Individuele opdracht: Liefde is vriendelijk zijn, ook voor jezelf. Zoek een rustig plekje en val even stil bij het volgende gedicht. Welk woord of welke zin spreekt je het meest aan? (5’)
Geen nood om uit te blinken, in de klas met tien op tien, maar tracht wel goed te scoren in ’t jezelf wat liever zien.
Want houden van jezelf ligt aan de basis van ’t geluk wees blij met het totaalpakket niet enkel met een stuk.
Aanvaard zacht wie je bent, wat je kan en wat je doet, zie jezelf wat liever, je bent zoveel meer dan goed.
Koppelopdracht: Verzin voor elkaar een vriendelijke totem en voortotem. Een ‘totemnaam’ is de naam van een dier dat dezelfde kenmerken heeft als jijzelf. Een ‘voortotem’ is een bijvoeglijk naamwoord bij de totem. Dit kan een eigenschap zijn die niet in je totem zit en die dus iets meer zegt over je dierennaam en karakter. Het zou ook kunnen dat hij een eigenschap van je totem verzwakt. Voorbeelden van totems met voortotems zijn: blijmoedige wasbeer, zorgeloze springbok, welwillende giraf, … Kies deze zorgvuldig en wees creatief. Maak ook even tijd om te formuleren hoe het voor jou voelt om deze totem te ontvangen en vraag wat toelichting bij de totemnaam indien nodig. (10’)
Groepsopdracht voor 4 personen: Bespreek even het volgende citaat: ‘Een vriendelijke uitspraak is een korf vol honing, zoet voor de ziel en gezond voor het lichaam.’ (Spreuken 16,24) (10’)
Gezins- of familieopdracht: Verzin voor elkaar een vriendelijke totem en voortotem. Een ‘totemnaam’ is de naam van een dier dat dezelfde kenmerken heeft als jijzelf. Een ‘voortotem’ is een bijvoeglijk naamwoord bij de totem. Dit kan een eigenschap zijn die niet in je totem zit en die dus iets meer zegt over je dierennaam en karakter. Het zou ook kunnen dat hij een eigenschap van je totem verzwakt. Voorbeelden van totems met voortotems zijn: blijmoedige wasbeer, zorgeloze springbok, welwillende giraf, … Kies deze zorgvuldig en wees creatief. Maak ook even tijd om te formuleren hoe het voor jou voelt om deze totem te ontvangen en vraag wat toelichting bij de totemnaam indien nodig. (10’)
Doe-opdrachten
Individuele opdracht: Schrijf een postkaartje naar iemand (al dan niet hier aanwezig) waarin je vertelt wat je aan hem of haar waardeert. (5’)
Koppelopdracht: Kijk eens met ‘het-vergrootglas-van-de-dienstbaarheid-en-vriendelijkheid’ naar jullie dagdagelijkse activiteiten. Zijn er dingen die je wel eens moeite kosten zonder dat anderen daarbij stilstaan en die jij zelf zou willen benoemen als ‘een teken van liefde’? Schrijf ze op een kaartje en geef ze aan je partner. Misschien staat er wel iets op dat je partner of jij helemaal niet verwacht! (10’)
Groepsopdracht voor 4 personen: In coronatijden moesten we creatief zijn in het elkaar begroeten: elkaar een voetje of elleboogje geven. Vind met vieren een nieuwe, leuke en vriendelijke manier uit om elkaar te begroeten. (5’)
Gezins- of familieopdracht: Liefde is op elkaar mogen steunen. Maak een rijtje van sterk naar minder sterk. De tweede sterkste leunt tegen de sterkste, de derde sterkste leunt tegen de tweede sterkste, enzovoort. Kan de sterkste iedereen opvangen? (5’)