gedeeld met de werkgroep communicatie?
  • Worden er artikels van Kerk & Leven uitgewisseld met andere communicatiekanalen?

Voor verdere inspiratie of ondersteuning kan je altijd terecht bij Liselotte Anckaert, diocesane redacteur voor Kerk & Leven, bisdom Brugge.

 

Website

Voor het correct weergeven van deze inhoud dien je (sociale) content cookies te aanvaarden.
  • Microsite aanvragen voor Kerknet: https://www.kerknet.be/kerk-vlaanderen/informatie/zelf-een-microsite-beh...

Gespreksvragen:

  • Hoe bouwen jullie je website uit? Hoe hou je rekening met de eenheidsgedachte, de nieuwe parochie?
  • Welke domeinnaam, welk adres heeft jullie website? Wat is herkenbaar als naam?
  • Wie komt er in aanmerking om de site te beheren? Hoe krijgt deze persoon zijn informatie?

Digitale nieuwsbrief

 

Voor het correct weergeven van deze inhoud dien je (sociale) content cookies te aanvaarden.
  • Mailchimp -> www.mailchimp.com

Gespreksvragen:

  • Welke keuze maken we? Een interne nieuwsbrief (enkel naar medewerkers van de parochie) of een externe nieuwsbrief (naar alle parochianen)?
  • Hebben we reeds een lijst met emailadressen, waarvan we kunnen vertrekken? Zijn deze in orde met de GDPR wetgeving (zie verder?)
  • Vanuit welk emailadres willen we de nieuwsbrief sturen?
  • Welke lijst van kenmerken kunnen we geven aan de abonnees van de nieuwsbrief? Die kenmerken kunnen ook gebruikt worden om deze apart te gaan adresseren, bijvoorbeeld een nieuwsbrief enkel voor de catechisten.

Sociale media: Facebook

 

Voor het correct weergeven van deze inhoud dien je (sociale) content cookies te aanvaarden.

 

Gespreksvragen:

  • Zijn er al facebookpagina's per parochie? Beslissen jullie om gegevens uit te wisselen of deze te centraliseren naar 1 pagina?

  • Gebruiken jullie nu al Facebook om bezoekers toe te leiden naar jullie website?

Papieren communicatie

 

Voor het correct weergeven van deze inhoud dien je (sociale) content cookies te aanvaarden.

 

Gespreksvragen:

  • Hebben jullie reeds geïnvesteerd in een logo?
  • Hebben jullie ook nagedacht over een huisstijl? Dit helpt naar herkenbaarheid van de communicatie: eenvormige lettertypes, een briefhoofd, ...
  • Heeft jullie werkgroep communicatie een persoon die handig is in het ontwerpen van drukwerk? Ken je een vrijwilliger die hiervoor kan gerecruteerd worden?

 

De communicatie mix

 

Voor het correct weergeven van deze inhoud dien je (sociale) content cookies te aanvaarden.
  • Voorbeeld communicatiemix - Geestig

Gespreksvragen:

  • Een activiteit organiseren is ook afspreken rond communicatie. Wie van het team heeft aandacht dat de communicatie besproken en uitgewerkt wordt?
  • Hebben jullie ervaring met de communicatie planning? Stellen jullie deze op voor de activiteiten die je organiseert?
  • Hebben jullie een vaste ploeg die jullie communicatiekanalen beheren? Hebben jullie een vaste groep redacteurs en fotografen?

 

Interne communicatie en GDPR

 

Voor het correct weergeven van deze inhoud dien je (sociale) content cookies te aanvaarden.
  • GDPR wetgeving, impact op de parochies: https://www.kerknet.be/ccv-brugge/artikel/impact-van-de-privacy-wetgevin...
  • Volg de online (Kerknet)cursus: https://www.kerknet.be/kerknet-academie/artikel/orde-met-de-privacywet-a...

Gespreksvragen:

  • Is het duidelijk wie er verantwoordelijk is voor welke werkgroep? Houden jullie een adressenbestand bij?
  • Zijn er afspraken rond het rondsturen van informatie? Worden alle leden van een groep telkens geïnformeerd of enkel de verantwoordelijke?
  • Krijgt het team telkens alle verslagen vanuit de werkgroepen of de LPG? Communiceert het team de relevante informatie naar de juiste verantwoordelijken?
  • GDPR: Heb je toestemming van de betrokkenen om hun persoonsgegevens te bewaren? Hoe wordt de toestemming bijgehouden?
  • GDPR: Heeft de PE een register opgemaakt voor de persoonsgegevens die bijgehouden worden?
  • GDPR: Hebben jullie al werk gemaakt van een privacy verklaring? Staat deze gepubliceerd op jullie website?

 

Meer info over deze module? Contacteer wim.vervaeck@ccv.be

Gepubliceerd door

CCV Brugge

Meer

Mens en Maatschappij
Artikel

Deel dit artikel

Deel op Facebook
Deel op Twitter
Deel via e-mail

Lees meer

gebedsintentie paus augustus 2024: politieke leiders
readmore

Gebedsintentie paus augustus 2024: voor politieke leiders

icon-icon-inspiratie
Godly Play ruimte en kasten in Luisterend Oord © Luisterend Oord
readmore

Prachtige romaanse kerk herbergt een nieuwe Godly Play ruimte

icon-icon-artikel
Genieten van de Grootouderweek © Canva
readmore

In een herfstbos of knusse zetel genieten van de grootouderweek

icon-icon-artikel

Recent bezocht

Bekijk je recent bezochte microsites, auteurs en thema's
© 2025 Kerk en Media vzw
Vacatures
Contact
Voorwaarden
YouTube
Twitter
Facebook