Muzikale achtergrond
Dochter Charlotte Van Looveren (geb. 2011), altvioliste en vader David Van Looveren, pianist verzorgden in onze Pius X-kerk de concertmis op de eerste zondag van de maand juni. Met haar veertien jaren heeft Charlotte op muzikaal gebied reeds een indrukwekkend palmares, te beginnen met haar eerste vioollessen op zevenjarige leeftijd bij Pieter De Rydt. Ze rondde haar specialisatiegraad voor altviool af bij Karin Gutsche aan de Academie voor Muziek en Woord in Hemiksem. Momenteel volgt ze vioollessen bij Leo De Neve. Om haar muzikale creativiteit te verruimen volgde ze improvisatielessen bij de jazzsaxofonist Matthias Van den Brande. Concertervaring deed ze op in het symfonieorkest van Mortsel en in het internationaal Jeugdorkest Sinfonietta van Antwerpen. Verder volgt ze nog balletlessen en zingt ze in het Waelrandtkinderkoor uit Borgerhout dat o.a. optrad in uitvoeringen van het oratorium ‘De Oorlog’ van Peter Benoit. In 2021 behaalde Charlotte de hoogste onderscheiding tijdens de solistenwedstrijd ‘Virtuoso’ van Vlamo in Antwerpen. Ze behaalde in 2023 de eerste prijs voor jonge solisten bij ‘Stringendo’, een orkest dat zich specialiseert in het ontwikkelen van jong talent. In 2024 behaalde ze de tweede prijs in de regiofinale van het Prinses Christina Concours te Maastricht. Samen met haar papa, pianist David Van Looveren staat ze geregeld op de podia in België, Duitsland en Nederland.
Vader David Van Looveren (geb. 1982) behaalde masterdiploma’s voor piano aan het Koninklijk Vlaams Conservatorium in Antwerpen en aan het Fontys Conservatorium in Tilburg, Nederland. Hij vervolmaakte zijn pianostudies bij Jan Wijn. Als artistiek leider van het ‘Ensemble Hommages’ werkte hij gestandaardiseerde projecten uit rond muziek van Schuman, Bartok en Messiaen. Daarbij legde hij zich niet alleen toe op het volledige kamermuziekrepertoire van Brahms maar hield hij zich ook bezig met creaties van hedendaagse componisten. Als docent en pianobegeleider is hij verbonden aan de academies van Hemiksem, Wilrijk en Borgerhout.
Ralph Vaughan Williams
Na de intrede opende het duo altvioliste en pianist de concertmis met Prelude uit de Suite voor altviool van Ralph Vaughan Williams (1872-1958), een Brits organist en dirigent die als een van Engelands belangrijkste componisten beschouwd wordt. Binnen de Engelse traditie wordt hij voornamelijk herinnerd als sleutelfiguur van het Engels muzikaal nationalisme en als opvolger van componisten als Parry en van de meer bekende Edward Elgar. Anderen plaatsen hem tevens in een kosmopolitische traditie in de lijn van Claude Debussy en Maurice Ravel. Vaughan Williams was van Welshe en Engelse afkomst. Hij zette zijn eerste stappen op muzikaal gebied tijdens de pianolessen van zijn tante Sophy. Toen hij in 1879 vioolles kreeg ontdekte hij zijn voorkeur voor strijkinstrumenten. Vanaf 1890 studeerde hij aan het Royal College of Music waar hij bevriend raakte met componist en tijdgenoot Gustav Holst. Verder studeerde Vaughan Williams in 1897 bij Max Bruch in Berlijn en was hij in 1908 de laatste leerling van Maurice Ravel. Vanaf 1918 was Vaughan Williams hoogleraar voor composities aan het Royal College of Music in Londen. Als componist behoort Vaughan Williams in zijn land tot de leidende figuren van zijn tijd. Zijn muziek toont de kracht van een sterke mystieke persoonlijkheid maar laat tegelijk het melodieuze en de innerlijke rust van het Engelse muzikale idioom – zoals onder andere de volksmuziek – tot hun recht komen. Na de lezing speelde Charlotte begeleid door David op de piano een Carol uit de Suite voor altviool, eveneens van Ralph Vaughan Williams.
Johann Sebastian Bach
Tijdens de offerande speelde David een Adagio uit het Concerto BWV 974 van Johann Sebastian Bach (1685-1750), een componist die gerekend wordt tot de grootste aller tijden. Niet alleen omdat zijn composities zo geweldig goed zijn maar ook omdat alle componisten na hem zoveel aan hem te danken hebben. Daarbij was hij tevens een van de bekwaamste organisten van zijn tijd. Hij had niet alleen vliegensvlugge vingers, hij was ook ijzersterk op de pedalen. Mensen kwamen van heinde en ver om Johann Sebastian Bach – 'de man met de gevleugelde voeten’ – te horen spelen. Bach was tevens een van de meest productieve componisten. Tegelijk was hij ook nog productief in een ander opzicht want bij de twee vrouwen met wie hij getrouwd is geweest verwekte hij in totaal twintig kinderen, van wie enkele ook componist werden zoals Wilhelm Friedemann Bach, Carl Philip Emmanuel Bach en Johann Christian Bach.
De muziek van Bach is rijk aan contrapunt. Dit wil zeggen dat zijn muziekstukken bestaan uit twee, drie, vier of nog meer melodische lijnen tegelijkertijd die samen boeiende harmonieën vormen. Tijdens de communie speelde Charlotte Prelude uit de Suite I van Bach, waarna David op de piano Slow Air uit de Suite voor piano van Raph Vaughan Williams vertolkte. Na het slotstuk Galop uit de Suite voor altviool van Willams – gespeeld door vader en dochter – volgde er een langdurig applaus voor het optreden van de twee muzikanten uit dezelfde familie. Samen met de familie Van Looveren hieven we het glas hieven tijdens de maandelijkse babbelborrel in de inkomhal en op het kerkplein.
Marjo Perry
De concertmissen zijn een organisatie van de Pius X-kerkraad i.s.m. het Artiestenfonds vzw. Op zondag 6 juli vindt de volgende concertmis plaats met Nicole De Paepe (piano), Brigitte Bruyndonckx (mezzospraan) en Ria Van Bortel (sopraan).