Maak je klaar voor de Heer!
Zowel in de eerste lezing als in het evangelie horen we een oproep om ons klaar te maken voor de komst van Jezus. Bij de profeet Jesaja lezen we:
‘Maak in de woestijn een weg voor de Heer. Maak de weg vrij voor onze God. Maak de bergen minder hoog en de dalen minder diep. Maak het land vlak, en zorg dat de rotsen verdwijnen. Want de machtige Heer zal komen. Alle mensen zullen hem zien. Dat heeft hij zelf beloofd!’
Jesaja deed deze voorspelling honderden jaren voor de geboorte van Jezus. Maar hij wordt wel als referentie gebruikt in de advent.
In het evangelie ontmoeten we Johannes de Doper. Hij wordt genoemd als de man die oproept tot bekering, die mensen aanmoedigt zich te laten dopen en zich klaar te maken op de komt (de start van het openbaar leven) van Jezus. Hij is de wegbereider.
Johannes de Doper wordt vaak gezien als de laatste profeet: hij wijst Jezus aan als de Messias, de Gezalfde, de lang verwachtte Koning. Na hem komt Iemand om het nieuwe tijdperk in te luiden.
Paars???
Wie aan de liturgische kleur paars denkt zal wellicht in de eerste plaats denken aan de vastenperiode. Paars staat dan ook voor boete en inkeer, maar ook voor voorbereiding. En dat is wat de Advent ook wil zijn: een voorbereidingstijd.
4 weken (4 zondagen) lang krijgen we de tijd om ons voor te bereiden op Kerstmis. Dus 4x paars in de liturgie. Of toch niet?
Een uitzondering op de paarse kleur mag gemaakt worden in de liturgie van de derde zondag. Op Gaudete-zondag, de dag waar er opgeroepen wordt om ons te verheugen, mag (niet moet) de kleur roze gebruikt worden. Gaudete-zondag is 1 van de 2 zondagen in het kerkelijk jaar waarin roze gedragen mag worden. (Laetare-zondag is de 4de zondag in de vasten, en dan mag ook roze gedragen worden). Voor wie zich zou afvragen hoe komt men bij roze: het wit van Kerstmis vermengt zich met het paars van de advent. En zo komt men een stap dichterbij.