Geloven, vertrouwen en intreden in Gods verbond
Tijdens de eerste drie zondagen van de veertigdagentijd worden we doorheen de lezingen uitgenodigd om te geloven (eerste zondag), te vertrouwen (tweede zondag) en in te treden (derde zondag) in het Verbond dat God met ons wil aangaan. Laten we nu een eerste blik werpen op het Godly Play vastendoek. Een afbeelding van licht en donker uit ‘De schepping’, elementen uit ‘De ark en de vloed’, het water van ‘Het doopsel’, het gelaat van Jezus in de woestijn uit ‘De gezichten van Pasen’ wijzen ons de weg naar het geloof in Gods Verbond. Het vertrouwen in Gods Verbond drukken we vervolgens uit door het vuur en de ram uit ‘Het verhaal van Abraham’ en de drie mensen (‘het volk van God’) geplaatst op een berg die de gedaanteverandering van Jezus symboliseren. Om in te treden in Gods Verbond zijn we onder andere de wet indachtig door Mozes gegeven, hier voorgesteld door de woestijnzak met in het zand een tafereel uit ‘De uittocht’ en daarnaast het rode hart met daarin de tien geboden uit ‘De tien beste wegen’.
Leven in Gods licht en met Hem in ons hart
Op de derde en de vierde zondag gaan enkele lezingen over de tempel. Het gelijknamig bouwwerk uit ‘De ark en de tempel’ verwijst hier naar Jezus’ oproep om geen markthal te maken van zijn Vaders huis én naar de ontheiligingen in de tempel, zoals beschreven in het Tweede Boek Kronieken. Tijdens de vijfde zondag worden we uitgenodigd om God toe te laten in ons eigen hart. Daarbij knipogen we opnieuw naar het hart uit ‘De tien beste wegen’. In het evangelie van die zondag klinkt dat de graankorrel veel vrucht voortbrengt wanneer die sterft in de aarde. Daarop alluderen zowel het gebroken paarse kruis uit ‘Het mysterie van Pasen’ als het groene plantje, rechts naast het kruis.
De doortocht van Palmzondag naar Pasen
Bovenaan het vastendoek verwijzen we naar taferelen uit het Oude Testament. Links, rechts en onderaan het kruis vinden we schakels naar het Nieuwe Testament: Jezus in de woestijn, de gedaanteverandering, de tempel, de grote stad uit ‘Jezus en Jeruzalem’. Onderaan, van links naar rechts, zien we diverse symbolen die ons meenemen op doortocht tijdens de Goede Week: de intocht in Jeruzalem op Palmzondag, de voetwassing en de instelling van de eucharistie op Witte Donderdag, het lijden en sterven van Jezus op Goede Vrijdag, het gesloten graf op Stille Zaterdag en het open graf op Paaszondag.
Centraal refereren we meermaals naar de doortocht van duisternis naar licht, naar de doortocht van lijden en dood naar nieuw leven.
Het gebroken paarse kruis, de figuur van de verrezen Christus uit ‘De Heilige familie’ en de ontstoken paaskaars zijn allen tekenen van de hoopvolle paasboodschap dat het leven zo veel sterker is dan de dood!
Hedendaagse link?
Het Godly Play materiaal is natuurlijk wat het is. In ons alternatief vastendoek is er erg veel te zien, maar op het eerste zicht ontbreekt een hedendaagse invulling of een link met de actuele samenleving. Of toch niet helemaal?Want wie zich wat verdiept in de verhaalmethode van Godly Play stelt in haar achterliggende motieven onder andere een principe van duurzaamheid vast. Dat blijkt bijvoorbeeld uit de keuze voor duurzame materialen zoals hout, … Verder is het Godly Play materiaal in een ruimte er nooit voor zichzelf. Zichtbaar uitgestald om veelvuldig gedeeld te worden door verteller en kinderen. En over ‘delen’ en ‘duurzaamheid’ in de samenleving durven we al eens te reflecteren in de veertigdagentijd.
Als u er klaar voor bent, werp dan gerust alleen of samen met de (klein)kinderen een tweede of een derde blik op het alternatief vastendoek. Vast(en) zeker dat er nog veel te ontdekken valt!
Tim Vanmechelen en Joke Vermeire
Bronvermelding