Groepsverwerking I – voormiddag
- Wat hou je over, wat neem je mee, waar wil je graag verder over nadenken vanuit de eerste inleiding, en er misschien verder over spreken met wie hier niet aanwezig was?
- Kafarnaüm – ‘Dorp van Troost’. Hoe vul je dat concreet in? Wat is daar nu al van gerealiseerd binnen jouw kerkgemeenschap – wat zou er nieuw of sterker moeten uitgewerkt worden (liturgie, gebed, gesprek, kunnen thuiskomen, gemeenschap vormen, verbindingen leggen…)
- Stoet van de dood… Waar zie je die passeren in jouw omgeving? En in de grote wereld..? Waar zie je vormen van ‘dood-zijn’, geen leven hebben, niet écht mogen of kunnen leven, geen deel hebben aan het ‘volle leven’, de welvaart, de samenleving..? Waar zie je vormen van uitsluiting, van armoede, van eenzaamheid..? Kan je concrete namen en situaties aangeven die je kent?
Stoet van het leven… Wat is écht en ten volle leven voor jou? Wat is daarvoor onmisbaar en noodzakelijk? Waar zie je goede dingen gebeuren, waar zie je (oude of nieuwe) initiatieven bestaan of groeien, al of niet vanuit de Kerk? Zijn er volgens jou voldoende contacten en samen-werkingsverbanden tussen die initiatieven?
- Als je die acht stappen van dood naar leven nog eens rustig overloopt: welke daarvan worden nu al goed en kwaliteitsvol ingevuld door ‘De Kerk’ in het algemeen, welke niet of nog niet genoeg? En door de plaatselijke kerkgemeenschap?
Waar ben ikzelf, waar zijn wij als plaatselijke kerkgemeenschap goed in? Hoe kunnen we dat goede in stand houden, nog versterken, bevestigen en bestendigen?
Waar kan ikzelf, waar kunnen wij als plaatselijke kerkgemeenschap nog in groeien? Hoe gaan we daar concreet aan werken? Teken een paar kleine en haalbare stapjes uit…
Groepsverwerking II – namiddag
- Wat hou je over, wat neem je mee, waar wil je graag verder over nadenken vanuit de tweede inleiding, en er misschien verder over spreken met wie hier niet aanwezig was?
- Wat verwacht je van de wereldwijde Synode in Rome, op korte en/of op langere termijn?
- Wat verwacht je van het ‘synodale gesprek’ op het pastorale terrein waar jij concreet werkzaam bent ? Wat kan jouw persoonlijke rol en jouw eigen bijdrage zijn in het tot stand komen en/of bevorderen van dat synodaal gesprek, in het goede verloop ervan, en in de zorg voor een goede en consequente besluitvorming op termijn..?
Wat is een synodaal gesprek? (Kerknet 15 februari 2022)
Een synodaal gesprek is een gewoon gesprek waarin je probeert diep naar elkaar te luisteren en waarvan je enkele echo’s kan delen met de bredere geloofs-gemeenschap en met het bisdom. Het is geen debat met argumenten. Het gaat er niet om wie gelijk heeft, wel om ieders ervaring en wat de heilige Geest daar doorheen wil zeggen. De gesprekspartners maken (in gebed of stille tijd) ruimte voor de werking van de Heilige Geest, die verbinding schept en inzicht brengt.
Een synodaal gesprek wint aan kracht wanneer je in je gespreksgroep mensen betrekt met uiteenlopende achtergronden en mensen die doorgaans te weinig gehoord worden.
- Paus Franciscus heeft zich onlangs kwaad gemaakt omwille van het nog steeds bestaande klerikalisme binnen de Kerk. Terecht of niet, volgens jou? Hoe kijk je daar zelf tegenaan vanuit jouw concrete ‘kerkervaring’ (plaatselijk, op het vlak van het bisdom en wat betreft de Kerk van Rome..)? Wat valt er aan te doen, denk je? Waar, wat en hoe moet er iets veranderen om daarin een echte omslag te bewerkstelligen..?
Paus schrijft brief over klerikalisme (Kerknet 8 augustus 2023)
“De ware geest van een priester, zo schrijft hij, is om dienaar te zijn van het volk in plaats van hun meester en om de voeten van mensen te wassen, in de plaats van mensen te vertrappen. Datzelfde advies geldt ook voor kerkelijke medewerkers die niet gewijd zijn, maar die zich dergelijke klerikale geest eveneens eigen dreigen te maken. Laten we bidden tot de Heilige Geest voor elkaar, laten we hem vragen ons te helpen, zowel in ons persoonlijke leven als in ons pastorale handelen, om niet te vervallen in die religieuze schijn die vol is van veel dingen maar leeg van God, om geen functionarissen van het heilige te zijn maar gepassioneerde verkondigers van het Evangelie, geen ‘clerici van stand’ maar herders van het volk.”