Waarderen van alle gezinnen, ook als ze in grote miserie moeten leven.
Stimuleren van een meer uitnodigende en waarderende houding ten aanzien van service-pastoraal met kansen tot haalbare en afgelijnde engagementen voor wie dat wil.
Onvoorwaardelijke liefde. Ondersteunen van jongeren. Respect voor het geweten. Ieder gezin als gelijkwaardig zien. Pastoraal vanuit de leefwereld van mensen. Verbondenheid creëren. Tekenen van integratie stellen.
Inspraak geven aan jonge gezinnen; hen echt beluisteren. Begenadigde sprekers uitzenden in het bisdom (b.v. Bart Paepen). Zij kunnen jongeren echt aanspreken. In elke pastorale eenheid: minstens één gezinsvriendelijke viering plus kindernevendienst.
Concrete vertaling van het boek in eigentijdse taal zijn zelf ook vertalers en uitvoerders.
Onderwijs
Bewustwording hoeveel impact leerkrachten hebben op de opvoeding van kinderen.
Collegiale visitatie mogelijk maken tussen leerkrachten van stadsscholen en van scholen in de Kempen.
Aandacht voor kinderen in armoede.
Scholen ondersteunen in hun zorg voor de meest kwetsbare kinderen en hun gezinnen vanuit gelovige inspiratie.
Gezinnen in armoede
Aandacht voor organisaties die werken rond armoede: belangrijk van tijd en waardering. Meer samenwerken met andere middenveldorganisaties, niet van christelijke oorsprong.
Vriendschap tussen gezinnen in armoede en gezinnen in onze kerken.
Middelen vooral financieel correct herverdelen bijvoorbeeld zitpenningen RVB. Diaconie een volwaardige plaats geven. Gevaar in oprichting Pastorale Eenheden, valkuil is structuur.
Aandacht voor jonge gezinnen: voor én na het huwelijk
Ondersteuning van het koppel voor en na het huwelijk , niet zozeer het gezin benaderen. Koppel als leerhuis van kinderen.
De rol van het geweten. Oecumene. Spirituele huwelijksvoorbereiding
Meer delen van goede ervaringen in het bisdom (rond jonge gezinnen en kerk).
We werken samen aan de herbestemming van niet gebruikte kerkgebouwen zodat gezinnen hun geloof kunnen vieren, verkondigen en diaconaal kunnen vertalen.
Ondersteuning van de catechisten. Aandacht voor de ouders en de gezinnen van communicanten en vormelingen.
Initiatie van gezinnen
Ondersteuning voor catechese op zondag gezinscatechese (modellen, sprekers, thema’s).
Ruimte en enthousiasme: stimulans om initiatieven te laten groeien voor vieren in gezinsverband voor jonge gezinnen.
Ontwikkelen van eenvoudige effectieve vorming en middelen voor ouders die zich willen inzetten voor catechese.
Bekendmaking Godly Play bij voorbereiding eerste communicanten, bij voorbereiding vormelingen. Vertellers opleiden. Ook volwassenen raken geboeid. Meer ruchtbaarheid geven aan Godly play. Boeiende vorm om godsdienst te geven in het onderwijs en catechese en kindernevendienst authentiek te ondersteunen.
Vertrouwen geven. Best practices! Werkgroep Effeta terug oprichten. Authentiek zijn. Ondersteunen. Niet zo streng zijn in de beoordeling.
Verbondenheid
Binnen voorzieningen pastoraal nabij zijn (permanent) en als dat niet kan dan toch op cruciale momenten. B.v. een vormselviering.
Het verlangen naar verbondenheid stimuleren bijvoorbeeld door wijkwerking maar ook door het geloof en religie.
Vertrouwen creëren door naar mensen toe te gaan en kansen te grijpen om eenvoudige momenten in het leven samen te vieren. Bijvoorbeeld Lichtmis, boekentaswijding, …
Rouwzorg
Werkvormen ter ondersteuning van rouw op school. Rouwbegeleiding bij kinderen: vorming! Waar kunnen we hiervoor terecht. Rouw inbouwen als onderdeel van opleiding uitvaartvoorgangers.
Oplijsten van elke initiatieven die bestaan rond omgaan met verlies en rouw zoals herinneringsdozen, waakmobiel, verdrietkoffer, troostwandeling, werken rond miskraam. Deze bekendmaken aan alle instellingen en Pastorale Eenheden.
Gevangenispastoraal
Aandacht voor de gevangenen. Sociaal engagement christelijk doordenken.
Vanuit de Pastorale Eenheid: meer aandacht voor gevangenen en ex-gevangenen.