Palmzondag | Kerknet
Overslaan en naar de inhoud gaan

Recent bezocht

Bekijk je recent bezochte microsites, auteurs en thema's
kerknet
  • Hulp
  • Startpagina portaal
  • Mijn parochie
  • Aanmelden of registreren
Menu
  • Startpagina
  • Kerk
  • Vieringen
  • Shop
  • Zoeken
CCV Brugge

CCV Brugge

  • Startpagina
  • Contacten
  • Zoeken
  • Meer
    • Zoeken
    • Over CCV Aanbod Aanbod van en samen met partners Materiaal
      Plek in de kerkKijktafelsGrondtoonDoopselEerste communieVormselOm te bestellenLeerhuis voor geloof en pastoraal 2024-2025Voor teamsVoor gezinnen
      Uitleendienst Catechese Gezinspastoraal Vrijwilligers Partners CCV in Vlaanderen & Brussel Officiële documenten
      AnnuleringsvoorwaardenPrivacyverklaring CCVVrijwilligersbeleid
      Steun CCV Brugge
Deel op Facebook
Deel op Twitter
Deel via e-mail
Palm © afbeelding van Gini George via Pixabay
Over CCV Aanbod Aanbod van en samen met partners Materiaal
Plek in de kerkKijktafelsGrondtoonDoopselEerste communieVormselOm te bestellenLeerhuis voor geloof en pastoraal 2024-2025Voor teamsVoor gezinnen
Uitleendienst Catechese Gezinspastoraal Vrijwilligers Partners CCV in Vlaanderen & Brussel Officiële documenten
AnnuleringsvoorwaardenPrivacyverklaring CCVVrijwilligersbeleid
Steun CCV Brugge

Palmzondag

Laatste aanpassing op donderdag 18 maart 2021 - 12:26
Afdrukken

  • ​Marcus 11,1-11: Intrede in Jeruzalem uit het evangelie volgens Marcus: Jean Bastiaens
  • Palmzondag in de muziek: Ignace Thevelein

Marcus 11,1-11: Intrede in Jeruzalem uit het evangelie volgens Marcus

Toen ze dicht bij Jeruzalem waren,
bij Betfage en Betanie,
tegen de Olijfberg aan,
stuurde Hij twee van zijn leerlingen eropuit
met de opdracht:
'Ga naar het dorp daar vlak voor je.
Meteen als je er binnenkomt,
zul je een veulen vinden dat vastgebonden staat
en waarop nog geen mens gezeten heeft.
Maak het los en neem het mee.
Als iemand tegen jullie zegt: "Wat doen jullie daar?"
zeg dan: "De Heer heeft het nodig; Hij stuurt het meteen weer terug."
Ze gingen weg en vonden een veulen,
vastgebonden bij een deur, buiten aan de straat,
en ze maakten het los.
Sommige omstanders zeiden tegen hen:
'Wat doen jullie daar, waarom maken jullie dat veulen los?'
Ze antwoordden hun zoals Jezus gezegd had.
En ze lieten hen hun gang gaan.
Ze namen het veulen mee naar Jezus,
wierpen er hun kleren overheen,
en Hij ging erop zitten.
Velen spreidden hun kleren uit op de weg,
anderen deden hetzelfde met twijgen die ze op het veld gesneden hadden.
Zowel de mensen die voorop gingen als die volgden, schreeuwden: 'Hosanna
Gezegend is Hij die komt
in de naam van de Heer.
Gezegend het koninkrijk
dat komen gaat,
van onze vader David.
Hosanna in de hoogste hemel!
Hij trok Jeruzalem binnen en ging naar de tempel.
Toen Hij alles in ogenschouw genomen had,
ging Hij, omdat het al laat was,
samen met de twaalf naar Betanie.

B-cyclus Palmzondag

Commentaar
Op weg naar het einde - weerloos en geweldloos!
Op Palmzondag worden we betrokken in een overrompelend drama. Niemand kan onbewogen naar deze teksten luisteren. Een ontluisterend schouwspel wikkelt zich voor onze ogen af, en wie aandachtig toehoort wordt getroffen door de vele paradoxen. Het passieverhaal van Marcus vertoont een sterk dramatische opbouw in een aantal levendige scenes: het intieme gebaar van een vrouw die het hoofd van Jezus zalft, de voorbereiding van het joodse Paasmaal en de verrassende viering daarvan, de aankondiging van het verraad van de apostelen (in het bijzonder dat van Petrus), de angst en de beproeving in de tuin van Getsemane, het verraad van Judas met een kus en de daaropvolgende arrestatie, de ondervraging voor het Sanhedrin, het vuur aan Petrus' schenen op de binnenplaats, de ondervraging voor Pilatus, de uitlevering aan de soldaten en de kruisiging, de bespottingscene aan de voet van het kruis, het sterven van Jezus en ten slotte: de aanwezigheid van de vrouwen en de barmhartige daad van Jozef van Arimatea (lid van het Sanhedrin!). Zowel aan het begin als aan het einde staan er vrouwen klaar om Jezus te omringen; met hun handen willen zij het lichaam dat aan de dood wordt uitgeleverd balsemen en soepel houden, en dat met het oog op leven dat na de doortocht wordt opgewekt.
Als we kijken naar Jezus, naar de manier waarop Hij in dit levenseinde rechtop staat, naar wat Hij zegt of naar zijn zwijgen, dan kunnen we daar niet alleen veel troost uit putten, we kunnen er ook veel van leren voor ons eigen leven. Het Marcusdrama vraagt om contemplatie, en we hebben er al onze zintuigen voor nodig. Belangrijk daarbij is het om goed te registreren waar we zelf pijn, verontwaardiging, boosheid, agressie of droefheid ervaren. Wanneer we zelf alle stadia van de passie met Jezus doorlopen, zullen we er ook door veranderd worden.
Ook in deze teksten over Jezus' laatste Pasen, staat de vraag naar zijn identiteit centraal. In de opmaat van Palmzondag lezen we de tekst over Jezus' intocht in Jeruzalem. Ook hier staat de tekst bol van de paradoxen: want het is de Heer (kurios) die op een ezelsveulen gezeten de stad binnenrijdt, terwijl Hij wordt toegejuicht als degene die het 'koninkrijk van onze vader David' nu eindelijk zal realiseren. De eerste lezing uit Jesaja 50 komt op verschillende plaatsen in het passieverhaal als een echo terug: is Jezus niet die profeet-Knecht die het kwaad onder ogen zag zonder te capituleren? Is Hij niet de man die actieve geweldloosheid bedreef? Als Jezus verhoord wordt voor het Sanhedrin, vraagt de hogepriester Hem recht op de man af of Hij niet de messias is ('de Christus' zoals het in het lectionarium staat), 'de Zoon van de Gezegende' (zoals David de 'zoon' was van de Allerhoogste). En zie, nu Jezus daar zo weerloos en verlaten voor de hogepriester staat, zegt Hij wel volmondig ja op deze vraag: 'Ja, dat ben ik!' En Hij voegt eraan toe dat de hogepriester Hem zal zien zitten als Mensenzoon 'aan de rechterhand van de Macht' en Hem zal zien 'komen met de wolken des hemels'. En ook al vinden de hogepriester en Jezus elkaar in de gewoonte om de Naam van GOD niet zomaar te noemen maar eerder te omschrijven ('Zoon van de Gezegende' en 'aan de rechterhand van de Macht'), toch zet Jezus met deze woorden een stap die voor de hogepriester neerkomt op regelrechte Godslastering. Denkt Jezus werkelijk dat Hij zal zitten aan de rechterhand van de Machtige? Met deze uitspraak is het pleit beslecht en ligt de weg naar een liquidatie open. Deze man moet uit de weg geruimd, want hij ondermijnt niet alleen de Naam van de Machtige, maar vooral ook de macht van de leidende klasse. Zelfs hun tempelmacht lijkt in gevaar!
Wanneer Jezus door Pilatus verhoord wordt, cirkelt de ondervraging natuurlijk niet rond zijn messiasschap - wat zou Pilatus dat kunnen schelen! - maar rond zijn vermeend koningschap. Want wie koning zegt, zegt ook keizer. Pilatus bekijkt Jezus eens goed: zie Hem daar staan, afgetuigd en bespuwd, zo koninklijk ziet die man er nu werkelijk niet uit. Al bij al is heel deze zaak tamelijk bespottelijk. Voor zo'n man kan Jezus maar een ding doen: zwijgen. Pilatus zit er behoorlijk mee verveeld, en hij besluit dat dan maar de wil van het volk gedaan moet worden: dat Hij dan ook maar als oproerkraaier het kruis opgaat!
Maar als Jezus aan het kruis hangt, en onder luide smekingen de geest geeft, is er een die opnieuw de centrale vraag oprakelt: 'Waarlijk, deze mens was Zoon van GOD!'

Via deze link kunt u alle lezingen van Palmpasen, met een kort commentaar, downloaden.

Jean Bastiaens, Bijbelhuis Zevenkerken

Terug naar overzicht

Palmzondag in de muziek

Pueri Hebraeorum – Tomas Luis da Vittoria (1548-1611)

Voor het correct weergeven van deze inhoud dien je (sociale) content cookies te aanvaarden.

Pueri Hebraeorum vestimenta prosternebant in via, et clamabant dicentes: Hosanna, Filio David: benedictus qui venit in nomine Domini.
De joden spreidden hun kleren uit op de weg, en riepen: Hosanna, Zoon van David: gezegend Hij die komt in de naam van de Heer.

Het motet is levendig van karakter en beeldt de triomfantelijke intocht van Jezus in Jeruzalem uit. De muziek geeft de inhoud van de liturgische tekst op een vertellende wijze weer; De openingsfuga geeft de indruk van een menigte die van verschillende kanten uit de stad samenstroomt. De homofone zetting van ‘vestimenta prosternebant’ (iedereen dezelfde tekst op het hetzelfde moment) focust op het spontaan neergooien van kledingstukken op de intochtroute. De uitroepen ‘et clamabant’ lijken te komen uit verschillende secties van de menigte, waarna alles plots tot eenheid komt in de kreet ‘Hosanna Filio David’. Het ‘benedictus qui venit’ dat daarop volgt groeit uit tot een climax op de laatste ‘qui venit’ en mondt daarna uit in een triomfantelijke mars op de woorden ‘in nomine Domini’.

Ignace Thevelein, Diocesaan verantwoordelijke kerkmuziek Bisdom Brugge en dirigent van Collegium de Dunis

Terug naar overzicht

Lees meer

Veertigdagentijd 2022: Gaandeweg
readmore

Veertigdagentijd 2022: Gaandeweg

icon-icon-information
Op vaste grond: Goede Week © Aagje Van Impe
readmore

Op vaste grond: Goede Week

icon-icon-artikel
pelgrimeren doorheen de goede week © https://www.gratispng.com/png-t1ewez/
readmore

Paastriduüm in woord, muziek en beeld

icon-icon-information

Recent bezocht

Bekijk je recent bezochte microsites, auteurs en thema's
© 2025 Kerk en Media vzw
Vacatures
Contact
Voorwaarden
YouTube
Twitter
Facebook