Op zondag 6 oktober om 10.00 u wordt de viering in de O.L.V. ter Duinenkerk opgeluisterd door het Roeselaars Kamerkoor. Dit koor telt momenteel een 24-tal leden onder de leiding van organist/dirigent Bart Naessens. Sinds 1999 is Bart titularis-organist aan de Sint-Gilliskerk te Brugge waar hij het vermaarde Bach-orgel bespeelt. Bart legt zich steeds meer toe op het dirigeren en wordt regelmatig bij diverse (inter-)nationale koren en orkesten als (gast)dirigent gevraagd. Maar op zondag 6 oktober berust de artistieke leiding bij Chris Duprel met aan het orgel onze organist – titularis Jan Vermeire.
Ver buiten Roeselare en West-Vlaanderen heeft het Roeselaars Kamerkoor erkenning gevonden voor zijn uitstekende muzikale uitvoeringen. Het is door de gemeenteraad van Roeselare beloond als cultureel ambassadeur Roeselare 2016-2018. Het koor verbindt getalenteerde zangers uit Roeselare en een breed gebied rondom. Om de twee jaar gaat het Roeselaars Kamerkoor naar het buitenland om zijn muziek te verspreiden. Het vond een enthousiast publiek in Parijs in 2014 en in Rome in 2016. In november 2018 leidt een concerttour door Noord-Engeland met optredens in York, Leeds, Ripon Cathedral en Harrogate. Het kamerkoor bestrijkt een breed en gevarieerd repertoire van Renaissance tot hedendaagse muziek.
Hun programma is “de artiestenmis”. Waar staat dit voor? Dat is een eucharistieviering waarin live gespeelde en/of gezongen klassieke muziek een even belangrijke plaats inneemt als het woord. In vroegere eeuwen was dat heel gewoon - veel muziek vond overigens haar oorsprong in de kerk - maar nu is dat uitzonderlijk.
Waar vond dit zijn oorsprong? In de barokkerk Carolus Borromeus in Antwerpen. Voor heel wat Antwerpenaren is de artiestenmis een wekelijkse traditie geworden. Al sinds 1943 organiseert het Artiestenfonds iedere zondag zo'n kunstzinnige mis binnen de met goud beladen muren van de schitterende barokkerk Carolus Borromeus. Je betaalt niets, je reserveert niets, je gaat gewoon naar de mis. En je pikt dus eigenlijk een concert mee, zo eenvoudig is dat.
Bij het onstaan van de stichting werd Koningin Elisabeth onmiddellijk de Hoge Beschermvrouwe van het fonds en mocht die de naam dragen "Stichting Koningin Elisabeth". Het doel van het Artiestenfonds, was drievoudig : God, de Armen en de Kunst te dienen. Vooral om de grote nood onder de kunstenaars tijdens de oorlogsjaren te lenigen. Tijdens en na de oorlog bestond deze steun voornamelijk uit materiële giften als brood, boter en steenkool.
Doorheen de jaren '50 en '60 evolueerde het Artiestenfonds naar een concertvereniging, die jonge kunstenaars de kans gaf om op te treden of werken ten toon te stellen, want er was, en er is nog steeds geen enkel artistiek onderscheid. Eén constante is er echter steeds gebleven: de zondagse Artiestenmis in St. Carolus-Borromeus kerk.
Werkelijk een zeer mooie afsluiter van een zeer geslaagd gastkorenjaar! (C.W.)