In Christus gedoopt
Naar aanleiding van de eerste communie of het vormsel botsen we soms op problemen omdat de ouders bij de geboorte van hun kind niet naar de kerk kwamen, maar beroep deden op een rituelenbureau.
Als Vlaamse bisschoppen schreven we hierover een verklaring, die u hieronder vindt. We beklemtonen het onderscheid tussen het doopsacrament in de parochiekerk en de geboorterituelen die meestal niet aan de eisen van een geldig doopsel voldoen.
Wie gedoopt wordt, komt binnen in de geloofsgemeenschap en daarom wordt het doopsel toegediend in de parochiekerk. Het brengt je in contact met God als een goede Vader, met zijn Zoon die in Jezus ons leven deelde, en met Gods Geest die je bezielt. Dat is de reden waarom het doopwater wordt toegediend ‘in de naam van de Vader, de Zoon en de heilige Geest’.
De geboorterituelen van de rituelenbureaus zijn anders. Ze verwelkomen het leven in een eigen viering op maat. Hoe waardevol ze ook zijn, ze mogen niet met een kerkelijk doopsel verward worden. Ze nemen je niet op in de rooms-katholieke Kerk. En ze laten je nadien niet zomaar aansluiten bij de eerste communie of het vormsel. Wat ontbreekt is altijd de opname in de rooms-katholieke Kerk en bijna altijd het geldig doopsel en de bijhorende voorbereiding.
Meer info daarover is te vinden in de verklaring van de Vlaamse bisschoppen ‘In Christus gedoopt’ (klik hier om het volledig documet te lezen)