In de eerste lezing van vandaag zegt de profeet Amos dat God zal oordelen over oneerlijke handelspraktijken en onrechtvaardigheid tegenover de armen. God zal over hen oordelen omdat armoede niet altijd wordt veroorzaakt door een gebrek aan economische middelen, maar vaak het gevolg is van discriminatie of sociaal onrecht waardoor mensen geen toegang hebben tot noodzakelijke middelen zoals goed onderwijs om hun situatie te verbeteren. Hij pakt wanorde, ongelijkheid en uitbuiting van de armen hard aan. Als veehouder wist hij van de verrijking van de rijken ten koste van de armen. Hij hekelde het bedrog met het materiële. Misbruik maken van de afhankelijkheid van de zwaksten om ze nog meer uit te buiten is gewoon ontoelaatbaar. Dit is niet waarvoor God een verbond met zijn volk sloot. Door onderdrukking en uitbuiting van de armen is het God zelf die getroffen wordt.
De boodschap van de profeet Amos is actueler dan ooit: meer dan de helft van het werelderfgoed? Van de rijkdom in de wereld is in handen van één procent van de bevolking. En hoe zit het met de bedrieglijke handel in allerlei goederen, de oplichterij op het internet? Als we producten kopen die op deze manier gemaakt en gepromoot werden, werken we mee aan dit onrecht. We moeten dringend luisteren naar Amos' oproep om een meer rechtvaardige en broederlijke wereld op te bouwen.
In de tweede lezing horen we het getuigenis van Paulus. Hij kondigt een God aan die het heil van alle mensen wil. Jezus stierf voor iedereen, ook voor hen die politieke verantwoordelijkheid dragen. Paulus vraagt ons te bidden voor alle mannen en vrouwen, in het bijzonder voor de leiders in onze samenleving: dat zij het klimaat van vrede en waardigheid dat onze wereld zo hard nodig heeft, bevorderen. Echt bidden is praten met God over zijn plan, het is ingaan op zijn plan en ons erin verdiepen.
Het fragment uit het Evangelie van Lucas dat we zojuist gehoord hebben, heeft het over de gelijkenis die Jezus vertelt over een oneerlijke rentmeester die geprezen wordt om zijn voorzichtigheid; men kan immers niet tegelijkertijd God en het geld dienen. Deze woorden van Christus die degenen die hem volgen, waarschuwen geen slaaf te worden van aardse zaken, gelden voor ons allemaal.
Jezus nodigt ons in het evangelie van vandaag uit om ernstig na te denken over twee tegengestelde levensstijlen: de wereldse stijl en de evangelische stijl, de geest van de wereld en de geest van Jezus. Om ons te helpen zijn boodschap beter te begrijpen, vertelt Jezus ons de gelijkenis van de ontrouwe en corrupte manager: hij wordt ontslagen wegens ernstig wangedrag; voortaan staat hij op straat, met lege zakken. Hij denkt snel na over de beste oplossing. Hij denkt dat hij de schuldenaren van zijn meester kan overtuigen door hun schuld te verminderen. Zo stelt de rentmeester zijn toekomst veilig. Wat hier wordt benadrukt is de slimheid van de "zonen van deze wereld". Als het om hun persoonlijke belangen gaat, weten ze oplossingen te vinden. Christus zou willen dat de "zonen van het licht" net zo handig zijn in het laten werken van geld voor iedereen.
Door dit onderricht roept Christus ons op te kiezen tussen de geest van de wereld en hemzelf, tussen de logica van corruptie en hebzucht en die van rechtschapenheid, zachtmoedigheid en delen. "Maak vrienden met oneerlijk geld, zodat op de dag dat het verdwenen is, deze vrienden u zullen ontvangen in de eeuwige woningen. De heilige Teresa van Calcutta heeft deze boodschap goed begrepen: Deze vrienden zijn de armsten der armen, de verschoppelingen, zij die nergens bij horen. Zij stellen Jezus tegenwoordig. Elke keer dat we ons ten dienste stellen van hen, dienen we hem. De belangrijkste vriendschap die ons wordt geschonken is Gods vriendschap. Hij is onze grootste rijkdom die ons in staat zal stellen "in de eeuwige woningen" te worden verwelkomd.
Amen