Bidden in de advent: week 1 met Psalm 80 | Kerknet
Overslaan en naar de inhoud gaan

Recent bezocht

Bekijk je recent bezochte microsites, auteurs en thema's
kerknet
  • Hulp
  • Startpagina portaal
  • Mijn parochie
  • Aanmelden of registreren
Menu
  • Startpagina
  • Kerk
  • Vieringen
  • Shop
  • Zoeken
CCV Brugge

CCV Brugge

  • Startpagina
  • Contacten
  • Zoeken
  • Meer
    • Zoeken
    • Over CCV Aanbod Aanbod van en samen met partners Materiaal
      Plek in de kerkKijktafelsGrondtoonDoopselEerste communieVormselOm te bestellenLeerhuis voor geloof en pastoraal 2024-2025Voor teamsVoor gezinnen
      Uitleendienst Catechese Gezinspastoraal Vrijwilligers Partners CCV in Vlaanderen & Brussel Officiële documenten
      AnnuleringsvoorwaardenPrivacyverklaring CCVVrijwilligersbeleid
      Steun CCV Brugge
Deel op Facebook
Deel op Twitter
Deel via e-mail
Over CCV Aanbod Aanbod van en samen met partners Materiaal
Plek in de kerkKijktafelsGrondtoonDoopselEerste communieVormselOm te bestellenLeerhuis voor geloof en pastoraal 2024-2025Voor teamsVoor gezinnen
Uitleendienst Catechese Gezinspastoraal Vrijwilligers Partners CCV in Vlaanderen & Brussel Officiële documenten
AnnuleringsvoorwaardenPrivacyverklaring CCVVrijwilligersbeleid
Steun CCV Brugge

Bidden in de advent: week 1 met Psalm 80

Laatste aanpassing op donderdag 3 december 2020 - 14:08
Afdrukken

Neem je Bijbel en lees rustig psalm 80.


Een beetje toelichting

Het gedicht heeft een heldere structuur doordat een refrein vier keer in min of meer dezelfde vorm terugkeert. In dat refrein wordt God met groeiende aandrang aangesproken. Twee vragen kleuren de bede: de vraag naar het licht van Gods gelaat en de vraag naar ommekeer. 
 

Jozef (met zijn zonen Efraïm en Manasse) en Benjamin staan voor de stammen die in het noordelijke deel van Israël woonden. Mogelijks geeft dit aan dat de psalmdichter daar actief was.
De cherubs zijn gevleugelde wezens rondom de troon van God en bovenop het deksel van de ark.
De wijnstok en de wijngaard zijn in de Bijbel geregeld voorkomende beelden voor Israël en het godsvolk. Met de bergen wordt het Libanongebergte bedoeld, de zee is de Middellandse zee en de rivier is de Eufraat.

Beluister nu even de psalm in de vertaling van I.Gerhardt en M.van der Zeyde (die in de abdijen gezongen wordt).

 

Voor het correct weergeven van deze inhoud dien je (sociale) content cookies te aanvaarden.


Een psalm voor de Advent

De mensen die deze psalm gemaakt hebben, roepen hun verlangen uit naar bevrijding. Schrijnende beeldtaal geeft hun pijn weer: tranen zijn wat ze te eten, te drinken krijgen. Ze lijden onder de spot van hun tegenstanders (v 6-7). Ze voelen zich als een kostbare wijngaard die wordt verwaarloosd en verwoest (v 13-14).

Wie het perfect naar zijn zin heeft of wie zich niet open kan stellen voor het leed dat mensen treft, zal maar moeilijk toegang krijgen tot deze psalm. Geldt dit ook niet voor de Advent? Waarom zouden we uitzien naar de komst van Jezus –zijn naam betekent: de Heer bevrijdt- als we geen bevrijding nodig hebben? Als het ons niet raakt dat dit leven voor veel te veel mensen geen leven is? Zeker: er gebeurt goddank zo veel goeds in onze wereld en er is veel reden om dankbaar te zijn in onze dagen. Maar als we wegkijken van onze mislukkingen en van de ellende rondom ons, hoe zou het Woord ons dan kunnen raken?

Psalm 80 nodigt ons uit tot stilte, tot sym-pathie met de gebrokenheid in ons eigen bestaan en bij medemensen.  


Wie is God in mijn leven?

Psalm 80 is o.a. daarom zo’n rijk gebed dat er vier beelden gebruikt worden voor God. Hij is herder (v 2), aanvoerder van de legers (in het refrein), tuinman (v 9, 15b) en vader (v 16 en 18). Elk beeld roept een andere relatie op. Voel ik mij als deel van de kudde waarvoor de herder zorgt en zijn leven veil heeft? Of als het plantje dat gekoesterd wordt om te groeien? Als iemand die samen met de Heer de strijd aanbindt met de machten van het kwaad? Of als een kind dat bij zich bij hem geborgen weet, zijn oogappel?

De Advent is een goede tijd om stil te staan bij onze relatie tot de Levende. Misschien om naar hem terug te keren. Biddend met psalm 80 kunnen we de verschillende relaties verinnerlijken. 


Uitzien naar de Messias

Het begin van de psalm vraagt dat God zou ‘komen en bevrijden’ (v 3). Naar het einde gaat de vraag uit naar de gestalte van een zoon (v 16), een gunsteling (v 18). Deze termen staan zowel voor het volk van God als voor de koning, de gezalfde of Messias. Hoe verder we komen in het boek van de Psalmen, hoe sterker er reikhalzend wordt uitgezien naar de Messias. Want de gezalfde staat voor bevrijding en eindelijk gerechtigheid (lees maar even psalm 72).  

Doorheen de hele psalm 80 zindert het besef dat die komst alleen mogelijk kan worden door een ommekeer. Maar het is een ommekeer die wonderlijk genoeg begint bij God. Het is wanneer Hij omkeert, neerziet, opnieuw zorg geeft (v 15) dat voor ons mensen een bekering mogelijk wordt (het refrein). Zoals H. Oosterhuis zo treffend schrijft: ‘Keer u om naar ons toe. Keer ons toe naar elkaar’.

Psalm 80 bidden is dit verlangen voeden in ons hart: als de Heer zich naar ons toekeert, als zijn Messias komt, zullen wij niet meer afdwalen weg van hem en zullen wij eindelijk leven (v 19).


We wensen je veel stille vreugde bij het bidden met psalm 80.

Geniet nog even van de prachtige bewerking van het beginvers van psalm 80 in de Cantate BWV 104 van J.S. Bach.

Voor het correct weergeven van deze inhoud dien je (sociale) content cookies te aanvaarden.

Geert Vervaecke, CCV in het bisdom Brugge

Lees meer

Jezuskind © Birger Dassonneville
readmore

Zegengebed over het kindje Jezus

icon-icon-information
De herders gaan naar Betlehem © Roel Ottow in 'Hosanna'
readmore

Mosterdzaadjes ~ De herders komen op bezoek

icon-icon-artikel
Jezus is geboren © Roel Ottow
readmore

Mosterdzaadjes ~ Jezus wordt geboren

icon-icon-artikel

Recent bezocht

Bekijk je recent bezochte microsites, auteurs en thema's
© 2025 Kerk en Media vzw
Vacatures
Contact
Voorwaarden
YouTube
Twitter
Facebook