Hoe het katholieke geloof de Belgische monarchie beïnvloedde | Kerknet
Overslaan en naar de inhoud gaan

Recent bezocht

Bekijk je recent bezochte microsites, auteurs en thema's
kerknet
  • Hulp
  • Startpagina portaal
  • Mijn parochie
  • Aanmelden of registreren
Menu
  • Startpagina
  • Kerk
  • Vieringen
  • Shop
  • Zoeken
Parochie Heilige Pius X - Wilrijk

Parochie Heilige Pius X - Wilrijk

  • Startpagina
  • Contacten
  • Kerken & vieringen
  • Zoeken
  • Meer
    • Kerken & vieringen
    • Zoeken
    • Onze parochie
      OntstaansgeschiedenisHeilige Pius XDe Pius X-kerkDe herders van onze parochiePastoraal teamKerkraadParochieraadLiturgische werkgroep
      Geloven doorheen het leven
      DoopselEerste communieVormselHuwelijkBiechtZiekenzalvingUitvaartWij gedenken...
      Vieren doorheen het jaar
      Liturgische kalenderVieren in de Pius X-kerkEucharistieMisintentiesCommunie aan huisConcertmissen
      Parochiaal leven
      Pius X-koorScouts OosterveldSenioren-Contact
      KERK & leven
      AbonnementenPlaatselijke redactie
      Welzijnszorg
      Adventscampagne 2024
      Broederlijk Delen
      Vastencampagne 2025
      PE Heilige Damiaan Kerkverhuur Wegwijzer microsite

Hoe het katholieke geloof de Belgische monarchie beïnvloedde

icon-icon-artikel
Gepubliceerd op maandag 21 juli 2025 - 19:59
Afdrukken
Het katholieke geloof speelt een centrale rol in de geschiedenis van de Belgische monarchie, van rituelen tot symbolische tradities.

Op de nationale feestdag wonen  leden van de Belgische koninklijke familie  traditiegetrouw het Te Deum bij. Kerk en staat zijn gescheiden in het koninkrijk België. Dat principe is door de koningen van het land altijd plichtsbewust gehuldigd. Ook al zijn ze gelovig, ze uiten dat zelden in publiek. De meest vrome koning was Boudewijn. Manu Ruys, de hoofdredacteur van De Standaard, noemde hem ‘een koning-priester’. Elk dag bad hij samen met Fabiola opdat God hem ‘vreugde en kracht’ zou geven om in staat te zijn anderen ‘vredig, vreugdevol en krachtig te helpen leven’, schrijft Jan Van den Berghe in zijn boek God in Laken. 

Koning Boudewijn © IPID

Boudewijn: ‘Een man van gebed’

‘Koning met een missie’ werd hij dan weer genoemd in het boek van Mark Van den Wijngaert en Emmanuel Gerard. ‘Voor Boudewijn was het geloof het allerbelangrijkste. Van jongs af aan is hij heel religieus opgevoed geweest. Dat is eigenlijk zeer merkwaardig, want Leopold III was niet echt religieus - om het zacht uit te drukken. Boudewijn is eigenlijk de eerste van de koningen die een heel diep katholieke geloof had’, vertelt professor emeritus Mark Van den Wijngaert.

Philippe Verhaegen, zijn privéaalmoezenier, noemt Boudewijn een ‘man van gebed’. Hij bidt langdurig en veel in de kapel van Laken, zeker in tijden van politieke crisis en staat zeer vroeg op om te bidden. In de kleine kapel is er een dagelijkse eucharistieviering. Elke avond bidden Boudewijn en Fabiola de rozenkrans. Volgens aalmoezenier Verhaegen droeg Boudewijn een horloge dat elk uur een klein geluid gaf. ‘Het herinnerde hem aan de aanwezigheid van God terwijl hij luisterde naar een ambassadeur of een andere bezoeker.’

Een spilfiguur in het leven van Boudewijn is kardinaal Leo Suenens. Hij staat de vorst met raad en daad bij. Professor Van den Wijngaert: ‘In 1960 ontmoette de koning Suenens. De kardinaal was een heel statige, indrukwekkende figuur, echt een prins van de kerk. Boudewijn heeft tamelijk vlug vertrouwen in hem gehad. Ze zijn een paar keer met elkaar gaan praten. Boudewijn zocht iemand die hem de religieuze weg kon aanduiden. Hij is onder het leiderschap van Suenens gekomen en de kardinaal heeft in feite van 1960 tot 1993, het jaar van zijn dood, betekenis gegeven aan het koningschap van Boudewijn. Ze bleven onafscheidelijke geestelijke metgezellen.’

Kardinaal Suenens heeft van 1960 tot 1993 betekenis gegeven aan het koningschap van Boudewijn. Ze bleven onafscheidelijke geestelijke metgezellen.

‘Suenens heeft na zijn eerste uitgebreide onderhoud met Boudewijn een brief geschreven waarin hij zegt dat Boudewijn niet alleen koning moet zijn, maar dat hij een koning met een religieuze missie is. Hij moest zijn koningschap als een religieuze taak opvatten, om een koning te zijn in dienst van het volk, in nederige dienstbaarheid. Boudewijn werd gedreven door de gedachte dat hij het volk moest dienen, en  de wereld zo goed mogelijk moest maken.’

Ongeveer gelijktijdig met kardinaal Suenens maakt Veronica O’Brien haar opwachting in het leven van de vrome vorst. Met de Ierse vrouw voelt Boudewijn een onmiddellijke geestelijke verwantschap. ‘Boudewijn had laten weten dat hij een probleem heeft: hij zocht een echtgenote en dat was voor hem niet eenvoudig. Suenens stond toen in contact met Veronica , een Ierse die in Europa op het continent een rol speelde bij het Maria-legioen. Suenens heeft O’Brien aan Boudewijn voorgesteld met de mededeling dat die eventueel zou kunnen helpen om een echtgenote te vinden.’

Vanaf dan doen twee versies van de zoektocht naar een echtgenote de ronde. ‘Suenens zelf beschrijft in een van zijn boeken dat O'Brien een soort van visioen krijgt, dat ze naar Spanje moet gaan of dat ze in die richting moet zoeken en dat ze uiteindelijk op die manier via goddelijke ingeving bij Fabiola terecht komt. Maar uit andere bronnen blijkt dat Boudewijn en Fabiola elkaar al geregeld hadden ontmoet, op de wereldtentoonstelling van 1958 en tijdens skivakanties.’

Er komt een botsing tussen  de geloofsovertuiging van Boudewijn en zijn koningschap op het moment dat hij weigert de abortuswet te bekrachtigen.

Boudewijn heeft zijn religieuze overtuiging grotendeels privé gehouden tot 1990. ‘Er waren natuurlijk een aantal mensen die wisten dat hij een religieuze man was. Als Manu Ruys hem zegt dat hij niet meer  gelovig is, dan zegt Boudewijn: Hoe erg moet dat zijn voor u om geen geloof meer te hebben. Dus nu en dan komt in die vertrouwelijke gesprekken het geloof wel naar voren. Manu Ruys zei daarover: ‘De openheid van zijn katholieke engagement was verbazend’. Maar voor de rest wordt zijn koningschap misschien wel gedràgen door, maar niet bepààld door de religieuze overtuiging.’

Er komt echt een botsing tussen enerzijds de geloofsovertuiging van Boudewijn en anderzijds zijn koningschap op het moment dat hij weigert de abortuswet te bekrachtigen. ‘Zijn kabinetchef Jacques van Ypersele heeft hem uitdrukkelijk gezegd: Sire, Kamer en Senaat hebben de wet goedgekeurd, er is geen weg naast. Boudewijn heeft zijn vertrouweling weggestuurd. Er zijn verschillende mensen die hem de constitutionele context hebben uitgelegd, maar hij was niet overtuigd. In zijn kerstboodschap had hij al gezegd dat hij voor het ongeboren leven was. Voor iedereen was het duidelijk dat zijn geweten gevormd was door de katholieke leer. Zeer pijnlijk, want uiteindelijk heeft hij daarvoor zijn functie in feite in gevaar gebracht. De grondwet geeft de koning geen veto, hij moét de wetten die door het parlement zijn goedgekeurd, tekenen. De regering is dan op zoek gegaan naar een uitweg. En daar is dan die morele onmogelijkheid om te regeren als oplossing uit gekomen.’

Na Boudewijn

Boudewijns opvolgers gingen en gaan veel discreter met hun geloofsovertuiging om. ‘Albert en Paola hebben hun katholieke geloof meer in de privé-sfeer beleefd. Hoewel zij toch van alle koningen het vaakst bij de paus op bezoek zijn geweest. Ook Filip is een overtuigd katholiek. Hij heeft de mini-koningskwestie rond de abortuswet van heel nabij meegemaakt. Boudewijn was de man met wie hij voortdurend contact had, meer dan met zijn vader. Voor zichzelf heeft hij de conclusie gemaakt dat zo’n crisis zich niet mag herhalen. Religie mag niet leiden tot een crisis waarbij het koningschap zelf in gevaar komt, was de overtuiging van Filip’, aldus nog professor Van den Wijngaert.  

Filip leerde van zijn oom Boudewijn dat religie niet mag leiden tot crisis rond het koningschap.

 

Het vorstenpaar, geflankeerd door broeder Rangel en Werner-Edouard de Saeger van Nattenhaesdonck, die het koningspaar vergezelde. © Website parochie Sint-Jan Den Bosch

Albert en Paola: 'Frans bedevaartsoord'

Albert en Paola wonen - al dan niet samen met Filip, Mathilde, Astrid, Lorenz en de kleinkinderen - regelmatig bijeenkomsten bij van de Emmanuelbeweging, een van de grote gemeenschappen van de charismatische vernieuwing. De bijeenkomsten vinden plaats in het Franse bedevaartsoord Paray-le-Monial. Daar zou Jezus in de zeventiende eeuw aan Margaretha Maria Alcoque verschenen zijn. Vijf dagen tot een week duren de bijeenkomsten. De aanwezigen doen mee aan bidstonden, bezinningsdagen en sessies over levenslessen, zo schrijft Jan Van den Berghe.

Paola en Albert beleven een ernstige huwelijkscrisis als Albert een relatie heeft met Sybille de Selys Longchamps. Uit die relatie wordt Delphine geboren, die na een lange juridische strijd erkend wordt als kind van Albert. Na de crisis komt het tot een verzoening met Paola. Die verzoening en meteen ook hun zilveren bruiloft vieren Albert en Paola in het klooster in Kolen. Kardinaal Danneels gaat er voor in de eucharistieviering. Op het liturgieboekje van de misviering  stond een beeltenis van Onze-Lieve-Vrouw van Tongeren afgedrukt. Koningin Paola heeft een grote adoratie voor Onze-Lieve-Vrouw.

Sinds hun verzoening doen Albert en Paola geregeld schenkingen aan religieuze instanties en/of kerken in binnen- en buitenland. Zo kreeg priester Staf Nimmegeers een forse donatie om het Hippolyte Loret-orgel in zijn Finis Terraekerk in Brussel te restaureren. 

Sinds hun verzoening doen Albert en Paola geregeld schenkingen aan religieuze instanties of kerken in binnen- en buitenland. 

Ook in het thuisland van Paola, Italië, zijn tekenen van hun grote religiositeit en dankbaarheid te zien. Albert en Paola deden in hun jaren na de huwelijkscrisis vaak de Eolische eilanden aan. Ze kwamen graag op het eiland Salina. Hun speciale band met Salina is nergens duidelijker zichtbaar dan in de kerk van Santa Marina, in de haven van het stadje. De vloer in de kerk en de sacristie, zowat 180 m2 groot, is bedekt met tegels die zijn vervaardigd uit speciale Napolitaanse keramiek. Het is een exacte kopie van de vloer die in 1725, het jaar dat de kerk werd gebouwd, werd gelegd.

Albert en Paola schonken de vloer ter gelegenheid van de zeventigste verjaardag van de vorst, twintig jaar geleden. Die dag, 6 juni 2004, werd in de kerk een mis opgedragen voor hem. Albert en Paola zetten hun handtekening op de gedenkplaat die in de sacristie werd opgehangen. De mis was een dankviering voor de koning en koningin van België, want ze hadden zich opnieuw van hun gulste kant getoond. Hij had immers al vier antieke luchters aan de kerk geschonken.

Paola zet zich dan weer actief in voor de Sint-Egidiusgemeenschap, een christelijke lekengemeenschap die in meer dan 60 landen 40.000 leden telt. De gemeenschap ontleent haar naam aan het kerkje van Sant’Egidio in de Travesterewijk in Rome waar de beweging in 1968 ontstond. De 18-jarige student Andrea Riccardi wilde met een aantal vrienden het evangelie concreet beleven. Ze gingen in de achtergestelde wijken van Rome de armen opzoeken.

In Antwerpen kwam de gemeenschap in de jaren tachtig tot stand onder impuls van Hilde Kieboom. De gemeenschap telt in België een duizendtal leden. Sinds 1989 brengt Paola geregeld informele werkbezoeken aan de Sint-Egidiusgemeenschap. ‘Zij vindt het haar taak om de verschillende geloofsovertuigingen in België met elkaar te verzoenen. Ze voelt steeds duidelijker aan hoe zij eenheid kan creëren tussen mensen die verschillend zijn. Niet alleen tussen Walen en Vlamingen, ook tussen gelovigen en ongelovigen’, zo liet voorzitster Hilde Kiebooms optekenen. 

Paola zet zich actief in voor de Sint-Egidiusgemeenschap. Zij vindt het haar taak om de verschillende geloofsovertuigingen in België met elkaar te verzoenen.

In 2003 kreeg Kiebooms van koning Albert de titel van barones. Sindsdien kan haar gemeenschap rekenen op de steun van ongeveer het voltallige Belgische koningshuis. Koningin Fabiola zocht geregeld contact, en de sympathie van Filip en Mathilde is onovertroffen, weet Jan Van den Berghe: elke aanleiding is goed om zich en public met de beweging te associëren. Toen Sant'Egidio in 2009 een musical over het leven van pater Damiaan voor het voetlicht bracht, zat het koppel op de eerste rij. Toen de eerste coronagolf in 2020 over het land sloeg, trommelde koningin Mathilde haar dochter prinses Eléonore op om samen gratis maaltijden te verdelen in het Brusselse filiaal van Sant’Egidio.

En ook nu ze al wat minder mobiel zijn, is aan hun religieuze bevlogenheid geen eind gekomen. In april 2024 hielden de vorsten nog halt in de heilige stad Assisi. Hun religieuze tocht begon bij de basiliek van Santa Maria Maggiore, waar ze de ochtend doorbrachten met gebeden bij het graf van Carlo Acutis. Acutis, die op 10 oktober 2020 zalig werd verklaard door paus Franciscus, trekt als beschermheilige van de jongeren een steeds groter wordende stroom pelgrims naar Assisi. Na een moment van bezinning bezochten koning Albert en koningin Paola de beroemde basiliek van San Francesco.

 

Koning Filip en koningin Mathilde bij paus Franciscus © monarchie.be

Filip en Mathilde: ‘Doordrongen van symboliek’

De oom van Mathildes moeder, gravin Anne Komorownksi, is Adam Stefan Sapieha, de aartsbisschop van Krakau. Voor katholieke Polen is hij een bijna mythische figuur. Hij stimuleerde de roeping van Karol Wojtyla (paus Johannes Paulus II) en wijdde hem tot priester, zo lezen we in het boek God in Laken. De gravin vereert haar oom als een heilige. Mathilde groeit dan ook op in een uiterst gelovig milieu. ‘Als kind was zij al opmerkelijk vroom en devoot’, vertelde Jean Godenir, de pastoor van Mathildes woonplaats Villers-la-bonne-Eau. ‘Je moest haar nooit vragen om te bidden. Dat deed ze altijd uit eigen beweging. Ze sloeg geen enkele mis over en stapte mee in processies.’

Het leven van Filip en Mathilde is doordrongen van katholieke symboliek. De namen van hun kinderen zijn allen bijbelse namen. Emmanuel, Elisabeth en Gabriel zijn afgeleid van het Hebreeuws en betekenen respectievelijk ‘God zij met ons’, ‘God is mijn getuigenis’ en ‘God heeft zich sterk getoond’. Eleonore komt uit het Grieks: de barmhartige, de medelijdende. 

Voor Filip is het geloof een leidraad en een houvast. Hij en Mathilde wonen regelmatig de dienst bij in de kapel van Laken of de Onze Lieve Vrouwekerk. Ze voelen zich net als Astrid en Lorenz aangesproken door de Emmanuelbeweging. 

Het leven van Filip en Mathilde is doordrongen van katholieke symboliek. De namen van hun kinderen zijn allen bijbelse namen. 

Afgelopen jaren legden Filip, Mathilde en hun gezin de etappes af van de pelgrimsroute naar Santiago de Compostela. 

En ten slotte nog dit: koningin Mathilde is een van de zeven vrouwen in de wereld die de pauselijke toestemming hebben om wit te dragen tijdens een audiëntie. Het Vaticaanse protocol schrijft officieel voor dat dames een lange zwarte jurk met lange mouwen dragen en een sluier of mantilla op het hoofd. De kleur zwart symboliseert namelijk vroomheid en nederigheid. 

Er bestaat echter het ‘privilège du blanc', het voorrecht om in het wit te verschijnen tijdens een audiëntie bij de paus. Dit voorrecht is enkel en alleen weggelegd voor vrouwelijke katholieke koningen, of de katholieke echtgenotes van katholieke koningen.  

Slechts zeven vrouwen voldoen aan deze criteria: onze eigen koninginnen Paola en Mathilde, groothertogin Maria Teresa van Luxemburg, de Spaanse koninginnen Sophia en Letizia, Marina Doria, prinses van Savoye (en koningin van Italië, als Italië nog steeds een monarchie was), en prinses Charlene van Monaco. De Nederlandse koningin Máxima maakt geen deel uit van het selecte clubje, want haar man is protestants.

Tekst: Philippe Ghysens

 

Nationale Feestdag in de Antwerpse kathedraal

Op 21 juli 2025 ging monseigneur Johan Bonny voor in het Te Deum ter gelegenheid van de Nationale Feestdag in aanwezigheid van Hunne Koninklijke Hoogheden Prinses Astrid en Prins Lorenz.

Prins Lorenz en prinses Astrid waren aanwezig op het Te Deum in de Onze-Lieve-Vrouwekathedraal van Antwerpen, 21 juli 2025 © Dirk Bellens

Gepubliceerd door

Parochie Heilige Pius X - Wilrijk

Meer

Artikel
nationale feestdag

Deel dit artikel

Deel op Facebook
Deel op Twitter
Deel via e-mail

Lees meer

Een gedeelde missie voor alle gedoopten
readmore

Gebedsintentie paus oktober 2024: voor een gedeelde missie

icon-icon-inspiratie
De pijn van de slachtoffers van milieurampen
readmore

Gebedsintentie paus september 2024: voor de schreeuw van de aarde

icon-icon-inspiratie
gebedsintentie paus augustus 2024: politieke leiders
readmore

Gebedsintentie paus augustus 2024: voor politieke leiders

icon-icon-inspiratie

Recent bezocht

Bekijk je recent bezochte microsites, auteurs en thema's
© 2025 Kerk en Media vzw
Vacatures
Contact
Voorwaarden
YouTube
Twitter
Facebook