Paaswake | Kerknet
Overslaan en naar de inhoud gaan

Recent bezocht

Bekijk je recent bezochte microsites, auteurs en thema's
kerknet
  • Hulp
  • Startpagina portaal
  • Mijn parochie
  • Aanmelden of registreren
Menu
  • Startpagina
  • Kerk
  • Vieringen
  • Shop
  • Zoeken
CCV Brugge

CCV Brugge

  • Startpagina
  • Contacten
  • Zoeken
  • Meer
    • Zoeken
    • Over CCV Aanbod Aanbod van en samen met partners Materiaal
      Plek in de kerkKijktafelsGrondtoonDoopselEerste communieVormselOm te bestellenLeerhuis voor geloof en pastoraal 2024-2025Voor teams
      Uitleendienst Catechese Gezinspastoraal Vrijwilligers Partners CCV in Vlaanderen & Brussel Officiële documenten
      AnnuleringsvoorwaardenPrivacyverklaring CCVVrijwilligersbeleid
      Steun CCV Brugge
Deel op Facebook
Deel op Twitter
Deel via e-mail
Paaswake © Robert Ehrmann via Pixabay.jpg
Over CCV Aanbod Aanbod van en samen met partners Materiaal
Plek in de kerkKijktafelsGrondtoonDoopselEerste communieVormselOm te bestellenLeerhuis voor geloof en pastoraal 2024-2025Voor teams
Uitleendienst Catechese Gezinspastoraal Vrijwilligers Partners CCV in Vlaanderen & Brussel Officiële documenten
AnnuleringsvoorwaardenPrivacyverklaring CCVVrijwilligersbeleid
Steun CCV Brugge

Paaswake

Laatste aanpassing op donderdag 18 maart 2021 - 18:23
Afdrukken
Voor het correct weergeven van deze inhoud dien je (sociale) content cookies te aanvaarden.

Stille Zaterdag en de Paaswake in de muziek

Thomas Tallis: Sancte Deus

Voor het correct weergeven van deze inhoud dien je (sociale) content cookies te aanvaarden.

Sancte Deus, Sancte Fortis, Sancte et Immortalis: miserere nobis. Nunc, Christe, te petimus, miserere quaesumus. Qui venisti redimere perditos, noli damnare redemptos. Quia per crucem tuam redemisti mundum. Amen.
Heilige God, Heilige Sterke, Heilige en Onsterfelijke: ontferm u over ons. Christus, wij vragen om uw ontferming. Gij die gekomen zijt om de verlorenen te verlossen, veroordeel uw verlosten niet. Gij hebt de wereld verlost door uw kruis. Amen.

De tekst vormt een mooie bezinning op Stille Zaterdag: God wordt aangesproken met de titels die op Goede Vrijdag in de improperia worden gebruikt: hielige, sterke, onsterfelijke God. De kruisdood van Christus krijgt zijn betekenis: de verlorenen van de wereld verlossen.
Thomas Tallis (1505-1585) was een Engels componist en organist. Hij wordt beschouwd als de grondlegger van de Engelse, anglicaanse kathedraalmuziek.

Exsultet – gregoriaanse lofzang op de paaskaars

Voor het correct weergeven van deze inhoud dien je (sociale) content cookies te aanvaarden.

Volgens een zeer oude traditie wordt in de nacht voor Pasen een wake gehouden ter ere van de Heer. Deze Paaswake begint met een lucernarium (lichtritus), waarin vuur gewijd wordt dat dient om de Paaskaars aan te steken. Hierna volgt een lofzang op de Paaskaars: Exsultet iam angelica turba caelorum. Juicht nu, engelen van God in de hemel.

Exsúltet iam angélica turba cælórum: exsúltent divína mystéria:
et pro tanti Regis victória tuba ínsonet salutáris.
Gáudeat et tellus, tantis illuminis irradiáta fulgóribus:
et ætérni Regis splendóre illustráta, tótius orbis se séntiat amisísse calíginem.
Lætétur et mater Ecclésia, tanti lúminis adornáta fulgóribus:
et magnis populórum vócibus hæc aula resúltet.
Quaprópter astántes vos, fratres caríssimi, ad tam miram huius sancti lúminis claritátem, una mecum, quæso, Dei omnipoténtis misericórdiam invocáte.
Ut, qui me non meis méritis intra Levitárum númerum dignátus est aggregáre,
lúminis sui claritátem infúndens, cérei huius laudem implére perfíciat…
juicht nu, engelen van God in de hemel, steekt de bazuin en verkondigt het heil: uw Koning heeft overwonnen. Aarde, lichtovergoten, verheug u: de luister van de eeuwige Koning omstraalt u, zie, van heel de wereld is het duister geweken?
En gij, onze moeder de Kerk, overstroomd door dit glanzende licht, verblijd u. Deze heilige ruimte weerklinke van de machtige stem van het volk.
Daarom broeders en zusters, staande in dit wondere schijnsel, bidt samen met mij de barmhartige God dat ik, onwaardige dienaar, gelouterd door zijn glorievol licht, het lied van de paaskaars waardig mag zingen…

Ignace Thevelein, Diocesaan verantwoordelijke kerkmuziek Bisdom Brugge en dirigent van Collegium de Dunis

Terug naar overzicht

 

‘Heilige vrouwen bij het graf’, geschilderd door Maurice Denis

Op de eerste dag van de week, heel vroeg, toen de zon juist op was, gingen zij naar het graf.  Binnengetreden in het graf zagen ze tot hun ontsteltenis aan de rechterkant een jongeman zitten in een wit gewaad.  Maar hij sprak tot haar: “Schrikt niet, Gij zoekt Jezus de Nazarener, die gekruisigd is. Hij is verrezen. Hij is niet hier. (Mc. 16, 2.5-6)

‘Heilige vrouwen bij het graf’, geschilderd door Maurice Denis (1894)
Het schilderij hangt in het Musee Maurice Denis in St. Germain-en-Laye (Frankrijk).
Bekijk het schilderij hier.

Maurice Denis heeft deze prent geschilderd in 1894. Zijn inspiratiebron is tweevoudig, het bijbelse thema, natuurlijk; maar tevens een stukje persoonlijke levensgeschiedenis. 

De verschijningsverhalen in de liturgie van de Paastijd beginnen vaak met Jezus’ woorden: ‘Vrede zij met U’. Ook deze prent straalt vrede uit. Het drama is voorbij. Het ritme is traag en sereen. Er is geen haast. Buiten is het nog frisjes. Drie vrouwen met een klein meisje naast hen wandelen op de Paasmorgen 1894 over het tuinterras van het huis van de kunstenaar in St. Germain en Laye bij Parijs. Er hangt nog schaduw, in een blauwe ochtendnevel. Maar op de achtergrond zie je hoe het morgenlicht doorbreekt op het weggetje, doorheen de bomen. Op de achtergrond zie je hoe het morgenlicht doorbreekt op het weggetje, doorheen de bomen. De zon verlicht de muren van de tuin en de huizen. In de verte, tussen de takken van de bomen, zie je twee vrouwen op de baan. Ze hebben het mausoleumtempeltje verlaten. Langs dat padje waar alles reeds in bloei staat, keren zij naar de stad terug.

Het tuinterras op de voorgrond staat nog in de schaduw. De drie vrouwen op de voorgrond staan er beteuterd bij, ontgoocheld en in zichzelf gekeerd. Ook zij waren vroeg in de ochtend naar het graf gegaan met welriekende kruiden. Twee engelen aan de overzijde komen hen tegemoet. Ze dragen hetzelfde witte kleed als zij. Ze houden de handen geheven, maar dat zien de vrouwen niet. Hun droefheid is te groot. De engel spreekt: ‘Schrikt niet, Gij zoekt Jezus de Nazarener, die gekruisigd is. Hij is verrezen. Hij is niet hier.’ De vrouw het dichtst bij de toeschouwer is de echtgenote van de kunstenaar, zij is zwanger. Het meisje is hun oudste kind. De drie vrouwen, symbool van de drie Maria’s, zijn ingekeerd en beginnen te luisteren van binnenuit. De ontgoocheling wijkt met het ochtendgloren. Door de ontgoocheling heen groeit hun vertrouwen in het engelenwoord, gesymboliseerd in de zwangere vrouw. Zij voelen dat Hij leeft zoals de jonge vrouw het nieuwe leven in haar schoot draagt. Het is deze doorgang, deze ‘pascha’ van verdriet en ontgoocheling naar uitzicht, van duisternis naar licht, van dood naar leven, van leegte naar volheid die we aan den lijve ondervinden tijdens de paaswake. We nemen als gedoopten met Christus deel aan deze doortocht.

Op Pasen 1894 kon Denis het niet laten om een Paastafereel te schilderen dat plaats heeft in zijn tuin, als een gebeuren binnen handbereik. Eigenlijk schildert hij het goede nieuws: zijn vrouw draagt het prille nieuwe leven in haar schoot. Geloof in de verrijzenis en het uitzien naar de geboorte van een kind is voor Denis één geheim van geloof en liefde. “Liefde is een daad van geloof” schreef hij al op 8 november 1891 aan zijn vrouw. Door het kind dat zij nu draagt wordt zijn vrouw bemiddelaar van geloof en liefde, bode van de opgestane Christus in zijn eigen leven. 

“Wanneer de vrouw gaat baren is zij bedroeft omdat haar uur gekomen is; maar wanneer zij het kindje ter wereld heeft gebracht, denkt zij niet meer aan de pijn, van blijdschap dat er een mens ter wereld is gekomen. Zo zijt ook gij nu wel bedroefd, maar wanneer ik u zal weerzien, zal uw hart zich verheugen en uw vreugde zal niemand u kunnen ontnemen” (Joh. 16, 21-22)

Mark Delrue, priester van het bisdom Brugge en kunstkenner

Terug naar overzicht

Lees meer

Lazarus leeft © Roel Ottow
readmore

Mosterdzaadjes ~ Lazarus leeft

icon-icon-artikel
De blindgeborene © Roel Ottow
readmore

Mosterdzaadjes ~ Niet meer blind

icon-icon-artikel
Jezus en de Samaritaanse vrouw bij de bron © Roel Ottow
readmore

Mosterdzaadjes ~ De vrouw bij de put

icon-icon-artikel

Recent bezocht

Bekijk je recent bezochte microsites, auteurs en thema's
© 2025 Kerk en Media vzw
Vacatures
Contact
Voorwaarden
YouTube
Twitter
Facebook