Commentaar bij de tweede Lezing van elke zondag in de advent | Kerknet
Overslaan en naar de inhoud gaan

Recent bezocht

Bekijk je recent bezochte microsites, auteurs en thema's
kerknet
  • Hulp
  • Startpagina portaal
  • Mijn parochie
  • Aanmelden of registreren
Menu
  • Startpagina
  • Kerk
  • Vieringen
  • Shop
  • Zoeken
CCV Brugge

CCV Brugge

  • Startpagina
  • Contacten
  • Zoeken
  • Meer
    • Zoeken
    • Over CCV Aanbod Aanbod van en samen met partners Materiaal
      Plek in de kerkKijktafelsGrondtoonDoopselEerste communieVormselOm te bestellenLeerhuis voor geloof en pastoraal 2024-2025Voor teamsVoor gezinnen
      Uitleendienst Catechese Gezinspastoraal Vrijwilligers Partners CCV in Vlaanderen & Brussel Officiële documenten
      AnnuleringsvoorwaardenPrivacyverklaring CCVVrijwilligersbeleid
      Steun CCV Brugge
Deel op Facebook
Deel op Twitter
Deel via e-mail
Over CCV Aanbod Aanbod van en samen met partners Materiaal
Plek in de kerkKijktafelsGrondtoonDoopselEerste communieVormselOm te bestellenLeerhuis voor geloof en pastoraal 2024-2025Voor teamsVoor gezinnen
Uitleendienst Catechese Gezinspastoraal Vrijwilligers Partners CCV in Vlaanderen & Brussel Officiële documenten
AnnuleringsvoorwaardenPrivacyverklaring CCVVrijwilligersbeleid
Steun CCV Brugge

Commentaar bij de tweede Lezing van elke zondag in de advent

Laatste aanpassing op woensdag 9 december 2020 - 13:43
Afdrukken
Voor het correct weergeven van deze inhoud dien je (sociale) content cookies te aanvaarden.

2de zondag van de Advent (B)

2 Petrus 3,8-14
Tweede lezing uit de tweede brief van de heilige apostel Petrus

                Vrienden,
8              Eén ding mag u niet ontgaan:
                voor de Heer is één dag als duizend jaren
                en duizend jaren als één dag.
9              De Heer talmt niet met zijn belofte
                zoals sommigen menen,
                maar Hij heeft geduld met u
                daar Hij wil dat allen tot inkeer komen
                en dat niemand verloren gaat.

10            Maar de dag des Heren zal komen als een dief.
                Dan zullen de hemelen dreunend vergaan
                en de elementen zullen door vuur worden verteerd;
                en de aarde en de daden op aarde verricht
                zullen zich bevinden voor Gods oordeel.

11            Wanneer alles zo vergaat,
                hoe moet gij dan uitmunten
                door een heilig leven en innige vroomheid,
12            de komst verwachtend en verhaastend van de dag Gods,
                waardoor de hemelen in vlammen zullen opgaan
                en de elementen zullen wegsmelten in de vuurgloed.
13            Maar volgens zijn belofte verwachten wij nieuwe hemelen
                en een nieuwe aarde, waar gerechtigheid zal wonen.

14            In deze verwachting, geliefden, moet gij u beijveren
                onbevlekt en onberispelijk voor Hem te verschijnen,
                in vrede met God.

Commentaar

De tweede lezing van de 2e zondag van de Advent zet de toon van de aansporing. Onze aandacht mag niet verslappen, we moeten niet suffen of indommelen, maar ‘wakkere mensen’ zijn. Wie bewust leeft, kijkt met open ogen naar de wereld en speurt naar tekenen van hoop en van Gods aanwezigheid. Zo iemand is een ‘adventsmens’, iemand die leeft uit verwachting.

De barmhartigheid van God (I – verzen 8-9)
De ‘tijd van God’ valt niet samen met onze tijd. God geeft ons onze tijd van leven, een tijd die we kunnen gebruiken om ons leven af te stemmen op Hem en zijn schepping. De dag zal komen dat God alles zal voltooien, maar we hoeven ons niet te bekommeren om de vraag wanneer dat zal zijn en hoe dat zal gaan. God is betrouwbaar, hij is geduldig en wil dat niemand verloren gaat (vers 9).

De gerechtigheid van God (II – vers 10)
God is niet alleen barmhartig maar ook rechtvaardig. Die twee eigenschappen houden elkaar in balans. Want er is veel onrecht in de wereld, en er zijn veel mensen die uitzien naar de dag dat hun recht wordt gedaan. Wanneer ‘de dag van de Heer’ aanbreekt, zullen onze daden voor zich spreken. Alles gaat door het vuur heen, het zal een grote loutering zijn. De gerechtigheid van God zal stralen.

Een nieuwe hemel en een nieuwe aarde (III – verzen 11-13)
Ons leven is eindig, maar ook deze wereld is eindig. Laten we de ons toegemeten tijd goed gebruiken. We mogen met hoop en vertrouwen uitzien naar de komst van God (vers 11). Het Griekse woord voor komst is parousia, en wordt zowel gebruikt voor het komen van God als voor de komst van de verheerlijkte Jezus. Alles en iedereen zal vernieuwd worden, de hele schepping wordt getransformeerd. En wat zal het resultaat zijn? Wij zullen leven in een nieuwe wereld die zelf bewoond wordt door de gerechtigheid.
Petrus wil dat we hoopvol naar de toekomst kijken. Het visioen dat hij ons hier voorhoudt, moet onze verwachting versterken en ons verlangen aanvuren. En daarom doet hij een oproep aan ons: doe er alles voor om God, die barmhartig is en rechtvaardig, onberispelijk tegemoet te gaan. De ontmoeting zal al onze verwachtingen te boven gaan!

Jean Bastiaens, Bijbelhuis Zevenkerken

 

Het visioen van het nieuwe Jeruzalem (Angers) © Wikimedia Commons

 

3de zondag van de Advent (B)

1 Tessalonicenzen 5,16-24 
Uit de eerste brief van de heilige apostel Paulus aan de christenen in Tessalonica

                Broeders en zusters,

16            Wees altijd blij.
17            Bid zonder ophouden.
18            Dank God voor alles.
                Dit is het wat God van u verlangt in Christus Jezus.
19            Blus de Geest niet uit:
20            kleineer de profetische gaven niet,
21            keur alles, behoud het goede.
22            Houd u verre van alle soort van kwaad.

23            De God van de vrede,
                Hij moge u heiligen, geheel en al.
                Heel uw wezen: geest, ziel en lichaam
                moge ongerept bewaard zijn bij de komst van onze Heer Jezus Christus.

24            Die u roept is getrouw:
                Hij zal zijn woord gestand doen.

 

Commentaar

De toon van de tweede lezing van de derde Adventszondag is vreugdevol. Het is de openingszin van de lezing: ‘Wees altijd verheugd!’ We spreken daarom ook wel van zondag Gaudete. Het gewaad dat de priester op deze dag draagt kleurt van paars naar roze. Paars is de kleur van de ingetogenheid, roze is de kleur van het ontluiken. We beseffen dat de duisternis – die ons in deze donkere decemberdagen omgeeft, maar die ook de wereld kan bedekken – wijken zal voor het licht. Ons wachten wordt nog sterker een verwachten. We leren leven met open handen.

Zeven aansporingen (I – verzen 16-22)
De lezing begint met zeven aansporingen. Zeven is het getal van de volheid: wie deze aansporingen in zijn geheugen opslaat, kan de komende zevende dagen op wolken lopen!
De eerste drie aansporingen zijn fundamenteel: leven vanuit de vreugde, bidden en danken! Deze drie geven een bodem aan ons leven, we worden erdoor gedragen indien we ze toepassen. Ze zijn alomvattend (altijd’ in vers 16, ‘alles’ in vers 18). Wanneer we zo leven, vervullen we de wil van God (Grieks: thelèma). En we kunnen zo leven, omdat Jezus het ons heeft voorgedaan.

Hierna volgen nog vier aansporingen.
De eerste twee hangen samen: ruimte geven aan de werking van de Geest in ons, en de (profetische) gaven van diezelfde Geest niet ‘kleineren’. God spreekt door elke mens!
In vers 21 staat ‘keur alles en behoud het goede’: ze horen samen, daarom beschouw ik dit vers als de zesde aansporing. Het is eveneens een gave van de Geest om te kunnen onderscheiden wat goed is en wat dat niet is, wat de gemeenschap opbouwt en wat daar afbreuk aan doet.
De laatste aansporing is negatief geformuleerd: houd je ver van alle soort van kwaad. Het kwaad heeft menige gedaanten, en ook hier is het de Geest die ons kan helpen om het juiste onderscheid te maken.
Zo staan alle vier de aansporingen in het teken van de Geest, de gave die wij bij ons doopsel hebben ontvangen.

Hij komt! (II – vers 23)
Onze Heer Jezus komt: hij komt als het kind in de kribbe, als zoon van Maria, en hij komt als Zoon van God in het laatste der dagen. Hij is daarmee alfa en omega, begin en voltooiing. Zijn komst (Grieks: parousia) brengt ‘vrede’, sjaloom. Wie leeft in vrede, is een geheeld mens, een mens uit één stuk: geest, ziel én lichaam. De ‘God van de vrede’ zal ons helpen om te groeien in deze vrede en toe te leven naar de komst van Jezus, de christus (de messias) en de Heer.

God is trouw (III – vers 24)
We hoeven niet te twijfelen aan God, want Hij is ‘trouw en betrouwbaar’ (beide zijn een vertaling van het Griekse woord pistos). Wanneer we terugkijken op onze levensweg, kunnen we deze God van trouw op het spoor komen. Zijn trouw aan het lot van elke mens komt heel concreet tot uitdrukking in het leven van Jezus. Wat een vreugde: het is God die ons roept!

Jean Bastiaens, Bijbelhuis Zevenkerken

 
 
Met open handen: de basishouding van ons gebed
 
Fresco Catacomben van Priscilla © Kristicak Wikimedia Commons
Voor het correct weergeven van deze inhoud dien je (sociale) content cookies te aanvaarden.

Lees meer

Jezuskind © Birger Dassonneville
readmore

Zegengebed over het kindje Jezus

icon-icon-information
De herders gaan naar Betlehem © Roel Ottow in 'Hosanna'
readmore

Mosterdzaadjes ~ De herders komen op bezoek

icon-icon-artikel
Jezus is geboren © Roel Ottow
readmore

Mosterdzaadjes ~ Jezus wordt geboren

icon-icon-artikel

Recent bezocht

Bekijk je recent bezochte microsites, auteurs en thema's
© 2025 Kerk en Media vzw
Vacatures
Contact
Voorwaarden
YouTube
Twitter
Facebook